Gå til innhold

Kulturo: Klassikeren: Das Boot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller The Reel Collection-utgaven, som er miniserien klippet sammen til en film.

 

Det hadde kanskje gjort seg med en liten spoiler-alert et sted, men mens vi likevel er i gang, så lurer jeg på hvilken utgave Alexander Moderhak Schindler har sett hvor de faktisk klarer å komme gjennom Gibraltar. Den har nemlig ikke jeg sett...

Lenke til kommentar
Eller The Reel Collection-utgaven, som er miniserien klippet sammen til en film.

Var nok den jeg mente. Har ikke utgaven selv så husket ikke akkurat hva de kalte den.

Det hadde kanskje gjort seg med en liten spoiler-alert et sted, men mens vi likevel er i gang, så lurer jeg på hvilken utgave Alexander Moderhak Schindler har sett hvor de faktisk klarer å komme gjennom Gibraltar. Den har nemlig ikke jeg sett...

Her er jeg enig. Når man skal skrive en artikkel om en klassiker så burde man holde seg for god for å gjøre slike bommerter

Lenke til kommentar

Husker godt da denne gikk som mini TV-serie på NRK på åttitallet. Kanskje den mest realistiske krigsfilmen noensinne laget - definitivt den mest klaustrofobiske. Innen U-båt genren er den en suveren ener, med sin atypiske stil. Det tidvis langsomme tempoet forsterker bare det monotone og meningsløse, bygger opp den unike atmosfæren, og fremmer det nihilistiske budskapet på en uovertruffen måte. Regi, fortellerteknikk og skuespill av ypperste klasse. Kanskje tyskerne var den overlegne rase allikevel? Nei forresten, danceversjonen til U96 river ned den forestillingen.

Lenke til kommentar

Tidenes beste tyske film, uten tvil. (Og den dyreste)

 

Så absolutt; kjøp den på nesten fem timer - så får du en fullspekket thrill fra flåtens avskjed i La Rochelle, til konvoi-attak i atlanteren, og den endelige avsluttningen som møtte 3/4 av tyske ubåt-menn.

 

Synes også man skal følge litt ekstra med på mekanikeren Johan, som har en fetish for motorer.

 

Rettelser historisk sett er godtatt; det er noen år siden jeg så filmen sist.

 

Haggiz

Lenke til kommentar
Eller The Reel Collection-utgaven, som er miniserien klippet sammen til en film.

 

Det hadde kanskje gjort seg med en liten spoiler-alert et sted, men mens vi likevel er i gang, så lurer jeg på hvilken utgave Alexander Moderhak Schindler har sett hvor de faktisk klarer å komme gjennom Gibraltar. Den har nemlig ikke jeg sett...

Ser at formuleringen du har reagert på var uklar og kunne mistolkes. Beklager. Den er nå endret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Da min og en annen familie var på ferie sammen kunne ikke våre krigsinteresserte fedre la være å avlegge denne bunkersen en aldri så lite visit. Vi syklet fra La-Rochelle, hvis noen er kjente.

Lenke til kommentar
Fantastisk film, beste ubåtfilm og helt soleklart blant historiens beste krigsfilmer.

Den DVDn jeg har heter "Das Boot: Directors Cut" og er 216 minutter. Er dette hele sulamitten eller finnes det en enda lengre versjon?

 

Fins en lengre som heter: "Das Boot - The original uncut version". Er du fan av filmen så er man nødt til å ha den versjonen. Varer i 282 min altså 4t og 42 min.

Lenke til kommentar

Das Boot er absolutt ein av mine favorittfilmar, og har vore det i mange år (directors cut). Til forskjell frå i U-571 klarar Das Boot å formidle kor intenst, klaustrofobisk og jævlig livet i ein ubåt i krigssituasjon var. Glimrande skodespelarar, klipping, musikk, kamerasføring etc. Eit mesterverk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fantastisk film, beste ubåtfilm og helt soleklart blant historiens beste krigsfilmer.

Den DVDn jeg har heter "Das Boot: Directors Cut" og er 216 minutter. Er dette hele sulamitten eller finnes det en enda lengre versjon?

 

Fins en lengre som heter: "Das Boot - The original uncut version". Er du fan av filmen så er man nødt til å ha den versjonen. Varer i 282 min altså 4t og 42 min.

Tror de sendte den uklippede versjonen som en miniserie, og "Das Boot - The original uncut version" er basert på denne serien. Anbefales !
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...