Gå til innhold

Test av SELVDISIPLIN: Lite søvn!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere aner ikke hvor slappe dere blir og hvor lite keen dere er på å dra på trening.

Har hatt noen sånne perioder der jeg har sovet 3-4 timer flere døgn etter hverandre, med 4 treninger i uka + kamper.

Klarte ikke å prestere stort og fokuset var på bånn.

Jeg vil anbefale dere å droppe hele greia, det er ikke verdt det.

Dere har jo allerede fått vite konsekvensene av dette via folk i tråden, så hva er poenget?

Tro meg, det er ikke noe gøy å ikke orke det du vil.

Endret av MartinRenna
Lenke til kommentar

trådstarter: som du kanskje ser er det ikke akkurat faren det meste går på, for det er ikke farlig.

jeg har selv vært uten søvn i 3 dager og sov 2 timer dagen før, uten at det gjorde meg noe spesiellt.

men det er bare ett idiotisk påfunn uten noe mening, du har fått se konsekvensen av dette flere ganger, og det er absolutt ingenting som er spennende, utfordrende eller lignende med å gå rundt å ikke orke å gjøre noe mer enn man absolutt må.

det er som sagt ingen større risiko for helse og slikt, utenom kanskje en kraftig forkjølelse grunnet nedsatt imunforsvar.

Lenke til kommentar

Å sitte foran pcen og sove 2-3 timer er en ting, men å sove lite når dere i tillegg er fysisk aktive vil nok gjøre at dere får dårligere utnyttelse av treningen, og kroppen kan slite med å komme seg igjen etter harde fysiske anstrengelser. Har hørt at hvis man først skal klare seg med lite søvn, er det beste alternativet å sove 15 min om gangen hver gang man er trøtt. Noen som har testa dette eller veit hvordan det ville funka i forhold til 2-3 timer om natta?

Lenke til kommentar
2-3 timer søvn hver natt i en lenger periode er skadelig.

Haha, så syykt bullshit.

Er så utrolig lei av alle som tror de kan så utrolig mye om alt.

Å du er en av dem ja?

Mangel på søvn er faktisk skadelig, som det blir sagt har det en masse negative sider på din fysiske form. Og tar man det til det ekstreme er det faktisk mulig å dø av søvn mangel

mhm, du er tydeligvis en som tror på alt du hører? Pass deg for aliens da, har hørt at de er på vei for å ta deg! Faren min er lege, jeg sier ikke han vet alt, men en ting er sikkert, om man ikke går på medikamenter som hindrer deg i å sove, så kan du dessverre ikke dø av det. Det værste som kan skje der og da er at du sovner, og sliter med søvnløshet i etterkant. Tar du det til det ekstreme, da snakker jeg ikke 2-3 timers søvn vær dag, da snakker jeg om ukesvis uten søvn, så kan du i værste fall bli gal. Alstå psykisk syk. De som har dødd av mangel på søvn, har en sykdom som hindrer dem å sove, eller de går på medikamenter som hindrer dem(f.eks slike du de har i militæret, husker ikke hva de het i farten).

Det er snakk om 3-4 dager, med LITE søvn om natta, ikke sitte våken i strekk.

Så har vi fått det klart ;)

Lenke til kommentar

19andr1:

Det har blitt forsket på søvnmangel, og jo man kan dø av det...

Men jeg sa ikke at dere kom til å dø:p Skal mer til enn noen dager for det ja ;)

Man vil få nedsatt imunforsvar av søvnmangel, noe som vil si at det er skadelig, men ikke noe dere vil få varige men av selvfølgelig.

(PS: Regnet med dere holdt ut lengre enn 4 dager :))

Endret av _Viper_
Lenke til kommentar
19andr1:

Det har blitt forsket på søvnmangel, og jo man kan dø av det...

Men jeg sa ikke at dere kom til å dø:p Skal mer til enn noen dager for det ja ;)

Man vil få nedsatt imunforsvar av søvnmangel, noe som vil si at det er skadelig, men ikke noe dere vil få varige men av selvfølgelig.

(PS: Regnet med dere holdt ut lengre enn 4 dager :))

Ja, det er nok ikke problefritt. Det jeg er reddest for er hverken imunforsvaret, eller slappheten, det er at jeg har hørt at man kan få problemer med å få sove etter en slik periode. Litt kjipt å gjøre noe sånt for gøy, for så å ligge flere timer å stirre i teket dag etter dag fordi jeg hadde lyst på en utfordring!

Lenke til kommentar

Uansett hvor mange erfaringer folk kommer med i denne tråden, er jeg sikker på at dette ikke hjeler på disse to, så please spar trådstarter, og for den saks skyld, meg :). Så derfor tror jeg vi kan droppe erfaringene, og regne med at de lærer etter dette. Å erfare noe selv er oftest mye bedere på slike ting.

Synes foresten dette høres interessant ut. Husk å skrive logg slik at hvis som ikke gidder prøve får høre hvordan det er.

Lenke til kommentar

Vil nå ikke si at man kan dø som direkte følge av å ikke sove, man dør nok heller av at man f.eks setter seg bak rattet på en bil å kjører av veien e.l. Jeg leste om en test det britiske forsvaret hadde gjort med en tropp, de kjørte intense vakt og sikrings rutiner i 3 uker med maksimalt 2 timer søvn pr døgn på hver mann og det gikk fint. Se om jeg ikke finner den artikkelen.

Lenke til kommentar
Vil nå ikke si at man kan dø som direkte følge av å ikke sove, man dør nok heller av at man f.eks setter seg bak rattet på en bil å kjører av veien e.l. Jeg leste om en test det britiske forsvaret hadde gjort med en tropp, de kjørte intense vakt og sikrings rutiner i 3 uker med maksimalt 2 timer søvn pr døgn på hver mann og det gikk fint. Se om jeg ikke finner den artikkelen.

Det har blitt gjort forsåk på dyr der man hindret dem i å sove, og de døde etter litt over en uke tror jeg det var

Lenke til kommentar

Om dere er 15 år, betyr det at dere går i siste termin på ungdomskolen. Hvor smart tror du det faktisk er å prøve å ødelegge seg selv da? Det er et viktig halvår og dere skal ødelegge det med søvnmangel og dårlig konsentrasjon? Prøv helle på det i sommerferien. Forresten tror jeg dere ikke vil klare det heller.

Sist TG sov jeg til sammen 15 timer på fire netter. Jeg tenkte at jeg skulle få maksimalt utbytte av den tida jeg var der. Istedet ble jeg bare sittende å være sur og ha sykt vondt i hodet. Jeg så ikke lenger vitsen med å holde meg våken. Jeg fikk ikke noe utbytte av å være våken heller, når det eneste jeg gjorde var å gå rundt/sitte på PC-en og bare tenke på å sove.

Lenke til kommentar
Om dere er 15 år, betyr det at dere går i siste termin på ungdomskolen. Hvor smart tror du det faktisk er å prøve å ødelegge seg selv da? Det er et viktig halvår og dere skal ødelegge det med søvnmangel og dårlig konsentrasjon? Prøv helle på det i sommerferien. Forresten tror jeg dere ikke vil klare det heller.

Huff og huff, ungdom nå til dags.. :)

Lenke til kommentar

Sist TG sov jeg til sammen 15 timer på fire netter. Jeg tenkte at jeg skulle få maksimalt utbytte av den tida jeg var der. Istedet ble jeg bare sittende å være sur og ha sykt vondt i hodet. Jeg så ikke lenger vitsen med å holde meg våken. Jeg fikk ikke noe utbytte av å være våken heller, når det eneste jeg gjorde var å gå rundt/sitte på PC-en og bare tenke på å sove.

Vi har tenkt litt etter alle responsene vi har fått, og vi tror vi muligens skal utsette det til sommerferien som du råder oss til.

Lenke til kommentar

Synes det overdrives litt med henn hold til at de må vente til sommeren. Ser ikke helt vitsen med opplegget, men det er uansett ikke slik at de ødelegger hele dette halvåret med dette da...Det er lissom bare snakk om noen få dager, er ikke sånn at lite søvn i 4 dager ødelegger resten av halv året.

Hvis dere absolutt vil prøve dette ser jeg ikke problemet med å gjøre det nå

Lenke til kommentar

Om de blir "gode" til å holde seg lenge våkne, og de holder på i flere uker, går det utover skolearbeidet. Siste halvåret i 10. klasse er det viktigste halvåret så langt i livet. Om de mister konsentrasjonen i timene i bare en uke, kan det være avgjørende for hvilken skole de kommer inn på.

_Viper_ jeg skjønner også hva du mener med at dette prosjektet blir litt bortkastet med tanke på at de skal se hvordan de klarer seg i hverdagen med minimalt søvn. Da kan de isåfall vente til over sommerferien og gjøre det mens de går på videregående. Videregående skole kan man faktisk ta opp igjen om man stryker. Det kan man ikke på ungdomskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...