Gå til innhold

Valg av digitalkamera, trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå skal min gamle gode ixus V bli utbyttet med et litt større og bedre kamera.

Valget står vel i Olympus Camedia C-4000Zoom eller Olympus Camedia C-5050.. Er det verdt å betale de ekstra pengene for 5050'en eller fyller 4000zoom kravene til en ivrig amatør fotograf? Er interissert i et kamera med flest mulig manuelle instillinger og høyest mulig kvalitet i de fleste lysforhold. Lurer også på om det er andre modeller som kan være aktuelle i prisklassen ca. 5000,- -7000,-?

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej

Jeg står i nøjagtig samme situation. Skal også til at bytte min Ixus ud mod C4000 eller C5050. I begge disse tests får både C4000 og C5050 stor ros:

http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c4000.html

http://www.megapixel.net/reviews/oly-c4000...000-review.html

Bemærk at C4000 bruger SmartMedia som er på vej ud. C5050 bruger både SmartMedia, Xd og Compact Flash. Men er også cirka 2000 kr. dyrere. Min største betænkelighed er, at C4000 kun bruger det gamle SmartMedia. Det skulle dog være til at få nogle år endnu. Hvad angår manuelle muligheder er begge kameraer i semi-proff klassen.

Vil du have meget zoom og mange manueller muligheder er C730 med 10 x zoom også en mulighed. Billedekvaliteten er dog efter min mening ikke helt så god.

Held og lykke med kamerajagten :)

Lenke til kommentar

Er for sådvidt enig med dig i at C4000 ikke er på højde med C5050, men der er så også 2000 kr til forskel. Kommer der evt. test af de to kamera her på akamera?

Hvad er din holdning i øvrigt til at købe et kamera, der kun understøtter smart media - er egentlig min største bekymring?

Et andet kamera jeg gerne så testet var C730. Har selv testet det og min holdning er, at man betaler for den store zoom med knap så god en billedkvalitet.

Lenke til kommentar
Kommer der evt. test af de to kamera  her på akamera?

Ja. Begge testene skulle imidlertid vært publisert for lenge siden, og medarbeideren som har testet C-5050 har ikke gitt lyd fra seg på lenge...

Jeg ville ikke være bekymret for at kameraet bare støtter Smartmedia, så lenge du kan klare deg med en eller flere 128 MB brikker. Smartmedia er en rimelig standard som det er lett å få kortlesere til. Smartmedia vil selges i mange år til, og det kan hende at du får lyst til å kjøpe et enda bedre kamera innen den tid.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...