Gå til innhold

Priskutt på HD DVD

Anbefalte innlegg

Forbrukere har makten til å styre markedet, men ser nok en gang til å la produsentene gjøre som de vil. Vi får se hva forbrukerene gjør når prisene blir ennå lavere. Hvis Toshiba får ordnet slik at mange nye titler kommer på HD DVD til samme pris som DVD, samt at både Toshiba og Microsoft bruker dette aktivt i markedsføring, så kan de veldig raskt snu situasjonen, om de virkelig ønsker. Om HD DVD får en uslålig pris og kundene kjøper i massevis, så vil nok flere produsenter velge HD DVD.

Angående brennere så blir nok dette uansett ikke aktuelt for folk flest før platene koster rundt 10-15 kr stykk. Jeg har til tider funnet enkelte butikker som har HD DVD-brennere til rundt 2000-2400 kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi gjør som produsentene vil?

For meg er det egentlig ett fett hvem som vinner, bare vi for ett format å forholde oss til.

Men av alle jeg kjenner så VIL de faktisk at Blu-Ray skal vinne ;)

Greit nok at du kanskje heier på HD DVD, og syntes det er trist at mange går for Blu-Ray på grunn av produsentene velger det. Men det er faktisk en del der ute som faktisk ønsker Blu-Ray fremfor HD DVD også.

Du får det nesten til å høres ut som alle oss forbrukere ønsker HD DVD, og produsentene er de store stygge ulvene og tvinger oss alle over på Blu-Ray. Men det er da langt i fra fakta.

Lenke til kommentar

Jeg vil at det formatet som er mest brukervennlig skal vinne, og så langt er det HD DVD som er mest brukervennlig. For meg er det ikke viktig at det er HD DVD, men at det er den beste løsningen (for kundene) som "vinner".

Det er mange forkjempere at Blu-ray ja, og jeg har et inntrykk at at en del egentlig ikke har satt seg inn i de to konkurrentene. "Blu-ray er best" og "fordi PS3 har det" blir gjerne brukt som hovedargument for Blu-ray. Jeg våger å påstå at en del ville endret standpunkt om de kjente til fordelene og ulempene med begge formatene.

Toshiba og Sony(med flere) kan i stor grad styre hvilken løsning som folk flest vil velge (f.eks. pris), men forbrukerne har fortsatt sin makt og kan boikotte om de mener noe er for dårlig (noe som ikke ser ut til å skje). Filmselskapene ("ulvene") kan sette kjepper i hjulene, for å fremme den aktøren som de anser som best, ikke nødvendigvis best for kundene. Om forbrukerne virkelig vil, så kan de faktisk styre dette også.

Og RamGuy, vær forsiktig med å stemple de som er kritiske til Blu-ray, folk trenger ikke å være fanatiker av konkurrenten fordi! Kritiske spørsmål er sunt i en hver debatt, og de som er sterkt for et alternativ har lett for å se ting i "sort-hvitt".

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er hvorfor voksne menn engasjerer seg så voldsomt i hd-dvd vs Blu-ray at man nesten ikke tør å entre en diskusjon.

Jeg kjøpte en HD-DVD-rom til PCen til 750,- og en film (noen flere på vei). Dersom det kommer en HD-DVD/Blu-ray combo til under 1000-lappen så oppgraderer jeg kanskje.

At dette gitt at AnyDVD-HD fortsetter å gi meg tilbake bruker-rettighetene jeg krever.

-k

Lenke til kommentar

Uansett..

Har 85 prosent av USA-markedet.

«3:10 to Yuma» er besteselgeren på Blu-ray i USA akkurat nå. (Ill.: Lionsgate)Ved starten av 2007 ble det solgt to Blu-ray-disker for hver HD DVD-disk i USA. Etter at Warner trakk seg fra HD DVD-samarbeidet har denne trenden forsterket seg kraftig.

Formatkrigen over

Så kraftig at det nå er ingen som lenger snakker om noen formatkrig. I følge High Def DigestBlu-ray har nå 85 prosent av HD-salget i USA. Og HD DVD forsvinner raskt fra hyllene.

I tillegg kan Home Media Magazine melde at det nå ikke ligger en eneste HD DVD-plate på topp 10--lista over de mest solgte HD-platene i USA.

Fra 40 til 15 prosent

Den mest solgte HD DVD-filmen, The Kingdom, selger bare en tidel så mange eksemplarer som den bestselgende Blu-ray-tittlen, western-suksessen 3:10 to Yuma.

Fallet er utvilsomt for HD DVD, som like før det ble kjent at Warner trakk seg hadde nærmere 40 prosent av markedet i USA.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Komplett kjører "ukens tilbud" i hele februar på Toshiba HD-EP35 inkludert 5 filmer til bare 2495 kr. Det er en godt utstyrt spiller som støtter blant annet nettvkerkstilkobling, USB, 1080p.

En litt enklere modell, HD-EP10, går for 1504 kr inkludert 5 filmer. Den støtter også 1080p og nettverk, men ikke USB. Til sammenligning koster de 5 billigste HD-DVD/Blu-ray filmene i prisguiden 1095 kr til sammen. Dvs. man får spilleren for bare 409 kr og muligheten til å velge dyrere filmer enn de aller billigste med på kjøpet. Dette er ikke langt unna gratis spiller så her er det bare å løpe og kjøpe. Formatkrigen blusser altså opp igjen etter at Bluray-leiren heiste seriersflagget litt vel tidlig.

Lenke til kommentar

Var det ikke nettopp noen store utviklere av filmstudio verktøy, som nå gikk over på å støtte kun Blu-Ray,

syntes det er mange aktører på alle fronter så går over til å være Blu-Ray eksklusive?

Jeg ser hvert fall ingen indikasjon på at HD DVD skal klare å snu dette, Blu-Ray har jo fullstendig tatt over på alle fronter virker det jo som :hmm:

Lenke til kommentar
Blu-Ray har jo fullstendig tatt over på alle fronter virker det jo som :hmm:

Definitivt ikke på pris. ;) Fortsatt sitter vel ~98% av den potensielle kundemassen på gjerdet med sine DVD-spillere. Hva som skjer fremover på markedssiden kan altså ha stor betydning for den videre utviklingen. Får HD-DVD god oppslutning fra kundene så følger produksjonsselskapene etter. De er tydeligvis utro mot "sin" side så snart kundemassen snur. Den ene dagen til sengs med Sony, den neste til sengs med Toshiba, alt etter hvilken vei vinden snur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...