excrucio Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hei. Jeg håper noen her har anledning til å hjelpe en som ikke har tilstrekkelig peiling på nymotens pc-komponenter. Det hadde jeg satt umåtelig stor pris på. Kan også nevnet at jeg har noe interesse for overklokking men ingen interesse for SLI/Crossfire, da pc-en hovedsakling blir brukt som en Allround-pc. Jeg har laget til ett oppsett i denne handlevognen: Link til handlevogn Kjøler vs HK Etter lesning på forumet har jeg funnet ut av kjøleren (Zalman 9700NT) passer på Q6600. Spørsmålet som gjenstår er om den vil passe på hovekortet, altså om den vil komme i konflikt med noe annet på hovedkortet (Gigabyte GA-X38-DS5). Når det kommer til plass i kabinettet, tror jeg den vil passe fint i Antec Nine Hundred. Skjermkort Ville helst hatt nVidia 8800GT som skjermkort, men siden de er umulige å oppdrive om dagen, velger jeg i stedet Radeon HD 3870 som yter litt dårligere men er noen kroner billigere. Tror ikke det er noen tabbe. Er det forresten noe forskjell mellom Club3D, Sapphire og PowerColor? Hovedkort Går jeg for det rette hovedkortet? Har forstått at X38-brikkesett er et lurt valg. Er det verdt å legge noen hundre kroner til på bordet for å få fatt i et Asus Maximus Formula SE? (hovedkort synes jeg er det vanskeligste å gjøre seg klok på ) RAM Ser at hovedkortet støtter minnefrekvens på 1066MHz. Men er det stor vits i å betale dyrt for det beste her? Er det DDR2 PC6400 800MHz som er tingen å bruke på hovekortet? Ser at PC5300 667MHz er noe billigere igjen, og som kanskje vil gi mest for pengene? Hva bør jeg gå for? Strømforsyning Uff, her er det mye å velge i. Ser at mange velger 650W-versjonen av Antec Neopower. Jeg har imidlertig valgt 500W-versjonen, siden denne skal være stillegående. Har jeg gjort et rett valg eller bør jeg velge en annen versjon? eller kanskje et annet produsent? Tusen takk for alle som kommer med innspill eller hjelp. Det blir satt stor pris på! Mvh Excrucio - En som kan altfor lite om data (føler han selv) Endret 16. januar 2008 av excrucio Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Synes dette ser bra ut: Å velge et ATI HD3870 skjermkort er det stikk motsatte av en tabbe. Du har valgt et hovedkort som har Crossfire, og du kan derfor sette inn et til HD3870 dersom du synes spillytelsen er for dårlig. Det kunne du ikke med et nVidia kort. Så selv om du primært ikke er interessert i SLI/CF, har du ikke fratatt deg muligheten til en slik oppgradering. Minnet du har valgt gir ikke det store rommet for overklokking. Personlig ville jeg valg en av følgende dersom du vil ha 2 x 2 GB. Corsair TWIN2X DDR2 4096MB OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Dette er heller ikke knallminne, men raskere og ikke så veldig mye dyrere (100 - 200 kr). Etter min mening verdt prisforskjellen. Kjøler er OK, selv om jeg liker bedre Noctua sin. Når det gjelder HK ville jeg ikke lagt i de ekstra kronene for et ASUS Maximus Formula SE (ca 400 kr). Det du får er i realiteten en ekstra nettverksport og en del som du neppe kommer til å bruke. Jeg kjøpte med "fineste" ASUS kort da jeg oppgraderte til C2D for over et år siden. Var ikke nødvendig. Endret 15. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Godt å høre at det ser bra ut. Ja jeg var litt skeptisk til minnet siden det var så mye å velge i. Skal ta en titt på forslagene dine Bolson. Takk for tips Lenke til kommentar
Thomz Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei.Jeg håper noen her har anledning til å hjelpe en som ikke har tilstrekkelig peiling på nymotens pc-komponenter. Det hadde jeg satt umåtelig stor pris på. Kan også nevnet at jeg har noe interesse for overklokking men ingen interesse for SLI/Crossfire, da pc-en hovedsakling blir brukt som en Allround-pc. Jeg har laget til ett oppsett i denne handlevognen: Link til handlevogn Kjøler vs HK Etter lesning på forumet har jeg funnet ut av kjøleren (Zalman 9700NT) passer på Q6600. Spørsmålet som gjenstår er om den vil passe på hovekortet, altså om den vil komme i konflikt med noe annet på hovedkortet (Gigabyte GA-X38-DS5). Når det kommer til plass i kabinettet, tror jeg den vil passe fint i Antec Nine Hundred. Skjermkort Ville helst hatt nVidia 8800GT som skjermkort, men siden de er umulige å oppdrive om dagen, velger jeg i stedet Radeon HD 3870 som yter litt dårligere men er noen kroner billigere. Tror ikke det er noen tabbe. Er det forresten noe forskjell mellom Club3D, Sapphire og PowerColor? Hovedkort Går jeg for det rette hovedkortet? Har forstått at X38-brikkesett er et lurt valg. Er det verdt å legge noen hundre kroner til på bordet for å få fatt i et Asus Maximus Formula SE? (hovedkort synes jeg er det vanskeligste å gjøre seg klok på ) RAM Ser at hovedkortet støtter minnefrekvens på 1066MHz. Men er det stor vits i å betale dyrt for det beste her? Er det DDR2 PC6400 800MHz som er tingen å bruke på hovekortet? Ser at PC5300 667MHz er noe billigere igjen, og som kanskje vil gi mest for pengene? Hva bør jeg gå for? Strømforsyning Uff, her er det mye å velge i. Ser at mange velger 650W-versjonen av Antec Neopower. Jeg har imidlertig valgt 500W-versjonen, siden denne skal være stillegående. Har jeg gjort et rett valg eller bør jeg velge en annen versjon? eller kanskje et annet produsent? Tusen takk for alle som kommer med innspill eller hjelp. Det blir satt stor pris på! Mvh Excrucio - En som kan altfor lite om data (føler han selv) ser bra ut men jeg hadde aldri kjøpt et ati kort til pc når man kan kjøpe 8800gt som er mye bedre i syke spill (Crysis). Men kjøling i ditt oppsett er noe av det bedre pga. masse heatpipes på hk og gpu. Lenke til kommentar
keitran Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Når det gjelder leveringsproblemene med 8800 GT, så kan de lett løses. Hvis du bor i nærheten av Lillestrøm, så får du kortet på BItShop der, tror de har en fire/fem på lager. Hvis du ikke skal sette 3870 i CrossFire er jeg redd for at dette vil bli en noe svak løsning med tanke på DX10 spill. Når det gjelder RAM ville jeg ha gått for noe DDR2-6400 RAM, eller raskere. Gå gjerne for RAM med lav CL (tilgangstid) Slik som disse: Corsair DDR2-6400 CL4 2GB KIT Når det gjelre PSU kan jeg ikke stort. Men husk: Dersom du skal ha flere HDD, så trekker disse en del strøm. 500 W kan nok bli i minste laget. (Litt kjipt at en ikke får den ytelsen en skal ha pga. for liten PSU) Når det kommer til HK så har jeg bestilt et ASUS MAXIMUS FORMULAHar ikke fått det enda (bare dager igjen nå ) Men har lest mye bra om det. Men cluet tror jer er å få et HK med X38. Håper dette er til hjelp! Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Sykt deilig med noen innspill her! Thomz: Ja kjøling har jeg lagt en del vekt på. Veit 8800GT yter bedre men får dessverre ikke tak i det keitran: Bor i Bergen jeg, så det blir litt vanskelig. Men er jo mulig å sette 3870 i Crossfire ved et senere tidspunkt. RAM'en skal sjekkes ut, takk! Spørs om jeg går for den psu-en med 650W da? Takk til dere begge for hjelp! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 At HD 3870 blir for svak i D10 spill er ikke akkurat en sannhet. Det varierer faktisk på spillet. Og for enkelte spill, som Crysis finnes det ingen kort som håndterer i single. I f.eks Call of Juarez yter 3870 bedre en 8800 GT, mens i Crysis og PC Boats ligger det klart bak. En rask estimering på bakgrunn av Toms Hardware sitt GPU chart ligger 3870 ca 5 - 10 % under 8800 GT i ytelse totalt når det gjelder en mengde spill. For meg personlig er nVidia skjermkort uaktuelle så lenge eventuell SLI kun kan kjøres på nForce hovedkort (som jeg ikke er glad i). Jeg foretrekker Intel brikkesett og da er ATI mest hensiktsmessig når de gir muligheten for CF på X38 (også på P35 med noe redusert ytelse). Da godtar 10 - 15 % lavere fps i en god del spill i bytte mot å ha CF muligheten. Lenke til kommentar
keitran Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Dersom du i fremtiden vurderer CF/SLI mener jeg CF på et X38 kort vil fungere best, da bør du gå for 3870. Da burde du kanskje tenke på en PSU på omlag 700W for å være sikker. Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Har egentlig lite planer om CF, men er jo greit å ha muligheten da jeg mest sannsynlig skal ha maskinen i 4-5 år (den som skal byttes ut nå er nesten 5) - Bestemt meg for HD3870 - Skal se nærmere på RAM senere i dag - Bør helst finne en kraftigere PSU, er den 650W'en jeg linker til ok? - Kommer til å gå for x38-brikkesett. - Hva tror folket om cpu-kjøler vs hovedkort? Vil det skape problem? Endret 15. januar 2008 av excrucio Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Dersom du i fremtiden vurderer CF/SLI mener jeg CF på et X38 kort vil fungere best, da bør du gå for 3870. Da burde du kanskje tenke på en PSU på omlag 700W for å være sikker. Bare tull å kjøpe så kraftig PSU... hd3870 kan ikke sammenlignes med strømslukeren 2900XT 500watt skal være nok til 2stk hd3870. Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Syntes 700W som var foreslått her var litt mye ja. Men skal jeg velge 650W for å være sikker? Eller holder det med 500W? Ser for meg at det skal drive 4hdd, 3-4 vifter, kanskje lydkort, (samt skjermkortet). Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Syntes 700W som var foreslått her var litt mye ja.Men skal jeg velge 650W for å være sikker? Eller holder det med 500W? Ser for meg at det skal drive 4hdd, 3-4 vifter, kanskje lydkort, (samt skjermkortet). Da kan jo 500watt fort bli lite... finner du en bra 600-650watter så gå for den Lenke til kommentar
TEAM:defcon Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Kjøler vs HKEtter lesning på forumet har jeg funnet ut av kjøleren (Zalman 9700NT) passer på Q6600. Spørsmålet som gjenstår er om den vil passe på hovekortet, altså om den vil komme i konflikt med noe annet på hovedkortet (Gigabyte GA-X38-DS5). Når det kommer til plass i kabinettet, tror jeg den vil passe fint i Antec Nine Hundred. Vurderer samme hovedkort og kjøler, men er også usikker på om det passer bra på hovedkort. Har dere troa på Antec Nine Hundred? Endret 15. januar 2008 av TEAM:defcon Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Vurderer samme hovedkort og kjøler, men er også usikker på om det passer bra på hovedkort. Har dere troa på Antec Nine Hundred? Ikke sikker selv, men har planer om å prøve. Får bare kjøre med stock kjøler midlertidig om det ikke passer. Gir beskjed her når jeg veit utfallet! (men tror det skal gå bra) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 jeg er egentlig litt sånn anti-zalman, dyrt, middels ytelse, og lager mye lyd. en annen ting du skal være klar over, er at det hovedkortet har en stor bakplate/kjøleplate på baksiden. er en meget stor sjanse at du må fjærne den ved montering av zalman kjøleren siden den har egen plate. er en ganske grei jobb men kommer an på hvor komfortabe du er ved og modifisere ditt nye high-end hovedkort. en kjøler jeg tror du slipper og gjøre dette med er scythe ninja, den klipses på akkurat som intel stock kjøler, er også stillere og en god del bedre. det med CF er faktisk noe og tenke over, du blir og spille i ganske høye oppløsninger med den store skjermen. man får en ganske stor økning i ytelse ved installasjon av ett til kort. kan jo følge med når det utpå våren blir kampanjer, netshop og komplett er flinke til og ha gode tilbud på skjermkort, super tirsdag, ukens tilbud OSV Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Ja nå ga du meg noe å tenke på. Har studert litt på kjøleren nå og den ser da helt grei ut. Og om det er som du sier, at den både er bedre og stillere, er muligheten stor for at jeg vil gå for denne! Takk for tips! (jeg blir lett overtalt av folk.. hehe) Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Lest meg fram til litt fakta her.. - Zalman støtter ikke Intel Quad offisielt. - Zalman er utviklet med hjelp fra nVidia, som muligens gjør den spesialtilpasset nForce hovedkort? Negativt for meg? - Scythe Ninja støtter Intel Quad. - På internettsiden til Scythe har de testet kjøleren på Gigabyte-hovedkort, link. De har ikke testet hovedkortet jeg har lyst på da, men ser på bilder at de omtrent er helt like. Så da går jeg ut i fra at hovedkortet mitt vil passe med Scythe Ninja. Så da går jeg for Scythe Ninja? Jeg er dum som ikke klarer ikke ta denne avgjørelsen alene Endret 16. januar 2008 av excrucio Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Jeg har ASUS P5E som er en litt "strippet" versjon av Maximus Formula og er kjempefornøyd. Litt trangt å komme til et par av kontaktene til viftene, men det er nok også det eneste jeg har å utsette på det. Anandtech.com anbefaler det også. Har montert en Thermaltake Big Typhoon VX og det gikk lett som bare det. Ikke verdens mest stillegående kjøler (vurderer å bytte vifta), men det er heller ikke Zalman'en (den kan du ikke bytte vifte på). Ville egentlig også helst hatt en annen kjøler, feks Noctua NH-U12F eller Thermalright Ultra120Ext., men var redd for plassproblemer også. En fordel med B.Typhoon fordet er at den også sørger for at chipsettet får luft da den blåser ned på hovedkortet. Om kjøleren støtter Quad offiselt eller ikke kan du nok bare ta rolig. Ett ord: salgsgimmick Ville også gått for en PSU på mer enn 500W. Husk at dette er en komponent du kan beholde neste gang du oppgraderer. Greit å legge et par hundrelapper mer i denne først som sist da. Edit: Så først nå at du hadde bestemt deg for HK. Ikke meningen å forvirre... Endret 16. januar 2008 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
excrucio Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hugo_Hardnuts: Jeg leser meg stor interesse her! Hehe begynte å studere litt på Asus HK nå Godt å høre andres synspunkt her Endret 16. januar 2008 av excrucio Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Når det gjelder kjølere er det kun hvilken sokkel den støtter og hvilken effektivitet den har som er interessant i tillegg til ytre mål som kan krasje på enkelt HK og i enkelte kabinett. Så om det ikke står C2Q i lista, betyr det ingenting dersom kjøleren er effektiv nok i forhold til antall Watt som avgis av CPU-en. En Intel C2Q 6600 avgir mindre varme enn f.eks en X2 6400+ eller de fleste av P4 CPU-ene og også C2D X6800. Så i realiteten kan alle kjølere til mer enn 200 - 250 kr brukes på alt som finnes på markedet om de støtter sokkelen. Alle har kjøleeffekt nok til å kjøle den varmeste CPU som finnes på markedet, og det er ikke Intel Quad. Om nVidia har bidratt i utviklingen betyr heller intet vedrørende kompatibilitet. I hovedsak bruker alle hovedkort samme grunnlayout. Hva som kan skape problemer er størrelse på heatsinker rundt prosessorsokkel og at prosessorsokkel er for nærme kanten av HK. Tror neppe noen kjøler har problem i et Antec Ninehundred kabinett, i alle fall ikke Ninja - når jeg får den inn i et Antec Sonata. Hvor det faktisk er trangt mellom hovedkort og PSU. Og Scythe Ninja er et OK valg. Den er stille, kommer bra ut i tester og kan faktisk kjøle en god CPU-er passivt. Hovedkortet du har valgt er bra, tror ikke Asus i samme prisklasse er noe bedre. Alle jeg kjenner med Gigabyte er fornøyd. Endret 16. januar 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå