G2Petter Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg oppdaget i går at det har kommet en liten sprekk på den ene hengslen der lokket festes til selve laptopen min. Jeg har hatt maskinen i ett år og fire måneder, og har alltid behandlet den fint. Den eneste bruksslitasjen er at det er enkelte overfladiske riper på lokket som stammer av at jeg har tatt den inn og ut av sekken. Jeg mener at dette skal regnes som en mangel og ikke forventet slitasje. Jeg skal på butikken der jeg kjøpte den senere i dag, og håper de er greie. Når det gjelder bevisbyrde fant jeg dette: Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel. Betyr dette at det holder at jeg viser at maskinen ikke har noen andre skader som kan tyde på at jeg har mistet den eller på andre måter mishandlet den? Er det ellers noe mer jeg bør huske på før jeg tar kontakt med butikken? På forhånd takk for all hjelp. Venlig hilsen g2peter Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Jeg var innom butikken nå for å høre hva de mente, (jeg kan ikke levere inn maskinen ennå, for jeg har ikke tid til å ta nødvendig backup før slutten av uka,) og de mente at dersom det ikke var en kjent feil på denne modellen, så var det mest sannsynlig ikke en reklamasjonssak. Gir forbrukerkjøpsloven dem noe grunnlag for å si dette? Jeg kom forresten på hva som kan ha forårsaket skaden: jeg tror lokket er hengslet litt lavt, for når jeg lukker igjen lokket, (maskinen går ikke i dvalemodus når jeg gjør det,) pleier den å aktivere noen av knappene på hoveddelen av maskinen, helt opp mot lokket. Dette mener jeg tyder på at lokket blir utsatt for press når jeg lukker det igjen. Knappene jeg snakker om sitter rett under acer-logoen på lokket på den avbildede maskinen, som er en tilsvarende, men ikke helt lik, modell. Endret 15. januar 2008 av G2Petter Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Den knappen (som slår av skjermen) gir ikke nok motstand til å gi pressskade på hengsel. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Det er flere knapper der, (mail, internet, og et par acer-spesifikke knapper,) og selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, skal ikke de knappene aktiveres når jeg lukker igjen lokket heller, så noe galt må det jo være. Edit: nå er jo ikke dette det mest relevante. Spørmålet mitt handler om hvilke rettigheter jeg har, og hvem som har bevisbyrden i denne saken dersom butikken ikke er interessert i å gi meg reklamasjon uten å krangle. Endret 15. januar 2008 av G2Petter Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 hva slags type maskin er det? vet at det er flere acer tm 4151/4152 som sliter med at hengslene brekker og lcd cover blir skadet. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Aspire 5044 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Har denne sprekken noe å si i praksis? En rent kosmetisk skade vil du neppe få gjennomslag for på reklamasjon. Forøvrig, om det er en "kjent skade" eller ikke er helt irrelevant. Spørsmålet er om det var en svakhet ved produktet allerede ved kjøpstidspunkt. Det ser det jo ut som det er. Endret 18. januar 2008 av klilleng Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Lokket sitter noe løst, det er bare et par millimeter slingring på den siden det er sprekk, men jeg er redd for at det blir verre, og at butikken da ikke vil samarbeide fordi jeg har visst om skaden lenge. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hadde akkurat samme problemer med Acer i 2001. Masse sprekker rundt hengslene. De ble byttet ut av Acer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Du må rett og slett bevise for selger at det er sannsynlig at sprekken har oppstått som følge av produksjonsfeil. Og som butikken sier - er ikke dette en kjent feil på denne serien så har du faktisk ingen måte å bevise det på. Så jeg tror dessverre det kan bli vrient å få godkjent reklamasjon på det der. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Er det ikke 2 års garanti på Acer? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 hvis du bor på østlandet så ville jeg droppet butikken og dradd rett til acer på tranby og spurt om de kunne se på den der, da kan du få forklart saken direkte til dem og sjansen for at de tar det på reklamasjon er mye større. acer har 1 års garanti på pc-en, og 6 mndr garanti på batteri. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Lokket sitter noe løst, det er bare et par millimeter slingring på den siden det er sprekk, men jeg er redd for at det blir verre, og at butikken da ikke vil samarbeide fordi jeg har visst om skaden lenge. Den alminnelige reklamasjonsfristen er på to månder. Så hvis du har ventet så lenge, så har du oversittet fristen. Uansett burde du skaffe deg noen konkrete holdepunkter på a tdet er mangel og ikke din bruk som er årsaken. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 hvis du bor på østlandet så ville jeg droppet butikken og dradd rett til acer på tranby og spurt om de kunne se på den der, da kan du få forklart saken direkte til dem og sjansen for at de tar det på reklamasjon er mye større. Jeg bor i Bergen, men takk for tipset. Den alminnelige reklamasjonsfristen er på to månder. Så hvis du har ventet så lenge, så har du oversittet fristen. Uansett burde du skaffe deg noen konkrete holdepunkter på a tdet er mangel og ikke din bruk som er årsaken. Jeg oppdaget sprekken sist søndag eller mandag, og dro på butikken den dagen jeg laget tråden, så jeg har nok ikke oversittet fristen. Hvilke argumenter kan jeg bruke? Laptopen har ingen andre skader, bortsett fra noen mindre, kosmetiske skader på lokket fordi jeg har tatt den ut og inn av sekken sin. Ellers, hvis du søker på "acer cracked hinge", får du over 8k treff, som er fra 5 år gamle og helt opp til fra i fjor. Hvis du ser denne blogposten, er sprekken min nesten helt lik som den på det nederste bildet, bare noe mindre (enn så lenge). Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Uansett er det ikke butikken som avgjør om det er reklamasjonsgrunnlag eller ei. Butikken har avtale med et verksted som er autorisert at Acer og som kan bedømme saken. Den må da sendes inn og hvis det viser seg at det ikke blir dekt får du en faktura med pcen tilbake ca. 500 kr. vil jeg tro. Går vel an å ringe til Acer å høre om de har vært borti problemer med dette tidligere? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 ta et bilde av det og send bildet til acer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå