Gjest ketchup Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Forum. Jeg har det veldig tøft for tiden da jeg har blitt mer og mer distansert fra virkeligheten. Jeg føler at jeg ikke er hjemme i det hele tatt når jeg går rundt omkring. Dette skjer spesielt om morgenene da jeg er trøtt, men det føles ut som jeg sitter på en liten grein/pinne inni hodet mitt å ser på alt som skjer rundt meg. Jeg har et veldig rart syn, jeg klarer ikke å se ordentlig (dette er vanskelig å forklare, men jeg ser jo i den forstanden at jeg klarer å se en buss kjøre forbi, men jeg ser ikke ting og tang, da jeg bare sitter/går og ''spacer'', altså ikke er tilstedeværende) Jeg klarer heller ikke å konsentrere meg om noe før jeg kommer hjem fra skolen. Jeg prøver å konsentrere meg om hva læreren står der å preiker om, men fatter ikke et ord av hva han sier, jeg drukner i havet av ord og tanker. Jeg sitter å funderer på andre ting, og klarer rett og slett ikke å gjøre en forbanna innsats på skole. Det som skjer er: - ''Spacer'' hele dagen - Er på autopilot hele tiden (hvis noen snakker til meg tar det minst 5 sekunder før jeg reagerer og evnt svarer) - Klarer ikke å følge med (fryktelig nedsatt konsentrasjonsevne) - Har en virkelighetsfølelse som ikke ligner mann. Jeg tror rett og slett ikke at ting er virkelige. O_o Betraktelig nedsatt. Etter jeg har kommet meg hjem fra både skole og trening, og har tid til å slappe av foran tv/pc, være sammen med kjæresten min, reparere bilen/mcen eller være med kompiser er dette ikke et problemet i det hele tatt, da dette interesserer meg stort. Greia er at jeg faktisk bryr meg om utdanningen min! Jeg VIL gjøre det bra! Men jeg får faen ikke til å sette meg ned å KONSENTRERE meg om faget, jeg bare drifter bort i tanker og bekymringer. Dette begynner å bli skikkelig alvorlig, jeg burde skjerpe meg vil jeg nok få høre i denne tråden, men HVORDAN? Jeg klarer det rett og slett ikke, jeg er rett og slett på en ustoppelig autopilot når jeg er på skolen, og klarer ikke å komme meg ut av den. Alt virker som en stor ''blur'' og fjernt når jeg kommer hjem. Og for å være ærlig husker jeg ikke stort av dagens skoledag. Oo Lider jeg av noe? Eller hva faen er det som foregår? :/ Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Prøv psykolog Endret 20. januar 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Dataprob Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 sånn er jeg noen ganger også. men jeg kan styre det som jeg vil. når jeg kjeder meg veldig kan jeg la dette skje og jeg bli borte. tankene mine er virkelighet og det jeg ser er en drøm. vanskelig å forklare. når jeg "skrur på" spacen så blir det som når dere har en drøm bare at vi faktisk gjør det vi "drømmer" på ekte. veit ikke med trådstarter men når jeg "skrur på" dette så blir lyden rar.. litt sånn slowmotion. og synet blir veeeldig nedsatt, og om noen prater til meg tar det ca 5 sekund før jeg svarer og da er svaret alltid "hæ?" For meg som kan styre greiene er det jævlig digg! tida går fort som faen. (gøy på kjøpesenter) men hadde jeg ikke greid å styre det selv så hadde jeg oppsøkt hjelp!. Dette er ikke noe jeg gjør ofte.. trur det ser loka ut. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Tror ikke du vil finne hobby-psykologer på nettfora. Få hjelp. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg vet ikke når du legger deg, men etter det jeg leser virker det ikke som om du hadde tatt skade av å legge deg en del tidligere. Søvn er veldig viktig for å være oppegående. Spiser du riktig? Spiser du NOK? Mat og vitaminer er også veldig viktig. Når det kommer til interesse for skolen, så vil jeg anbefale deg å rett å slett bli mer interessert i de forskjellige fagene. Jeg vet ikke hvilke fag du har, men du kan søke litt på internett, lese litt og prøve å få en interesse for det dere holder på med for tiden. Du tenker kanskje at disse tingene er en selvfølge, og ja, de er det, men de er også veldig viktige! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det du beskriver er livet. Din nedsatte virkelighetsfølelse er helt naturlig, og i mange tilfeller svært heldig. Man kan få ekstremt mye ut av å betrakte verden som mer difus enn man liker at den skal være. Verden er ganske difus. Det viktige for å kontrollere det er faktisk helt teite ting: Et godt og variert kosthold(Noe som tar tid å bygge opp) Nok mosjon. Det er bra å være i form. Både kropp og sinn liker det. Nok avslapping. Det er ingen grunn til å stresse. Litt variasjon. Gjør noen nye ting en gang i blandt. Nok sollys. Aldri undervurder sollys. Frisk luft. Gjør underverker. Litt humor. Skader aldri å le av verden eller seg selv. Og så enkelt er det. Selvom det selvfølgelig kan være ekstremt vanskelig(Jeg sliter med det hver eneste dag). Og hvis du stresser over skole, bare slutt å stresse. Hvorfor må du gjøre det bra? Einstein gjorde det dårlig på skole. Det spiller rett og slett ingen rolle. Hvis du får bruk for å lære noe, så kommer du til å få inspirasjonen til å lære det- Inspirasjon er dessverre aldri med på timeplaner. Uansett... Til lykke! Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Søk profesjonell hjelp, etter det jeg forstår er dette altfor langt over hodet på noen her på forumet Lenke til kommentar
chima Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Kunne vært interesant å vist hvor gammel du er? Har du hele tiden hatt problemer med å konsentrere deg om skolearbeidet, men blitt verre nå? Endret 16. januar 2008 av chima Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Morsomt og se andre som kan sette seg selv på auto-pilot også, selv bruker jeg legge huet ned i pulten, flimre med øynene, stenge ute lyden, da blir den annerledes, nesten som om det var udne vann med ekko. Da bare drømmer jeg meg bort. Tror dette kan ha noe med at jeg ikke spiser fra jeg står opp til 15:00 : / Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Bruker du noen former for rusmidler? ja dette er et seriøst spørsmål.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 crazycooler: Det er unødvendig å quote hele første innlegget for å si at han trenger psykolog og i tillegg legge svaret inni quoten. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Får du nok søvn? Høres ut som meg i en periode da jeg konstant bare fikk 3-4 timers søvn hver natt, døgnet ofte også. Plutselig mens jeg satt på forelesninger kunne det kjennes ut som jeg begynte å falle gjennom gulvet og flere tusen meter nedover, jeg ble svimmel, og klarte ikke å følge med på det som skjedde på skolen. Etter hvert taklet jeg nesten ikke hverdagen, og til slutt hadde jeg ødelagt søvnsenteret i hjernen eller noe så jeg ikke fikk sove på mange dager, tok lang tid før jeg var tilbake til normalen da jeg forsto at jeg tok skade av så lite søvn hele tiden. Den siste perioden var ekstrem... var ikke noe kjekt å være i live i det hele tatt. Så hvis du får for lite søvn, fiks opp i det før det går så langt Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg er også veldig sånn av og til. Fy faen det er helt jævlig. Men det er som regel spesielle dager, og spesielle timer. Som oftest er jeg sånn på skolen. Men kanskje ikke like drøyt som med deg (trådstarter). Har veldig tro på at søvn og forkjølelse om vinteren har mye å si. Hovedsakelig søvn. Lenke til kommentar
Gjest ketchup Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg er også veldig sånn av og til. Fy faen det er helt jævlig. Men det er som regel spesielle dager, og spesielle timer. Som oftest er jeg sånn på skolen. Men kanskje ikke like drøyt som med deg (trådstarter). Har veldig tro på at søvn og forkjølelse om vinteren har mye å si. Hovedsakelig søvn. Av og til tror jeg faen det ikke er sant hva som skjer med meg. Jeg spacer så sykt, og oppfatter rett og slett ingenting. Men somsagt, det kommer seg veldig utover dagen. Ja, jeg er nemlig et B-menneske. Får du nok søvn? Høres ut som meg i en periode da jeg konstant bare fikk 3-4 timers søvn hver natt, døgnet ofte også. Plutselig mens jeg satt på forelesninger kunne det kjennes ut som jeg begynte å falle gjennom gulvet og flere tusen meter nedover, jeg ble svimmel, og klarte ikke å følge med på det som skjedde på skolen. Etter hvert taklet jeg nesten ikke hverdagen, og til slutt hadde jeg ødelagt søvnsenteret i hjernen eller noe så jeg ikke fikk sove på mange dager, tok lang tid før jeg var tilbake til normalen da jeg forsto at jeg tok skade av så lite søvn hele tiden. Den siste perioden var ekstrem... var ikke noe kjekt å være i live i det hele tatt. Så hvis du får for lite søvn, fiks opp i det før det går så langt Nei, jeg får nok ikke nok søvn i det hele tatt. Og rett etter jeg skrev førstepost i denne tråden, tenkte jeg at det kanskje var søvn som var problemet. Nå er jo klokken snart 0030, og jeg skal opp klokka 0700 i morgen, vel jeg får nok kun en 4-5 timer søvn hver natt. Til tider har jeg vært borti 2-3 timer og, da jeg rett og slett ikke får sove. Skal prøve å legge meg f.eks 2300 et par kvelder på rad, og se hvordan det utvikler seg mtp problemet mitt. Bruker du noen former for rusmidler? ja dette er et seriøst spørsmål.. Nei, jeg bruker ingen rusmidler. Vel, jeg drikker jo en gang i blant og tar kanskje en røyk på fest. Men utenom det er det ingenting. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Til tider har jeg vært borti 2-3 timer og, da jeg rett og slett ikke får sove. Skal prøve å legge meg f.eks 2300 et par kvelder på rad, og se hvordan det utvikler seg mtp problemet mitt. Da kan nok dette være årsaken, anbefalt søvn pr. natt er 7-9 timer. Kanskje du også "tar det igjen" i helgene? Isåfall lurer du bare deg selv, da det ikke funker å "ta igjen søvn", noe som også kan være årsaken til problemet med å sove. Når det har nådd et så kritisk punkt ville jeg, om jeg var deg, lagt meg 11 hver dag (inkludert helg, ivertfall ikke mye senere i helgene) i en prøveperiode på kanskje 2 uker. Et par kvelder er langt ifra nok for å komme inn i riktig syklus.. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 fire bokstava, ADHD. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Når det gjelder skolen, ta å prat med lærern om problemet. Jeg gikk hele skolelivet mitt og pratet aldri med lærerene om ting og tang og da kommer en som oftest ikke noen vei heller, spessielt hvis en mangler konsentrasjonen i timene og slikt. Prat med en klasseforstander/lærer om dette så de er klar over situasjonen og kan komme med forslag som kan hjelpe deg på vei. Det kan være vanskelig å gjøre det ja, men det er verdt å si ifra om det for sklir en først ut på isen så er det veldig lett å bli der. Ikke minst ta deg ei uke med ordentlig søvn. Ikke "sov inn" noen dager, det egentlig ikke så fyktelig mye på annet en at det forsyver døgnrytmen din til det uigjenkjennelige og til slutt så klarer du ikke å komme på rett spor. Spiser du frokost og lunsj? Uhyre viktige måltider som godt kan være forklaringen på at du "spacer ut" og ikke klarer å konsentrere deg. Få i deg noe ordentlig mat om morran..det vil hjelpe deg utrolig resten av dagen! Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Dette høres litt ut som et søvnproblem, ja. Jeg er selv ekstremvarianten av et B-menneske, det sklir fullstendig ut hvis jeg ikke passer på - men jeg har en morgenjobb jeg må være opplagt i. Så jeg har etterhvert fått noen erfaringer med ting som hjelper skikkelig godt, for meg i alle fall. - Ta det på alvor at søvn har masse påvirkning på formen på dagen. En natt iblant med lite eller tilogmed nesten ingen søvn er ikke noe problem. Finn ut av hva som er ditt eget minimumsnivå, og innrett deg etter det. - JEVN søvnrytme. Søvnhygiene er viktig: ikke tillate seg selv å sove utenfor et fast, begrenset tidsrom, *selv i helgene*! Og ingen middagshvil, ever! Det er stå-opp-tidspunktet som teller for å definere døgnrytmen. For meg er det tidsrommet 23-09. Iblant er det litt utopisk å holde, men det er helt klart en tendens til at etter ei helg hvor jeg har sovet til 12 (hvorfor er nattetimene så mye morsommere?), er det mye vanskeligere å sovne til vanlig tid om kvelden, i flere dager. - Er det vanskelig å sovne inn, fins det mange teknikker for dette som fungerer for ulike mennesker - systematisk avslapning av musklene (særlig i ansiktet og nakken), fokusere tankene på lyden av sin egen pust, tenke visuelt istedenfor å gruble på problemer osv. Dette kan du finne mye om online. - Vanlige kjerringråd som å ikke være for sulten eller for mett, og å ha fått litt mosjon i løpet av dagen. Noen sier man absolutt ikke må lese på senga, for meg er ikke det et problem. MEN! Hvis det ikke hjelper noe særlig å få sovet nok (dette bør du merke etter bare noen dager), eller du ikke FÅR sovet nok uansett hva du gjør, kan det være en ide å gå litt lenger. Oppsøk lege eller psykolog, finn ut av hva dette er for noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå