Rosewell1983 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) her forleden satte jeg isammen min vannkjøling og skulle starte opp etter å ha skjekket systemet for vannlekasjer. Når jeg startet opp så peip dataen. Jeg prøvde så å fjerne den gamle bakplaten til cpu-socket for jeg tenkte det kanskje var litt spenn i hovedkortet da jeg skrudde det fast. Så etter å ha fjernet bakplaten startet jeg opp igjen. Dataen peip fortsatt. Så tok jeg ut den ene rambrikken. Nå fikk jeg dataen til å loade frem BIOS og installere nytt OS. Alt fungerte bra de neste 24timene. Så finner jeg ut at jeg skal sette i den siste rambrikken slik at jeg får 4096mb ram. Da piper dataen igjen. Da funget det ikke å kjøre i dual-channel. Så prøvde jeg å sette rambrikken i slot 3 slik at jeg ikke får dual channel men heller 2stk single channel, men dette fikk dataen min til å pipe igjen. Og det som skjer når dataen piper er at dataen vil ikke loade fram noe som helst på skjermen, ikke noe bios navn eller slikt. Harddisk og cdrom jobber, og det gjør skjermkortet også. Så tar jeg ut den rambrikken som jeg brukte da jeg ville ha 2gb mer ram. Dataen peip da også. Så byttet jeg om på rambrikkene. Da peip dataen også. jeg tok ut begge rambrikkene. Da peip dataen også. Så jeg er litt i villrede. Jeg kan jo oppsummere historien min her: Først funker dataen ikke, så tar jeg ut bakplaten til cpu-socket, dataen piper fortsatt, jeg tar ut den ene rambrikken, nå funker dataen (men med 2gb ram), 24t senere setter jeg i den andre ram brikken, nå funker dataen ikke i det hele tatt,. Så jeg lurer fælt på om hovedkortet ikke støtter rammen min, men dette blir jo da rart siden jeg kjørte ca 24 timer med den ene rambrikken som kanskje ikke passer til hovedkortet. cpu: amd x2 6400 black edition ram: Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC6400 2048MB CL5 hovedkort: Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX, DDR2 ,Socket-AM2+,ATX, GbLAN,4xPCI-Ex(2.0)x16 Jeg skal ta av varmesprederen som jeg monterte på rambrikkene. kanskje jeg festet dem for hardt? uansett så må det være noe med rammen som er fucka opp. noe ram relatert i alle fall Endret 15. januar 2008 av rosewell Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Først av alt så er ikke denpipingen bare random. Det er en kode datamasinen sender for å gi deg beskjed om hva det er som feiler. Uitfra forklaringen din vl jeg annta det er RAM-relatert, men du bør uansett sjekke hva pipingen er relatert til. kode-oversikten for å oversette pipelydene finner du enten i brukermanualen din, eller evt. på brukermanualen på nett dersom hovedkortet du fikk bare hadde med "light" versjonen av manualen. -Stigma Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Først av alt så er ikke denpipingen bare random. Det er en kode datamasinen sender for å gi deg beskjed om hva det er som feiler. Uitfra forklaringen din vl jeg annta det er RAM-relatert, men du bør uansett sjekke hva pipingen er relatert til. kode-oversikten for å oversette pipelydene finner du enten i brukermanualen din, eller evt. på brukermanualen på nett dersom hovedkortet du fikk bare hadde med "light" versjonen av manualen. -Stigma ja, jeg tror det samme. faen så kjipt da. Uff, hvorfor kjøpte jeg ikke like så greit noen av rammen som står i support listen? hehe. den typen jeg har er jo 2brikker à 2048mb av merket crucial og de eneste brikkene som Crucial har i supportlisten til hovedkortet er 512 og 1024mb brikker. Når det gjelder pipingen, jeg har sett gjennom manualen noen ganger men kan ikke huske å sett noe som skulle hjelpe meg med å tolke pipingen som dataen gir ifra seg. Men jeg skal se engang til. Hvis jeg ikke finner noe info i manualen, det vil vel ikke være dumt av meg da å kjøpe litt ram av de typenene som står i support listen til hovedkortet? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ikke begynn å lage planer før du som sagt finner ut hva pipingen er. Finner du det ikke i papir-manualen så finner du det gar-an-tert på produsentens side, sansynligvis i online-versjonen av manualen, som ofte inneholder mer detaljer enn den trykte versjonen. Ut av hundrevis av maskiner jeg har bygget så langt, så har jeg aldri enda sett RAM som er direkte inkompatibel med et hovedkort (gitt at det er rett type altså). Det finnes tilfeller helt sikkert, men i nesten alle tilfeller der RAM ikke fungerer out-of-the-box så kan det fikses enten ved å justere noen BIOS instillinger eller oppdatere BIOS, så om det var meg hadde jeg ikke giddet å bestille ny RAM helt enda for å si det sånn... -Stigma Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Du kan også søke med Google på Post error codes. Andre kan også bistå hvis du kan forklarer oss pipene (lange/korte og antall). Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Når er det jo slik at jeg ikke får noe som helst opp på skjermen pga feilen i dataen, bare så det er sagt. pipingen er jeg usikker på hvordan jeg skal beskrive. lyden piper i ca 4sec, men etter ca 2sec så kan man høre at lyden "hakker" litt før den piper videre i 2sec til. så stopper pipingen og man hører dataen arbeide litt (men får ikke noe opp på skjermen) så etter en liten stund kommer pipingen igjen. leste manualen min og etterpå så prøvde jeg å flytte skjermkortet til et annet ePCI spor for å se om kanskje skjermkortet var montert feil. dette funket ikke. Hva med de feste midlene av kopper som hovedkortet skal festes i?, jeg monterte alle som fulgte med kabinettet mitt og det er garantert en del som ikke er i bruk. Hovedkortet trenger maks 9stk så er det da farlig hvis hovedkortet ligger oppå noen slike "kopperskruer" som egentlig er overflødige? Bare så det er sagt, jeg får ikke noe som helst opp på skjermen min. Og jeg bruker et sli skjermkort på et hovedkort som støtter crossfire. men dette skulle gå bra da jeg bare har 1 sli skjermkort. Hovedkortet og cpu tviler jeg på er ødelagt da jeg kun fikk problemer med dataen da jeg skulle fikle med rammen. Og jeg såg det var en liten vannlekkasje fra vanntanken men det er så forbanna lite at det etter 30min bruk henger en liten dråpe med vann mellom koplingen og vanntanken. Endret 15. januar 2008 av rosewell Lenke til kommentar
qpeg Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 hadde faktisk det problemet i går satte 2 gb minne i pcn. det viste seg at den likkte ikke den kanalen minne sto på. byttet kanal og alt bra. bruk kun en brikke og prøv de ulike minne kanalene. prøv med en annen minne brikke om du har mulighet. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 hadde faktisk det problemet i går satte 2 gb minne i pcn. det viste seg at den likkte ikke den kanalen minne sto på. byttet kanal og alt bra. bruk kun en brikke og prøv de ulike minne kanalene. prøv med en annen minne brikke om du har mulighet. prøvde det men funka ikke. tror nok det har noe med at jeg har 2brikker som er identiske. skal se om jeg kan få kjøpt en billig ram brikke som er på kompabilitetslisten til hovedkortet. for det er ikke den rammen jeg har nå Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Ikke sikkert det hjelper, men ta bort de overflødige festene for hovedkort. Kan bli kontakt steder det ikke skal være. EDIT: Når det gjelder kompatibilitetslisten kan det jo være den ikke er oppdatert. Det bør gå an å løse problemet uten å anskaffe nytt minne. Prøv å montere alt fra scratch for å utelukke at du har montert noe feil, og rett opp festingen av hovedkoret. Prøv også Clear CMOS. (Resetting av bios). Det kan og være du må manuelt se over minneinnstillinger i BIOS og evt justere disse. Endret 17. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Frantz0 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Hva med de feste midlene av kopper som hovedkortet skal festes i?, jeg monterte alle som fulgte med kabinettet mitt og det er garantert en del som ikke er i bruk. Hovedkortet trenger maks 9stk så er det da farlig hvis hovedkortet ligger oppå noen slike "kopperskruer" som egentlig er overflødige? Har du prøvd å starte maskinen med hovedkortet løst utenfor kabinettet? Bare PSU, CPU, RAM og grafikkort tilkoblet. Kan være mulighet for kortslutninger hvis du har "kopperskruer"/avstandsstykker som ikke passer til hullene i hovedkortet. Edit: mrNilsen beat me to it. Endret 17. januar 2008 av Frantz0 Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 skal fjerne noen fester da og se om det går men dette gjør jeg først til helgen da jeg jobber kveldskift og er for trøtt til å stresse med dataen etter jobb... funker ikke dette så prøver jeg å starte dataen med hovedkort utenfor kabinett. funker ikke dette heller så prøver jeg med andre rambrikker. funker ikke dette kjøper jeg enten nytt hovedkort eller en laptop.. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) endelig! fikk dataen igang for noen dager siden. ble litt skremt da jeg såg cpu temp da jeg spilte WOW, med temps opp mot 78grader og 42idle. men jeg festet cpublokken mer for 30min og da gikk tempen ned drastisk. har hittil aldri hatt temp over 30grader... Alt i alt vil jeg si at jeg er glad for at dataen er igang igjen og kan ikke gjøre noe annet enn å se fram til den dagen dataen blir ødelagt igjen hehehe tråd stenges! Endret 12. februar 2008 av rosewell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå