toazty Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 ser de selger 256 , 512 og 1gb kort , har det egentlig noe for seg med 1gb ? ser de selger 1gb kortene til 2100kr fra asus og jeg tenke kaskje jeg skulle skaffe meg et.. er bare 200kr mer enn for et helt likt samme speccs bare halvparten med ram... altså 512 ... , og er 8800GT 1gb noe å anbefale ? eller bør jeg kjøpe noe annet? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 ser de selger 256 , 512 og 1gb kort , har det egentlig noe for seg med 1gb ? ser de selger 1gb kortene til 2100kr fra asus og jeg tenke kaskje jeg skulle skaffe meg et.. er bare 200kr mer enn for et helt likt samme speccs bare halvparten med ram... altså 512 ... , og er 8800GT 1gb noe å anbefale ? eller bør jeg kjøpe noe annet? Om du kommer til å bruke texture intensive mods/spill som qarls texture pack 3 + div LOD mods til Oblivion eller fakefactory's cinematic mod til HL2, har det definitivt noe for seg. Om du, derimot, spiller mer "vanlige" spill ved "vanlige" oppløsninger har det egentlig ikke all verdens å si om du har 512MB eller 1GB RAM. Litt forskjell vil det alltids være. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 spiller vel ikke så mye mer enn css og wow , men det er fordi jeg sitter med et 7800GT 512 som ikke er det beste kortet i verden.. men crysis og assasin kommer vel i posten snart.. så trenger nytt skjermkort Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Leste akkurat en test av en 8800GT her. Det ser ikke ut som det har så mye å si... Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) spiller vel ikke så mye mer enn css og wow , men det er fordi jeg sitter med et 7800GT 512 som ikke er det beste kortet i verden.. men crysis og assasin kommer vel i posten snart.. så trenger nytt skjermkort Du merker om 1GB er nødvendig dersom du ved å øke texture kvalitet og/eller oppløsning merker at ting må lastes fra PC-minne til skjermkortminne. Måten du kan se dette på er om du vet du har nok PC-minne og ved lav texturekvalitet/oppløsning har følgende type framerate: 33-33-33-34-31-30-29-36 (evnt. bytt ut med lavere eller høyere tall) Og ved høyere texturekvalitet/oppløsning har følgende type framerate: 27-26-27-2-25-3-24-29 (evnt. bytt ut med lavere eller høyere tall) Dvs for lite videominne gir følgende symptomer: lav texturekvalitet: jevn-jevn-jevn-jevn-jevn-jevn høy texturekvalitet: jevn-jevn-hakk-jevn-jevn-hakk Hakket varer et halvt sekund eller noe men er ekstremt irriterende. Dette skjer når du må swappe textures mellom PC-minne og skjermkortminne. OBS! Det er viktig å merke seg at dette ofte har svært liten innvirkning på normale benchmarkscores siden denne hakkingen varer i så kort tid i forhold til den tiden spillet flyter. Mer minne vil sjelden eller aldri gi høyere "flyt-framerate". Den virker kun inn på de stedene det er "hakk-hakk". Dette er tilnærmet umulig å måle på fornuftig vis og må nesten oppleves selv. Skulle ønske flere reviews sa noe om dette. Endret 15. januar 2008 av Belarnion Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 men 8800GT 1gb for 2100kr er ikke noe dårlig kjøp? elleR? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Siden minnebussen bare er på 256bit er 1Gb TOTALT bortkastet. Du får aldri utnyttet all rammen.. spar de 200kronene og kjøp deg noe godt istedet Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Siden minnebussen bare er på 256bit er 1Gb TOTALT bortkastet. Du får aldri utnyttet all rammen.. spar de 200kronene og kjøp deg noe godt istedet Jeg er uenig. Oblivion, godt moddet, kan fint finne på å spise 800-900MB skjermkortminne. Jeg har lett fått en 8800GTX til å slite med minnemanko med sine "stusselige" 768MB med RAM. Og det gjelder om du har 256bit minnebus eller 384bit. Om op ikke har tenkt å kjøpe nytt skjermkort på en god stund, ville jeg gått for kortet med 1GB RAM. Om det derimot ligger i kortene at dette skjermkortet skal byttes ut om forholdsvis kort tid (1 år eller noe) ville jeg gått for 512MB-kortet. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ok... my bad spiller ikke OBLIVION så jeg vet ikke noe om det Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Ok... my bad spiller ikke OBLIVION så jeg vet ikke noe om det Oblivion er ikke det eneste. HL2 med fakefactory cinematic mod er en annen som kan spise mer enn 512MB RAM. Jeg spiller ikke så mye, så jeg har ikke fått testet noe særlig flere spill. Last ned vidmemwatch, kanskje du finner flere spill som bruker mye minne. Edit: w00t, Sandhornøy! Gildeskål er plassen sin det... Endret 15. januar 2008 av Belarnion Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ok... my bad spiller ikke OBLIVION så jeg vet ikke noe om det Oblivion er ikke det eneste. HL2 med fakefactory cinematic mod er en annen som kan spise mer enn 512MB RAM. Jeg spiller ikke så mye, så jeg har ikke fått testet noe særlig flere spill. Last ned vidmemwatch, kanskje du finner flere spill som bruker mye minne. Edit: w00t, Sandhornøy! Gildeskål er plassen sin det... he he..vet du hvor det er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg er enig med Kent -amdme-. Så lenge du spiller ved spillbare framerates, så vil 1GB minne gi deg ingenting. Og det gjelder alle spill. Oblivion kan godt bruke dobbelt så mye for min del, men framerate vil allerede være så lav at man kan sammenligne det med et slideshow Spar heller til ditt neste kort, og gå for 512mb. I benchmarks kan man se at gtx og ultra er ikke mye foran gt 512 og gts 512, og det viser at det er ikke minnemengde det er mangel på. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Du merker om 1GB er nødvendig dersom du ved å øke texture kvalitet og/eller oppløsning merker at ting må lastes fra PC-minne til skjermkortminne. Måten du kan se dette på er om du vet du har nok PC-minne og ved lav texturekvalitet/oppløsning har følgende type framerate: 33-33-33-34-31-30-29-36 (evnt. bytt ut med lavere eller høyere tall) Og ved høyere texturekvalitet/oppløsning har følgende type framerate: 27-26-27-2-25-3-24-29 (evnt. bytt ut med lavere eller høyere tall) Dvs for lite videominne gir følgende symptomer: lav texturekvalitet: jevn-jevn-jevn-jevn-jevn-jevn høy texturekvalitet: jevn-jevn-hakk-jevn-jevn-hakk Hakket varer et halvt sekund eller noe men er ekstremt irriterende. Dette skjer når du må swappe textures mellom PC-minne og skjermkortminne. OBS! Det er viktig å merke seg at dette ofte har svært liten innvirkning på normale benchmarkscores siden denne hakkingen varer i så kort tid i forhold til den tiden spillet flyter. Mer minne vil sjelden eller aldri gi høyere "flyt-framerate". Den virker kun inn på de stedene det er "hakk-hakk". Dette er tilnærmet umulig å måle på fornuftig vis og må nesten oppleves selv. Skulle ønske flere reviews sa noe om dette. Veldig bra forklaring! har opplevd dette selv i Sega Rally og var utrolig irriterende, men visste da ikke helt hva det kom av. Men nå vet jeg det Endret 15. januar 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hva med høye oppløsninger slik som 1920x1200, har da 1gig noe mer å si enn for lavere (kanskje vanligere) oppløsninger? Legger også merke til at fleste 8800GT 512mb i prisguiden ikke er merket med PCIex2.0, betyr det da at de bare har PCIex1.x? Og hvis dette er tilfelle, vil da 512mb ekstra ram + nyere PCIex teknologi forsvare de 200kr ektra det koster? Edit: Hadde jeg bare bladd gjennom DENNE testen før jeg spurte hadde jeg sett at de er oppe i høye oppløsninger, og at det ikke gjorde så mye utslag, i SLI (noe jeg ikke har tenkt til å kjøre). Så da blir vel forskjellen enda mindre uten SLI. Endret 16. januar 2008 av jale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå