Simen1 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Utvalget på Amazon er for øyeblikket: HD-DVD: 522 titler (47%) Blu-ray: 598 titler (53%) I følge hjemmekino.no var det i desember følgende utvalg i Norge: HD-DVD: 119 titler (45%) Blu-Ray: 148 titler (55%) I prisguiden er det: HD-DVD: 41 treff (37%) Bluray: 69 treff (63%) Mange av filmene er i begge formatene og mange kommende filmer vil nok også komme i begge formatene. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Toshiba har en fordel, nemmelig navnet HD DVD, nå man i gata får fingrene i den vill jeg tro salget av hd dvd øke kraftig...men er det bare toshiba som har låv til å produsere fritstående hd dvd spillere? og sony med fritstående blu ray? har ikke jallaballa fra kina lov til å produsere slik som dvd spillere? Nope, det er jo et av de viktigste poengene med DRM. Full kontroll over hvor og på hva du får spilt av det du "eier". Toshiba & co skal selvsagt tjene penger og da passer det dårlig med noen billigprodusenter i markedet, som forbrukeren selvsagt vil se på som mer attraktivt pga. pris. Derfor lisensierer man bare til de som vil "konkurrere" på samme prisnivå. Synd, men sant. Fritt marked får man ikke før soneinndeling og DRM blir fordrevet, men der er det såklart endel terro ... uuhhhmm ... unnskyld ... rettighetsorganisasjoner som vil ha en finger med i spillet. Ja, også var det de produsentene også da ... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Og fremover nå kommer det ingen titler fra Paramount eller Universal? (siste nevnte kommer vell nå med filmer til begge formater uansett) pluss at Warner nå har blitt Blu-Ray eksklusive (de var HD DVD eksklusive). Det gir vell en nokså stor økning i Blu-Ray sin favør? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 dvd sier nå jeg ;P holder i massevis for meg, 129kr for nye filmer ^^ og noen gang 99kr på elkjøp ^^ på en 27" samsung tv og en eltax dts forsterker holder det lenge for meg ennda ^^ Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 dvd sier nå jeg ;P holder i massevis for meg, 129kr for nye filmer ^^ og noen gang 99kr på elkjøp ^^ på en 27" samsung tv og en eltax dts forsterker holder det lenge for meg ennda ^^ DVD på en 40" med mulighet for 1080p er virkelig skuffende dårlig kvalitet. Klart - det fungerer fint, men når man har mulighet for Blu-ray og HD DVD velger man heller det, som er i en helt annen klasse enn DVD. De færreste sitter nok med 40-tommere, at DVD fungerer fint på din 27-tommer tviler jeg ikke på. Men så er heller ikke Blu-ray og HD DVD beregnet for bruk på 27-tommere som ikke har mulighet for HD. Lenke til kommentar
Dal Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Uansett hvem som vinner så er det som å havne 10 år tilbake i tid: Plutselig er det vanskelig å lage backup av filmene sine, og det er dyrt med spillere og plater igjen. Det er jo akkurat det samme som det var med DVD, bare at nå er kvaliteten bedre. Men det vil jo komme da, både at prisene synker og at spillere fra ørten produsenter blir tilgjengelig (og at det blir like enkelt å ta backup) Men det med soneinndeling.. jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å legge på det. Det burde jo spille NULL rolle for produsentene om jeg kjøper en film fra Norge eller USA. Og gir de ut samme filmen på forskjellig dato i de forskjellige sonene, BER jo de om at den blir piratkopiert. Tror jeg satser på en kombi-spiller jeg, tviler sterkt på at denne kampen er over ennå. Spesielt ikke hvis det kommer fram at Blu-ray er så kopibeskyttet at et blir plagsomt for forbrukerne. Folk er vant med DVD nå, og hva som kan gjøres med DVD-plater. Å gå over til noe som er mindre brukervennlig vil nok ikke falle i god jord. Endret 15. januar 2008 av Dal Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Men det med soneinndeling.. jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å legge på det. Det burde jo spille NULL rolle for produsentene om jeg kjøper en film fra Norge eller USA. Det spiller en stor rolle, fordi de da kan drive med prisdifferensiering. Billig i lavkostland, dyrt i høykostland (oss..). Folk er vant med DVD nå, og hva som kan gjøres med DVD-plater. Å gå over til noe som er mindre brukervennlig vil nok ikke falle i god jord. Virker dessverre som de driter langt i dette. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Men det med soneinndeling.. jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å legge på det. Det burde jo spille NULL rolle for produsentene om jeg kjøper en film fra Norge eller USA. Det spiller en stor rolle, fordi de da kan drive med prisdifferensiering. Billig i lavkostland, dyrt i høykostland (oss..). Sonene er for store til å kunne se på det på den måten. Da hadde det i så fall vært logisk at nordamerika og europa var en sone. Det er nok et større poeng å skille nordamerika, europa og asia fra hverandre. Det er nok hverken hardwareprodusentene eller forburkerene som tipper skåla i denne kampen, men filmselskapene som må bestemme seg for hva de vil gi ut filmene sine på. dessverre er det slik at denne bransjen fortsatt, etter å ha vært igjennom helle suppa med soner på dvd, klamrer seg til en fiktiv følelse av kontroll over hvem som skal få lov til å se hva og når. Altså en indeling i markeder der bransjen bestemmer hvilke releaser som skal slippes i hvilke soner og når de skal slippes. Hvis alle forskjellige realeaser hadde kommet i de forskjellige sonekodene, men bare i forskjellig pris, så hadde argumentet om lakostland og høykostland holdt vann, men enn så lenge handler det mer om hva som slippes hvor, ikke til hvilken pris. Hadde enda filmbransjen innsett at verden er mindere enn den var den gang man kunne slippe filmer på kino med 6mndr forskjell i usa og europa og filmene kom på vhs 1 til 1 1/2 år senere. I dag kunne de tjent mer penger på å gjøre ting tilgjengelig for forbruker i stede for det stikk motsatt som de tviholder på. De tviholder på å skulle bestemme hvem som får se hva/når og om de ikke har lært gjennom dvd så har vel forbrukerene lært at resultatet er sone cracker og kopiering. Hvem gidder å betale for en film når de ikke får spilt den av på sin dedikerte spiller fordi det er gjort endringer og levrandørend din har ikke rukket å få ut oppdateringene enda. Endret 15. januar 2008 av Xell Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Noen grunn til at dere omtaler spillerne med deres amerikanske navn, og ikke det europeiske? Hvis noen går inn på prisguiden og søker etter A3, A30 eller A35 vil de ikke finne noen produkter. Benytt heller de europeiske modellnavnene, Ep30/35. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Okey, i følge prisguiden, så ligger billigste HD-spiller på 2000kr (og snart billigere), mens billigste BR-Spiller ligger på 3300! Argumentet for at PS3 er en av di bedre BR-spillerene, som jeg leste litt lengere oppe i tråden, faller vel litt igjennom her? Sony må jo selge PS3 med et ufattelig tap om BR i PS3 kan måle seg med en stand alone BR-Spiller? Vet at PS3 selges med tap, men ikke hvor mye di taper pr. konsoll???? Jeg ville i alle fall aldri ha valgt en PS3 om jeg var ute etter BR-spiller, da jeg ikke tror kvaliteten er på høyde med en stand alone... Var uansett tenkt å kjøpe en HD-DVD spiller til xboxen eller en stand alone... men er såklart mindre sikker på at det er et smart valg nå Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Sony må jo selge PS3 med et ufattelig tap om BR i PS3 kan måle seg med en stand alone BR-Spiller? Vet at PS3 selges med tap, men ikke hvor mye di taper pr. konsoll???? Hver PlayStation 3-enhet selges med et tap på rundt 200 $, altså en tusenlapp. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Var uansett tenkt å kjøpe en HD-DVD spiller til xboxen eller en stand alone... men er såklart mindre sikker på at det er et smart valg nå Jeg vil ikke anbefale det hvis du virkelig vil dra nytte av HD DVD. Spilleren kan ikke måle seg med standalone-spillere dessverre. Og fremover nå kommer det ingen titler fra Paramount eller Universal? (siste nevnte kommer vell nå med filmer til begge formater uansett) pluss at Warner nå har blitt Blu-Ray eksklusive (de var HD DVD eksklusive). Det gir vell en nokså stor økning i Blu-Ray sin favør? Seriøst, hvor får du dette fra? Jeg beviste jo i den forrige tråden du sa dette i at dette er helt feil. Det KOMMER nye filmer til HD DVD Det er ikke mange foreløpig, men de skal holde pressekonferanse snart såvidt jeg vet, hvor de planlegger å lansere flere titler. Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Har bestilt et par HD-DVD Warner Bros filmer med release i feb og mars fra platekompaniet. Om dette er de siste fra Warner vites ikke, men Blu-ray eksklusive har de i alle fall ikke blitt ennå. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Har bestilt et par HD-DVD Warner Bros filmer med release i feb og mars fra platekompaniet.Om dette er de siste fra Warner vites ikke, men Blu-ray eksklusive har de i alle fall ikke blitt ennå. Det skulle vell ikke tre i kraft før fra og med Mai 2008? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 En mulig grunn til at de tviholder på soneinndeling er følgende: 1. Kinoer vil fremdeles benytte seg av analoge filmer en stund. Disse er svært kostbare å kopiere, og derfor sender man rullen på "turne" fra region til region, fra storby til småby. 2. Også andre ting kan gjenbrukes, evt kan det være økonomisk fordelaktig å "prøve seg" i ett marked først, med begrenset utlegg til markedsføring etc. 3. Man vil gjerne sende en film en stund på kino før man begynner å selge den på DVD i en region. 4. Ved å ha sone-sperre på DVD (og lignende) så håper man å begrense fri flyt av filmer, slik at man i fred og ro kan melke markedene en i gangen med minimale utgifter. -k Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hadde HD DVD vunnet krigen, så hadde nok de måtte innført soneinndeling (som de har på lagt seg retten til å gjøre når som helst) for å tilfredsstille flere av filmprodusentene sine krav om soneinndeling, både FOX og Disney sier jo det er uaktuelt for dem å ikke ha soneinndeling. Så tror vi hadde fått sett like mye soneinndeling på HD DVD som Blu-Ray når alt kommer til alt, men nå snakker vi vell i det lange løp bare noen fåtalls prosent av filmene som vil ha soneinndeling da. Tror det knapt blir et merkbart problem Snakk fra selskapene med lite substans spør du meg, om HD-DVD mot alle odds vinner krigen, og blir det eneste formatet, og fortsatt nekter å ha soner, tror du virkelig fox og disney ikke gir ut filmer på HD? Det tror jeg de hadde gjort. AtW Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 er det fremdeles noen som ikke har skjønt hvorfor det er soner altså? ... det er i svært liten del utgivernes interesse som ivaretas. De ville tjent like mye og kanskje mer om alt hadde kommet likt, overalt, osv. de selger de til fast pris ut ifra seg uansett. Det er nok like mye myndigheter og "høyere" makter som driver dette spillet. Det finnes uhorvelig mange filmer som ikke finnes i alle soner. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Så du mener at når en film kommer ut i soneA (North America, Central America, South America, Japan, Taiwan, North Korea, South Korea, Hong Kong, and Southeast Asia.) men ikke i soneB (Europe, Greenland, French territories, Middle East, Africa, Australia, and New Zealand) så er det fordi myndighetene i ett eller flere av disse landene ikke synes utgivelsen er passenede for sitt land? Den biter jeg ikke på. Husk at dette skjeldent har med en spesiell filmredigering å gjøre, men tilleggsmaterialet på filmen. Med eller uten en spesiell bonusdiks. Samlebokser av filmer som uansett er gitt ut men samleboksen har annet tilleggsmateriale. Hvis argumentet er at tilleggsmaterialet kan inneholde intervjuer som ikke er politisk korrekte i bestemte distrikt så skulle sonene vært adskillig mindere. Her sammenlikner man faktisk Norge Iran og Zimbabwe (eksempler fra soneB) og USA, Bolivia, Laos og Burma (eksempler soneA). Slik jeg ser det har man t måter dette skulle funke på; enten måtte man vært enig innenfor somnen, ellers så er det nok at ena v myndighetene nekter filmen, og da ville det ikke kommet ut mye av noe som helst. Sonene er for store til å kunne støtte noe politisk ønske om begrensning av materiale. Lenke til kommentar
Grillspade Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Lite vits i å kjøpe en billig HDDVD spiller når det ikke finnes billige HDDVD brennere ;-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Lite vits i å kjøpe en billig HDDVD spiller når det ikke finnes billige HDDVD brennere ;-) Det kommer jo helt an på om hensikten til kjøperen er å brenne HD-plater eller å lese av originalplater. Til PC-bruk vil jeg si at både HD-DVD og Bluray er forbikjørt for lengst av både eksterne harddisker og flashminne. (Flashminne for mobilitet av små datamengder og eksterne 2,5" harddisker for mobilitet av store datamengder og eksterne 3,5" harddisker for lagring av ennå større datamengder.) Dagens HD-medier tilbyr for lite og kom for sent til generell databruk. Og mer avleggs vil det bli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå