Gå til innhold

Prøv Vista SP1

Anbefalte innlegg

RamGuy: SP1 er ikke ferdig ennå og jeg med mange flere gambler ikke på å teste ut uferdig programvare som diskvalifiserer for support-støtte. Vi får se om SP1 kan gjøre Vista bra nok når det kommer, men inntil videre mener jeg at Vista tilbyr for mange problemer og for få fordeler til at det er verd prisen.

Vi får vente til 2. Februrar da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man har eldre hardware, så kan man jo holde på xp, for vista krever mer enn xp, men gir også mer synes jeg.

Det er jeg helt enig i :)

Sitter du med en Pentium 2 700MHz CPU og 64/128MB RAM, så hold deg til Win98.

Har du en AMD AthlonXP 2.0GHz og 512MB RAM, så hold deg til WinXP

Men har du en Core 2 Duo 2.0GHz og 2048MB RAM, så vil nok Vista for de fleste oppleves som raskere :)

Lenke til kommentar

Vista raskere enn XP? Don't make me laugh. Jeg har prøvd Vista flere ganger siden RTM, både originalt og med en Vlitet install, og har enda tilgode å oppleve at Vista har væt raskere på noe område. Filkopierning tar opptil 3 min. før det i det hele tatt starter, fade-effekter på vinduer kan ikke skrus av, jeg rekekr å starte XP 3 ganger på samme tid Vista bruker. Det siste er kanskje ikke så rart siden Vista har 3 boot-screens i motsetning til XP's ene. Jeg ser bare ikke poenget å bruke et tungere OS bare fordi du har litt fet hardware.

Lenke til kommentar

Kjører BSD, Gentoo, WHS og 3x maskiner med Vista64.

3 Forskjellige maskiner med vista, helt forskjellig oppsett, og ikke et ENESTE problem med drivere på noen av de. Fungerer som noen drømmer alle 3 (hvor en er laptop).

Et vært os har sitt bruk, og vista passer best for den delen av ola dunk som ikke stemmer SV og er ferdig med opprøret mot autoriteter.

For mer teknisk intereserte anbefaler jeg en BSD variant, og for de som liker å leke litt rundt er linux et greit alternativ..

Men er lei all MS sutringen, opp igjenom årene har jeg installert og drevet tusenvis av maskiner, og en stor prosent av de har hatt et os fra MS. 95% av problemene har vært brukere, 3% hw problemer eller dårlige drivere fra produsenter, og 2% har vel vært rot fra MS. Synes forsatt de har gjort en dårlig jobb med axapta og API.

Lenke til kommentar
Kjører BSD, Gentoo, WHS og 3x maskiner med Vista64.

3 Forskjellige maskiner med vista, helt forskjellig oppsett, og ikke et ENESTE problem med drivere på noen av de. Fungerer som noen drømmer alle 3 (hvor en er laptop).

Et vært os har sitt bruk, og vista passer best for den delen av ola dunk som ikke stemmer SV og er ferdig med opprøret mot autoriteter.

For mer teknisk intereserte anbefaler jeg en BSD variant, og for de som liker å leke litt rundt er linux et greit alternativ..

Men er lei all MS sutringen, opp igjenom årene har jeg installert og drevet tusenvis av maskiner, og en stor prosent av de har hatt et os fra MS. 95% av problemene har vært brukere, 3% hw problemer eller dårlige drivere fra produsenter, og 2% har vel vært rot fra MS. Synes forsatt de har gjort en dårlig jobb med axapta og API.

Saklig den SV-kommentaren der...

Vista, per dags dato, er ikke spesielt morsomt. Har aldri vært borti et OS som har fjaksen ulike problemer som fører til BSODS før man i det hele tatt har installert det. I tillegg er det fortsatt problemer med drivere (ikke at dette kan legges kun på MS, men likevel). Ytelse er heller ikke noe å hoppe i taket for, noe jeg ikke helt klarer å se årsaken til, for å være helt ærlig.

Ellers er jeg enig med deg ang. MS. Generelt sett er det særdeles få problemer som ikke er brukerrelaterte.

Lenke til kommentar
Vista raskere enn XP? Don't make me laugh. Jeg har prøvd Vista flere ganger siden RTM, både originalt og med en Vlitet install, og har enda tilgode å oppleve at Vista har væt raskere på noe område. Filkopierning tar opptil 3 min. før det i det hele tatt starter, fade-effekter på vinduer kan ikke skrus av, jeg rekekr å starte XP 3 ganger på samme tid Vista bruker. Det siste er kanskje ikke så rart siden Vista har 3 boot-screens i motsetning til XP's ene. Jeg ser bare ikke poenget å bruke et tungere OS bare fordi du har litt fet hardware.

Da lurer jeg litt på hva slags maskinvare du kjører.

For selv på min litt svakere spesifiserte skole laptop, og på min litt bedre spesifiserte stasjonære så går det fortere å starte opp Vista en XP. Selve oppstarten av operativsystemet går fortere, og det samme gjelder bootingen. XP brukte veldig lang tid på oppstart (tenker da på vinduet under booting hvor du ser XP Pro logoen, og den blå loade baren), mens Vista er ferdig på null komma null :)

Og etter selve bootinga er ferdig, og operativsystemet starter, så kan jeg faktisk begynne å bruke Vista med engang, mens XP måtte jeg gi litt tid før jeg kunne starte å bruke.

Sånn ellers når jeg navigerer rundt i explorer, så henger XP seg til tider, det er noe jeg enda ikke har opplevd med Vista, det føles rett og slett mer responsivt og raskere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Kanskje de for mstsc.exe har fjernet parameteren /admin og gjort den om til den gode gamle /console igjen..? Vanvittig irriterende ting fra forrige releasen..

Lenke til kommentar
Hvordan klarer folk å få BSOD i Vista? Jeg har ikkje klart det enda! Har hele gjengen feil på minnebrikkene eller :p

Samme lurer jeg på ! :D Vi diskuterte nettop det i klassen faktisk. Alle får det hele tiden. Men ikke jeg, for jeg har nemlig installert Vista på maskinen min xD

Får ikke blåskjerm på maskinen hjemme heller, etter jeg installerte Vista. Dette hendte ganske ofte tilbake i den tiden jeg brukte XP :)

Lenke til kommentar
Hvordan klarer folk å få BSOD i Vista? Jeg har ikkje klart det enda! Har hele gjengen feil på minnebrikkene eller :p

Ja, faktisk! Hardware-feil jeg har som gjør at jeg er forbanne på microsoft (ironi). Fint om folk faktisk sier hva slags hw de har problemer med.

Har hatt Vista hjemme i ca 6-7 måneder og er fornøyd. Særlig etter sommerferien ble det betraktelig bedre med noen patcher som kom da.

Når folk er sure på MS fordi de ikke har drivere som virker, så har de ikke skjønt noen ting. Jeg har ett web-camera som det ikke finnes drivere til, burde jeg da være sur på MS, produsenten eller innse at web-kamerat som er snart 10 år gammelt, er for gammelt?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Vista og BSOD og andre problemer.

Jeg opplevde noe veldig rart, jeg installerte Vista Ultimate 64bit på kompisen min sin nye Compal IFL90+, og der fikk jeg en del problemer, Shockwave Player ville ikke installere seg, og installere Visual Studio 2008 var jo et sant helvete. Etter på klagde han også på at når han plugget inn sitt MicroSD minnekort, så fortalte Vista at han manglet driver til minnekortet. Jeg bare? Driver til minnekortet??

Når vi plugget inn en Microsoft Notebook Wirless 3000 mus, eller hva den het, så fikk vi opp at vi måtte installere driver til en helt annet mus. Vi lastet ned Vista 64bit driver til musen, men neida. Det virket ikke, prøvde å gjøre det manuelt, men da fikk jeg beskjed om at Vista 64bit driveren var en eller annen driver laget for Win98 og mye rart.

Hele maskinen var jo helt merkelig.

Så installerte jeg Vista Ultimate 64bit på min stasjonære, og jeg fikk installert alt uten problemer, Visual Studio 2008 gikk helt smertefritt, Shockwave Player ville installere seg, vi prøvde også for morroskyld å koble til Microsoft musen til min maskin, og da installerte den seg på 2sekunder helt uten problemer.

Vi fattet jo ikke hva som skjedde, hvorfor gikk alt så fatalt feil på hans maskin, og alt helt smertefritt på min maskin?

Etter det "wipe"'et jeg hele maskinen hans, og la inn Vista på nytt, og etter det virket alt helt smertefritt hos han også.

Vi aner ikke hva som gikk galt på hans maskin første gangen, men nå har vi begge kjørt Vista i noen uker uten å støte på et eneste problem. Bortsett fra at hans gamle mini-mus fra 2000 ikke hadde driver, men det er jo helt forståelig.

Lenke til kommentar

Merker ikke noe forskjell generelt i ytelse xp / vista nå. Blir spennende og se sp1 komme og se hva den gjør:P

I starten av win 2k og xp debatten så var det jo liten tvil om at 2k var best den tia xp kom. Men motfor feil jeg hadde i xp det første året, har jeg ikke til dags dato hatt like mye feil i vista. En blåskjerm siden det kom, og den var selvforskyldt. La inn beta av skjermkortdrivern for å teste cod 4 :!:

Eneste jeg merker med vista er at det er en tyngre last for single core cpu`er. Laptopen ble merkbart litt tregere enn den var med xp.

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Det er en grunn for at det kommer egene versjoner av windows xp/vista med backup til bærbare pc`er. De bruker ofte spesielle hardwarekomponenter som det ikkje ligger drivere inne til i orginal xp/vista.

Så har man bærbar pc, så er det ofte best å holde seg til orginal windows. Har man stasjonær, kan man gjøre som man vil :D

Lenke til kommentar

Men jeg tror faktisk vi i dag kan konkludere med at alle de teite vista ryktene som surrer rundt på nettet, ikke ligger mye fakta i :)

Var en lærer på skolen min lillebror går på som presterte å si at om man hadde vista på pcen, kunne man likegjerne kaste den. Den var ikke noe verdt da. Og det eneste som gjaldt var XP. Latterlig. Skulle vært slått hardt i hodet, med en tung ting.

Lenke til kommentar
Jeg kan forklare en ting jeg syntes er bedre med vista. Ting går raskere og får aldri feilmeldinger lenger. Eller med andre ord. Ingenting henger seg lenger.

Noe som støtt skjedde i XP.

Helt omvendt for meg, samt at loading og spill er mye tregere. og hd jobber mye mere uten grunn bare står å knitrer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...