Gå til innhold

Hva slags jobb bør jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Har fått flere jobbtilbud etter endt mastergrad i it og det er to stk jeg synes er relevante. Men har problem med å velge.

Firma a: Lønn er ca som forventet for nyutdannede + bonus, forsikring og andre ting. Men firma har lovende framtid, godt miljø og en spennende teknologi. Mulighet for en god utvikling.

Firma b: Lønn er vel kanskje 100k mer enn firma a. Usikker på framtid, miljø og utvikling der, men spennende teknologi.

Jeg tenker å gå for "firma a" bare for det med framtidig trygghet og miljø (it-bransjen går jo litt opp og ned). Men er det verdt 100k i året? Og hvor mye betyr egentlig alt det andre med bonus og forsikring (og evt. andre ting)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørs veldig hva du er ute etter også da, men jeg ville ikke tenkt alt for mye på penger, men mer på CV`n, hvilke firma er best profilert ute i det store verden?

er det valget mellom microsoft og "hjørnet data" med 3 ansatte så ville jeg helt klart valgt microsoft, kun for å sette det på cv`n etterpå.

men dette er egentlig noe du må bestemme selv, vil du ha trygghet og "lite" penger eller utrygghet og mye penger?

men ting du bør tenke på:

hvor stor er sjansen for at noe skjer i det usikkre firmaet?

hvor avhengig er du av jobben for å klare deg? klarer du deg ett per mnd uten jobb?

hvor lett har du for å få deg jobb hvis du mister den usikkre jobben?

hvilken retning går IT-bransjen nå?

Lenke til kommentar

Ja har tenkt over mye av det du nevner der. Begge firmaene er sånn ca like profilerte i den store verden og de driver med det jeg vil jobbe med i framtiden. It-bransjen er nok trygg en del år framover ser det ut som.. bekymrer meg ikke alt for mye. Men nyansatte ser jo ut til å gå først hvis det blir nedskjæringer, tilogmed når de gjør en bedre jobb enn andre (?) . En forskjell er at i "firma b" får jeg nok en slags lederstilling med mer ansvar, mens den andre får jeg mindre ansvar men inngår i ett team med dyktige folk. Lederstilling med ansvar gjør seg bra på cv da.. men litt bekymret for ansvar så tidlig.

Lenke til kommentar

nyansatte går alltid ut først.

synes det er litt tidlig å gå direkte fra utdanning til leder-stilling, ofte blir de som gjør det dårlige ledere da de aldri har vært på "gulvet" å jobbet.

men det frister jo sikkert med lederstilling og ansvar.

hva er du ute etter senere da?

hvis du vil jobbe med masse teknisk, så er kanskje ikke lederstillingen noe å stå etter, da mye av jobben består av å dytte papirer rundt omkring og ikke så mye teknisk.

det skal ikke være lett å velge jobb, jeg har hatt lignende problemer selv tidligere...

Lenke til kommentar

.. Ja, jeg vil helst jobbe med det tekniske, opparbeide meg solid forståelse før jeg får for mye ansvar. Er alt for nerd til å bli papirflytter og powerpoint mann. Ting forandrer seg nok når jeg blir eldre, men aner ikke hva jeg vil senere, så det er vanskelig å si.

Det er et vanskelig valg ettersom det vil ha så mye å si for hvilken retning framtida tar. Har hørt nok av skrekkhistorier om it-folk som mister jobben, får hull i CVn og aldri mer får jobb.

Tror nok det blir den sikre, tekniske stillingen. Men som du sier er lønn ganske urelevant. Jeg synes 100k er mye, men det er mer viktig å tenke på hva som havner i CVn.

Lenke til kommentar

100k er ganske mye, men det er ikke værre enn at du kan gå opp mer enn det på noen år.

jeg tjener ca 100k mer nå enn det jeg gjorde for 1,5 år siden, så det kan gå fort opp.

jeg forventer også ett lønshopp på 15-20k om ett par mnd.

start-lønna er ikke alt, det kan gå fortere enn du tror.

men hvis du vil drive med tekniske saker, så gå for den tekniske jobben, det ville jeg gjort(jeg har gjort det også)

er du flink finner du alltid en ny jobb, de skrekk-historiene er nok en god blanding av uflaks, latskap og dårlig jobb i tidligere jobber.

Lenke til kommentar

Sant det. Har en del dager med betenkningstid så jeg får vel bare se det an litt. Akkurat nå blir det "firma a" iallfall.. hvis det ikke dukker opp noe som forandrer situasjonen. Gleder meg enormt til å begynne jobbe iallfall, skal bli godt etter 5 år med studier. Uansett, takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for firma a, fått jobberfaring i et team og blitt trygg på teknologi. Senere kan du bli powerpointer. ;) Ta med deg det du kan av faglig utvikling, så står du bedre rustet hvis it-bransjen skulle komme til å gå nedenom.

Forsikring kan definitivt være interessant å få rimeligere (gratis), og du kan jo gjøre ditt beste for å oppnå bonus. Forsikring er jo noe du vil likevel, men hvis du kan betale mindre for den, så vil jo det faktisk være penger tjent. Bonus anser jeg som lekepenger, dvs penger jeg ikke regner med, men det er kjempefint hvis disse lekepengene kommer inn på konto.

Du kan jo også regne på hvor stor forskjellen er i netto utbetaling, særlig hvis du kommer over toppskatt med den ene jobben og ikke den andre. Kanskje ikke forskjellen blir på 100K like vel?

Lenke til kommentar

Du nevner en del ting jeg ikke har tenkt på før. Kan vel kanskje hende at netto utbetaling ikke blir så forskjellige da.. hmm.. skal undersøke dette nærmere. Forsikring vet jeg ikke egentlig mye om.. har aldri hatt det. Ser for meg at det koster noen tusenlapper i året, men det er jo penger det og. Lekepengene :) kan jo i beste fall utgjøre ganske mange %, så de ligger litt i bakhodet.

Kommer til å gå for det trygge og stabile, så får bare dot.com v2.0 prøve seg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
100k er ganske mye, men det er ikke værre enn at du kan gå opp mer enn det på noen år.

jeg tjener ca 100k mer nå enn det jeg gjorde for 1,5 år siden, så det kan gå fort opp.

jeg forventer også ett lønshopp på 15-20k om ett par mnd.

start-lønna er ikke alt, det kan gå fortere enn du tror.

men hvis du vil drive med tekniske saker, så gå for den tekniske jobben, det ville jeg gjort(jeg har gjort det også)

er du flink finner du alltid en ny jobb, de skrekk-historiene er nok en god blanding av uflaks, latskap og dårlig jobb i tidligere jobber.

hva jobber du som aklla ??

Endret av manidress
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...