Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må man ha henvisning fra lege for å få frikort hos fysioterapeut?

Gjest Guest_Wolfman83_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Wolfman83_*

Må man ha henvisning fra lege for å få frikort hos fysioterapeut, eller kan jeg dra direkte til fysioterapeut uten henvisning fra lege, og likevel få det skrevet på frikortet?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må man ha henvisning fra lege for å få frikort hos fysioterapeut, eller kan jeg dra direkte til fysioterapeut uten henvisning fra lege, og likevel få det skrevet på frikortet?

Noen som vet?

Frikort får du etter at du har kommet over frikortgrensen (min er 1610,- som er blitt betalt av egen lomme). Dvs. at hvis du har vært hos legen så mange ganger og du har betalt mer enn det frikortgrensen din tilsier av egen lomme, så får du alt som overskrider frikortgrensen dekket av staten, men inntil frikortgrensen din er nådd så må du betale selv. Psykologer som har avtale med kommunen/NAV får du skrevet på egenandelkortet ditt, samme med lege og medisin på blå resept, så dette gjelder altså ikke fysioterapeut.

Men ja, du må ha henvisning fra lege for å gå til fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Frikort får du etter at du har kommet over frikortgrensen (min er 1610,- som er blitt betalt av egen lomme). Dvs. at hvis du har vært hos legen så mange ganger og du har betalt mer enn det frikortgrensen din tilsier av egen lomme, så får du alt som overskrider frikortgrensen dekket av staten, men inntil frikortgrensen din er nådd så må du betale selv. Psykologer som har avtale med kommunen/NAV får du skrevet på egenandelkortet ditt, samme med lege og medisin på blå resept, så dette gjelder altså ikke fysioterapeut.

Tull, du får da vitterlig frikort hos fysio og, men dette går under egenandelstak 2 (sammen med f.eks opptreningsinstitusjoner og tannlege) og ikke 1 som lege.

Nei, du må ikke ha henvisning som lege for å gå til fysioterapeut, du kan gå dit uten henvisning, men du vil da ikke få refusjon fra trygden eller bruke egenandelskort, fordelen er imidlertid at ventetiden ofte er langt kortere, men prisen kan være stivere. Du kan også bli henvist til fysio av f.eks kiropraktorer eller manuellterapeuter (fysiterapeut med 2 års videreutdanning og sykemeldingsrett ala kiropraktor), det trenger ikke være fra lege. Egenandelstak 2 vil også gjelde da.

Hilsen en som selv er fysioterapeut og jobber både med og uten egenandelstak for mine pasienter ;)

Lenke til kommentar

Tull, du får da vitterlig frikort hos fysio og, men dette går under egenandelstak 2 (sammen med f.eks opptreningsinstitusjoner og tannlege) og ikke 1 som lege.

Nei, du må ikke ha henvisning som lege for å gå til fysioterapeut, du kan gå dit uten henvisning, men du vil da ikke få refusjon fra trygden eller bruke egenandelskort, fordelen er imidlertid at ventetiden ofte er langt kortere, men prisen kan være stivere. Du kan også bli henvist til fysio av f.eks kiropraktorer eller manuellterapeuter (fysiterapeut med 2 års videreutdanning og sykemeldingsrett ala kiropraktor), det trenger ikke være fra lege. Egenandelstak 2 vil også gjelde da.

Hilsen en som selv er fysioterapeut og jobber både med og uten egenandelstak for mine pasienter ;)

Hmm.. Da legger jeg meg flat.

Jeg har hatt problemer med albuen min og gått til fysioterapeut, og jeg måtte ihvertfall ha henvisning. Fikk heller ikke utgiftene mine ført på et egenandelskort.

Lenke til kommentar

Jeg jobber delvis i avtale med kommunen, da har pasientene refusjon og egenandelstak. Jeg jobber også litt privat uten avtale, da har de ingen av delene. Beklager at jeg uttrykte meg uklart. Jankee oppsummerte det helt riktig :)

kaka: Ja, stemmer at du måtte ha henvisning, og som oftest får du den fra lege men ikke alltid. Kommer an på hvem du oppsøker først og hva som er problemet. For å komme opp i egenandelstak 2 måtte du ha betalt 2500 av egen lomme, hadde du betalt så mye for behandlinga? Egenandelstak 1 er det mest lønnsomme da dette er lavere enn nr 2. Men utgiftene i nr 2 blir ofte større da de strekker seg over lengre tid, eks opphold i opptreningsinstitusjon som fort koster endel tusen. Om det ikke er så langt tilbake i tid kaka og du betalte over 2500 av egen lomme så kan du spørre trygden om du kan få refundert utgifter over de 2500 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...