GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hva slags programmering lærer dere, og hvor mye matematikk får dere? Lenke til kommentar
tOREEE Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Det lurer jeg også på.. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 (endret) Heisann!Jeg er en gutt på 15 år, som snart skal søke seg inn på videregående skoler. Elektro er nok veien å gå, med enten dataelektronikk eller IKT på VG2. Jeg interesserer meg veldig mye for PC(ikke negativt), og programmenes oppbygging og slikt. Og jeg har et spørsmål til dere programmerere! Hvilken utdanning må man ha for å kalles programmør? Veldig fint om noen kunne skrevet et pent innlegg om dette.. Jeg tok allmennfag (med matte og fysikk) -> høgskole i datateknikk. En del jeg gikk i klassen med på høgskolen hadde elektro fra tidligere. De tok forkurs ved høyskolen (1år) for å få fagene de manglet for å kunne gå på ingeniørlinjen i datateknikk. Endret 31. januar 2008 av hishadow Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Hva slags programmering lærer dere, og hvor mye matematikk får dere? Først sånn kjip intro til programmering i Java, så C++. Etter det, så er det C++, grafikkprogrammering. Så C++ og Ogre + andre libs for å sette sammen spillmotor som man skal bruke i faget spillprogrammering. Av andre relevante fag, datakommunikasjon, systemering, styring av systemutviklingsprosjekter, databaser, spilldesign, operativsystmer. Mattepensumet ble litt forandret fra da vi tok det. Når har de fått enda mer matrise/lineær algebra-matte. Det er to mattekurs, er ikke helt sikker på innholdet i de nå om dagen. Nok matte til å lage spill i hvert fall. Valgfag: grafikkortprogrammering, kunstig intelligens, 3d-modellering etc. Her er det vi lagde som studentprosjekt på 4 måneder: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/22/501304.html Endret 3. februar 2008 av _vamecum Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Til dere som har gått/går datateknikk: Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Til dere som har gått/går datateknikk:Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også? Ikke så stor vekt på spill-delen.. man har et spillprosjekt i allerede andre semester for å motivere folk, men det er en grunn til at det heter "datateknikk" og ikke "spillprogrammering". Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Til dere som har gått/går datateknikk:Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også? Ikke så stor vekt på spill-delen.. man har et spillprosjekt i allerede andre semester for å motivere folk, men det er en grunn til at det heter "datateknikk" og ikke "spillprogrammering". Bra. Var ikke ute etter så mye spillprogrammering. Hvordan er det ellers? Har fått det inntrykket av at man får en ganske så bred kompetanse på Datateknikk, der man lærer mye forskjellig. Stemmer der? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Har fått det inntrykket av at man får en ganske så bred kompetanse på Datateknikk, der man lærer mye forskjellig. Stemmer der?Ja, jeg har inntrykk av det foreløpig hvertfall.. Lenke til kommentar
loketing Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis jeg kan få komme med et lite innspill angående valg av videregående skole: TAF (Tekniske og allmenne fag) er en veldig god blanding av nettopp tekniske og allmenne fag. Det man får ut av 4 år på TAF, er et fagbrev og spesiell studiekompetanse (nok til å komme inn på høgskoler og universitet), samt 4 års arbeidserfaring. Man er nemlig utplassert på en bedrift i hele studietiden. Disse samlet gjør nok at en stiller meget sterkt på arbeidsmarkedet. Selv gikk jeg på TAF Elektronikk i Knarvik utenfor Bergen, og fikk fagbrev som Produksjonselektroniker (senere endret til Dataelektroniker), og i tillegg en fireårig arbeidserfaring i en stor bedrift. Studiekompetansen har i tillegg hjulpet meg inn på Høgskolen i Bergen, der jeg nå studerer elektronikk. Det kan også nevnes at bedriftene betaler skolemateriell og verktøy, og de betaler deg også mens du går på skolen - i økende grad. Jeg fikk ca 16000 brutto pr. måned siste året, og jeg var i tillegg ikke spesielt godt betalt. Så jeg kan på det varmeste anbefale TAF til dere som lurer på hva dere skal velge på videregående skole. Les litt på nettsidene etter mer informasjon, og søk, hvis det ikke er for sent. Dere vil ikke angre. Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Til dere som har gått/går datateknikk:Legger studiet veldig stor vekt på spillprogrammering og spilldesign, eller får man mye "vanlig" programmering også? Hei! På NTNU starter en med å lære seg litt om alt for så å spesialisere seg innen nøyaktig den delen av IT en syns virker mest spennende. En av fem hovedprofiler er nyoppstartet og heter spillteknologi. (www.ntnu.no/studier/mtdt) Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hei! På NTNU starter en med å lære seg litt om alt for så å spesialisere seg innen nøyaktig den delen av IT en syns virker mest spennende. En av fem hovedprofiler er nyoppstartet og heter spillteknologi. (www.ntnu.no/studier/mtdt) ... men først 3-4 år med generell teori innen datateknikk. Lenke til kommentar
OlavHN Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 ... men først 3-4 år med generell teori innen datateknikk. Det kommer godt med skal du se.. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 ... men først 3-4 år med generell teori innen datateknikk. Det kommer godt med skal du se.. Feks når man finner ut at spill kanskje ikke er det som er mest spennende i verden Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Spill er ok det, men det er lidenskap. John Carmack er et eksempel på nettopp det, spill handler om kunst. En måte å anvende programmering på, men ikke nødvengvis den mest spennende. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Ja, det er nok mange som tror at spillprogrammerere faktisk designer spill. Sjelden sannheten. Som regel er det timer på timer med programmering av obskure grafikkfeatures som du ikke engang vet om kommer til å havne i spillet til slutt. Designet av spillet gjøres som regel av forfattere og grafikere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå