kevinedomm Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei! Jeg lurte på følgende: Jeg har en 250gb harddisk, og når jeg har lagt ~200gb med data i den, så er maskinen ganske treg av seg, så jeg lurte på, hvis jeg har en 500gb harddisk og har 200gb i den også, vil det bli det samme eller ville jeg ha merket det mindre? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 jo fullere en disk er, jo lengre tid tar det å søke igjennom etter den aktuelle filen. det er lurt å dele disken i 2 eller flere partisjoner, en til windows og 1 eller flere til resten av filene dine. pass på å ha nok plass på windows disken til at det alltid er ledig runt 5gb eller mer. da har det mindre betydning for hastigheten om du fyller de andre partisjonene. en av grunnene til dette er swapfila. har ikke tid til å forklare om denne nå, men du kjenner kanskje til den. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Så en 500gb disk der det er brukt 400gb, vil bli mye tregere enn en 250gb der jeg har hatt 200gb på? Såvidt jeg vet så "erstatter" swapfila minnet når minnet er brukt opp? Så hvis jeg setter av 13gb til windows, og installerer alt annet på en annen stasjon, og bare har en snarvei på skrivebordet, da vil altså maskinen oppføre seg som den var nyformattert hele tiden? Ihvertfall i oppstarten? Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ikke nödvendigvis at du har lagret mye på den som gjör den treg, men har blitt lagret over tid litt ueffektivt. Slå opp fragmentering her f.eks. http://en.wikipedia.org/wiki/File_system_fragmentation for en fullstendig forklaring. Fragmentering kan bekjempes med... "Defragmentation" verktöyet bygd inn i Windows eller andre 3dje parts programmer. Fordelen med å ha OS på en egen partisjon er at ting du legger inn og sletter på den andre paritsjonen ikke bidrar til fragmentering av OS disken. Det er også en fordel med permanent swapfil siden den da kan ligge i en stor sammenhengende fil om mulig, istedenfor å väre stykket opp i tusenvis av mindre biter. Siden temp katalogen til Internet Explorer vanligvis ligger på C: og mye annet skjer der så vil du med tida uansett få fragmentering av data. Så kjör defrag en gang i blant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå