Gå til innhold

Prøv Vista SP1

Anbefalte innlegg

Den knitrer bare den første dagen. Den indekserer alle filene tror jeg, slik at all fremtidig søk osv, går raskere. Og tro meg, det går raskt og.

Men en ting som er negativt med Vista kontra XP er vel måten den behandler lyden på? Er det ikke slik at man får bedre lyd med XP fordi da kan den kjøres i hardware på den ekte måten eller noe sånnt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har samme erfaring som Aqualong og er helt enig i uttalelsen hans ;)

Men hvordan avinstallerer man den gamle service packen ? :dontgetit:

Kontrollpanel, klassisk visning, programs and features, og inn på "view installled updates".

Der finner du en oppdatering KB936330, den skal fjernes :)

EDIT:

Windows Vista Service Pack 1 skal visstnok bli "RTM" 2. Februar :)

Takker for denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Men en ting som er negativt med Vista kontra XP er vel måten den behandler lyden på? Er det ikke slik at man får bedre lyd med XP fordi da kan den kjøres i hardware på den ekte måten eller noe sånnt?

En av de mest positive tingene med Vista er måten det behandler lyden. I XP måtte man bruke ASIO-drivere for å få godkjent lydkvalitet, om XP hånderte lyden selv ble all lyd resamplet til 48khz. Det er fjernet i Vista.

Lenke til kommentar

De fleste peker jo frem med at xp er/var dårlig i forhold til vista nå siden SP1 kommer ut. Så jeg tenkte på hva Simen1 skrev:

Forøvrig er jeg spent på om Microsoft klarer å fjerne nok insekter med SP1 når den kommer ut. Feilfritt blir det aldri, men med nok mener jeg 80% av de viktigste insektene som er oppdaget hittil. Hvis de klarer det begynner Vista å bli en seriøs utfordrer til XP. Men tiden vil vise om det er et behov for en SP2 eller ikke før Vista blir frisk nok.

Siden ingen har tatt opp dette så tenkte jeg å gjøre det. XP SP3 VS Vista SP1 eller SP2(når det skjer)? XP og Vista kommer helt sikkert til å slåsse til en av dem får #1 OS titlen. Kommer Vista til å slite enda mere når SP3 kommer til XP? Altså poenget er at XP kommer jo med en counter attack med SP3 vel. Ikke sikker at Vista kommer seg unna med SP1 eller 2. Tenker jo selvfølgelig på brukervennlighet mellom OS og hva som er best i behov i gjennomsikt når jeg spør dette. Ingen som vet, kanskje DX10 og sant kommer til XP også?

Håper jeg ikke hopper langt over hva emnet står for, vil bare se hva folk synes om SP3(xp) i forhold til SP1 til Vista.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Service Pack 3 til XP, og jeg merket ikke forskjell i det hele tatt.

Service Pack 3 til XP er egentlig bare en stor oppsamling av alle oppdateringer som har kommet siden Service Pack 2, så isteden for å måtte laste ned haugevis av oppdateringer, restarte PC-en et par ganger osv etter en re-installasjon av Windows XP så skal du bare trenge å laste ned Service Pack 3.

Noe som fjerner mye av irritasjonsmomentet rundt det å re-installere XP, oppdateringen tar altså lengre ting enn installasjonen av selve XP.

Er hovedsakelig det Service Pack 3 til XP gjør, samt at det da kommer nye XP installasjons cd-er ferdig med Service Pack 3, så du nesten slipper å laste ned noen oppdateringer i det hele tatt etter installasjon / re-installasjon.

Når det kommer til DirectX10, så vil det aldri komme til XP, hvert fall ikke offisielt fra Microsoft.

Det er vell strengt tatt nesten ingen forskjell på om du har en fult oppdatert XP Service Pack 2, og ha en XP Service Pack 3. Det kom vell noen få nye funksjoner, men folk har vell egentlig funnet ut av de var mer eller mindre fullstendig meningsløse. Så Service Pack 3 tilbyr ikke stort er jeg redd.

Jeg merket som sagt ingen forskjell

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Men jeg tror faktisk vi i dag kan konkludere med at alle de teite vista ryktene som surrer rundt på nettet, ikke ligger mye fakta i :)

Konkret, hvilke rykter er det du tenker på?

Ingen som vet, kanskje DX10 og sant kommer til XP også?

Jeg tror i så fall at det blir en stor kamel å svelge for Microsoft. Jeg tror de vil drøye det i det lengste før de går til det skrittet. F.eks om Vista ikke når 25% markedsandel på verdensbasis innen 2 år etter lanseringen så tror jeg Microsoft kan føle seg nok presset av sitt eget OS til å lansere Dx10 på XP. Hovedkonkurrenten til Vista er jo helt klart XP. Per i dag har XP over 7 ganger så stor markedsandel som Vista. Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows

Jeg har en merkelig følelse av at dersom Dx10 kommer til XP så vil en del Vista-kjøpere føle seg lurt selv om det ikke får noen som helst konsekvenser for dem.

Lenke til kommentar
Har ikke noe med å være åpen å gjøre.

Har med at creative suger eselpenis når det gjelder drivere, det gjelder MS produkter så vel som alle andre plattformer (ink linux).

Bare se på dies største fadese så langt i creative sin historie : X-fi serien.

Men er det egentlig noen alternativer til Creative når det kommer til lydkort rettet mot gaming?

EAX har jo vært det eneste alternativet for gaming til nå, og det får du jo bare via Creative lydkort.

Noen som vet om Creative snart lanserer en ny lydkort serie?

X-Fi har vært lenge nå, skulle tro det snart kom noe nytt?

Når det gjelder driverne fra Creative så er jeg svært lite imponert selv,

jeg har de modifiserte driverne som ligger ute på http://nomoregoatsoup.wordpress.com/

Og de driverne gjør det jo faktisk mulig å benytte seg av EAX osv i Vista, noe som Creative ser ut til å slite ekstremt med.

Lenke til kommentar
Men jeg tror faktisk vi i dag kan konkludere med at alle de teite vista ryktene som surrer rundt på nettet, ikke ligger mye fakta i :)

F.eks at ingenting støttes av Vista. (Noe som det meste gjør i dag) At Vista går tregt. (tregheten skyldes kun gamle pcer. Vista er lynkjappt. Osv. Er enorme "anti Vista" mengder der ute :whistle:

Lenke til kommentar
2 år etter lanseringen så tror jeg Microsoft kan føle seg nok presset av sitt eget OS til å lansere Dx10 på XP. Hovedkonkurrenten til Vista er jo helt klart XP.

Jeg har en merkelig følelse av at dersom Dx10 kommer til XP så vil en del Vista-kjøpere føle seg lurt selv om det ikke får noen som helst konsekvenser for dem.

Hvorfor det? Etter min mening er Vista et mye bedre operativsystem enn XP

DX10 i XP kommer ikke til å skje. Som vi gjentatte ganger har sagt så vil det kreve store endringer i XP sin kjerne, samt at store deler av grafikk driverne til XP må skrives om. nVidia vil i alle fall ikke være spesielt happy for det, tror ikke AMD kommer til å like det heller.

Mulig de kan lage en DX10 "wrapper" som emulerer miljøet i Vista, og oversetter DX10 kommandoene til DX9, dette vil gi ganske stort overhead, og vil derfor i realiteten ikke være aktuelt.

Tror heller at spillutviklerne kommer til å fortsette å lage spill med både DX9 og DX10 path en god stund fremover.

Lenke til kommentar

F.eks at ingenting støttes av Vista.

Hehe, det skal jeg innrømme var et teit rykte. Jeg har dog aldri hørt det før så jeg tviler på det er særlig mange som sprer sånne rykter. (Gi gjerne en link om du har)

At Vista går tregt. (tregheten skyldes kun gamle pcer. Vista er lynkjappt.

Det er ikke bare et rykte. Treghetene i Vista skyldes en rekke ting. Både overføringer over nettverket og en god del ytelsetester går definitivt tregere på Vista enn på XP. Det gjelder både gamle og nye PCer (selv om nye PCer generelt er raskere slik at treghetene ikke merkes like tydelig der). Nå skal det også sies at Vista er raskere på enkelte punkter, men det du kaller for rykter er langt i fra rykter. Det er reelle ytelseproblemer som mange er rammet av og som er godt dokumentert.

Vista kom minst et år for tidlig

Har man litt mer åpent sinn og ikke bare sammenligner Vista med XP, men også ser over til Mac, Linux, BSD, Solaris osv og finner nogen lunde sammenlignbare tester så er Vista betydelig tregere på mange områder.

Osv. Er enorme "anti Vista" mengder der ute :whistle:

Det kan så være. Folk har sine ulike grunner for å ha noe i mot Vista. Men det betyr ikke at man bare kan se bort i fra deres grunner og late som om ingen rammes av de. Det er nettopp derfor mange krysser fingrene for at SP1 hjelper Vista mye. Er vi heldige så blir Vista SP1 det Vista burde vært ved lansering.

Lenke til kommentar

Vi som går med planer om å kjøpe Vista m/SP1 må kanskje dessverre vente en god stund til.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.136842

"Microsoft har bestämt sig för att släppa den svenska versionen av Service Pack 1 för Windows Vista två till tre månader efter att den engelska versionen släpps. I värsta fall dröjer det till sommaren innan svenska Vista-användare får ta del av SP1."

Vil anta det samme vil gjelde for Norge.

Lenke til kommentar
Vi som går med planer om å kjøpe Vista m/SP1 må kanskje dessverre vente en god stund til.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.136842

"Microsoft har bestämt sig för att släppa den svenska versionen av Service Pack 1 för Windows Vista två till tre månader efter att den engelska versionen släpps. I värsta fall dröjer det till sommaren innan svenska Vista-användare får ta del av SP1."

Vil anta det samme vil gjelde for Norge.

Nå har vi vell alle Engelsk Vista uansett ? :p

Det er en av grunnene til at jeg alltid har "internasjonalt" operativsystem, oppdateringer kommer så mye tidligere.

Samt jeg syntes det rett og slett er bedre med engelsk enn med norsk :)

Lenke til kommentar

Simen1: Ja. Det med nettveksoverføring var rett og slett en liten stor tabbe. En slik vesentlig funksjon, skulle ikke ha behøvd å ha feil ved release.

Men om det hjelper noe, så har jeg både XP, Vista og OS X Leopard i triple-boot på min Dell XPS M1710 laptop. Og sitter absolutt mest i Vista for å si det sånn ^^ Raskt, enkelt og stabilt ^^ Men har ikke fått prøvd OS X altfor mye. Skal bruke mere tid på å sette meg inn i det for å trekke flere konklusjoner.

Edit: skrivefeil.

Endret av Megnus
Lenke til kommentar
Regner med at SP1 er Windowsk for "Release Candidate 2"? Kanskje er Vista snart klar for vanlige brukere etter fem år utvikling og over ett år med betalt betatesting? For bedrifter er det imidlertid langt langt igjen.

Vista har vært klar for vanlige brukere lenge. Jeg har Vista Ultimate på 4 maskiner hjemme, 3 av dem er x64, og har til dags dato ikke hatt noen problemer med noen av installasjonene. Problemene befinner seg gjerne mellom tastaturet og stolryggen.

Ja, eller i latterlig implmentasjoner i OSet, feks nettverks-ytelsen. Som tidligere nevnt her er dog lyd-delen av VIsta bedre enn i XP. La oss håpe denne service-pakken fikser det meste, så får man et noenlunde brukbart OS etter et års tid, kanskje tilogmed såpass at jeg synes det er å foretrekke over XP.

AtW

Lenke til kommentar

Driverstøtten for XP 64 og Vista 64 er ganske lik vil jeg si.

Heldigvis har de fleste produsenter fått øynene opp for 64bit. Windows XP 64bit er et flott OS, men drivere og inkompabilitet har vært en byrde på skuldrene mine siden jeg begynte å jobbe med det.

Jeg byttet ikke ut Win98 før XPSP1 kom pga. manglende driverstøtte og problemer. Vista gikk jeg over til etter et halvår etter release og har brukt det siden. Og ja, jeg bruker UAC.

Media Center i Vista er iallfall en drøm å bruke, dog rom for store forbedringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...