Gå til innhold

Ghosting av 64-bits Vista-partisjon - Spm. om kompatabilitet, størrelse, etc.

Skagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg endelig gått til anskaffelse av en 64-bits engelsk OEM-lisens og tenkte jeg skulle ghoste partisjonen etter jeg har fått installert og aktivert Vista så jeg slipper å gå igjennom dette på nytt ved eventuelle crash o.l. Disken jeg planlegger å installere Vista på er en 36.6 GB WD Raptor-disk (har tenkt å slå av restore o.l. for å spare litt plass). Men da er det en del ting jeg lurer litt på:

1. Hvilket program anbefaler dere for jobben? Jeg antar ghosting ikke gjøres ifra Vista og at jeg dermed ikke trenger bekymre meg for hvorvidt ghosting-programmet støtter 64-bits Vista..?

2. Hvor stor blir slike ghost-filer? Like store som partisjonen? Like store som dataen på partisjonen? Komprimeres de slik at jeg kan få skviset inn en helt frisk installasjon (uten noe annet enn Vista) på f.eks en 4,3 GB DVD-plate?

3. Har Vista noen innebygget funksjon for å detektere hvorvidt den har blitt ghostet? Altså om jeg vil bli plaget med reaktivering etter jeg legger inn igjen en ghost av tidligere aktivert installasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke forsøkt 64-bit, men tviler på at det gjør noen forskjell.

Har brukt Ghost 2003. Det komprimerer ganske bra. Den tar ikke hele partisjonen, bare det som er i bruk. Og swap-fil trengs jo ikke taes med.

Vista har en innebygget backup funksjon som tar hele partisjonen, men den komprimerer ikke.

Det er vel ikke mulig for et OS å detektere at det er blitt ghostet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...