Habitats Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Hei Skal ha en reciever, men kan relativt lite om det. Men jeg har den del krav til den. Har tengnet et bilde av hva jeg trenger. Reciever -----> PC er jeg litt usikker på. Har helst lyst på optisk begge veier, men det er 3-4meter mellom. Så jeg vet ikke om optisk er noe bra på slike avstander. Om ikke, så er det COAX jeg skal ha. RCA er siste utvei. XBOX -----> reciever skal være RCA men resten optisk. Det skal også støtte 5.1 anlegg. Pris: 2-3000 EDIT: Ble usikker på om jeg skal ha forsterker eller en reciever... Hva egner seg best? Takker. //hab Endret 14. januar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Forskjellen ligger i at en reciever har innebygget radiotuner. Ellers er det ingen forskjell på en forsterker og en reciever. Men hvorfor skal du ha lydsignaler tilbake i PCen? Og hva slags høyttalere skal du koble på? Til "bare" 2-3000 kroner får du ikke allverden, og du må tenke på hva slags høyttalere som skal drives først. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Skal ha lyd begge veier fordi jeg hovedsaklig bruker z-5500/headset til lyd via PCen. Anlegget som skal direkte utifra recieveren brukes kun når jeg har besøk, så er ikke all verden. Og jeg har ikke tenkt å bruke mange tusen på et 5.1 jeg aldri bruker. Så ideen er og få all lyd alle steder. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 OK, men har PCen din noen optiske lydinnganger? Hodetelefonene kan du som regel koble rett på recieveren, og det kan du også med Z-5500 ... Det kan likevel være greit å vite hva slags høyttalere du skal koble på recieveren; slik at vi kan finne en som passer best mulig Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ja, har X-Fi platinum. Har coax/optisk inn og ut samt endel annet. Jeg har ikke noen planer om å koble noe av dette direkte på recieveren av forskjellige grunner, rommet er også ganske snodig formet, så det er høyst nødvendig med 2 anlegg. Høytalerene jeg har nå er noen gamle canton satelitter sammen med en hitachi forsterker. Men begge disse har sett sine bedre dager. Sub utgangen fungerer heller ikke. Men jeg har ikke allverden å rutte med, så anlegg tar jeg siden ettersom jeg veldig sjelden bruker det. Men skal jeg først ha det blir det satelitter. Har ikke plass til noe større. Men uansett så tror jeg at jeg skal bruke Coax mellom PC og reciever. Bruker allerede en optisk slot til z-5500, så en vei må det hvertfal bli Coax (PC->TV isåfall...). Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det var vanskelig å finne en surroundreciever til mellom 2 og 3000kr som hadde to optiske innganger og en optisk utgang, men jeg fant til slutt Sony STR-DB895DB. Det kommer frakt i tillegg, så litt over 3000 havner du med den. Nå orker jeg ikke lete mer, men du kan kikke selv på bruktmarkedet, hos Elkjøp eller hvor som hels. For deg er det nok så få valgmuligheter med 2 optisk lydinnganger og en utgang at du selv fint klarer å plukke ut den beste selv Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Det var vanskelig å finne en surroundreciever til mellom 2 og 3000kr som hadde to optiske innganger og en optisk utgang, men jeg fant til slutt Sony STR-DB895DB.Det kommer frakt i tillegg, så litt over 3000 havner du med den. Nå orker jeg ikke lete mer, men du kan kikke selv på bruktmarkedet, hos Elkjøp eller hvor som hels. For deg er det nok så få valgmuligheter med 2 optisk lydinnganger og en utgang at du selv fint klarer å plukke ut den beste selv Takker Men om jeg gjør som jeg nevnte. Å bruker Coax i stedet for optisk. Blir det lettere da? Da trenger jeg kun 2 Coax (1 inn og 1 ut). Så bruker jeg optisk fra TV->reciever. Kan jo også forsåvidt bruke vanlig RCA der, TV lyd er jo generelt ganske ille over kabelnettet. Uansett, er det reciever jeg bør gå for, ikke forsterker? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Har du digital (optisk) lydutgang på tven ? Surroundforsterkere i den prisklassen har bare 2 -3 optiske innganger, og ingen utganger, det samme gjelder koaxial digital Inn/utganger. Om du skal ha forsterker eller reciver kommer an på om du har lyst på innebyggd radio eller ikke. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg har optisk utgang på TVen ja. Den bluum linket til hadde optisk utgang. Men er litt skeptisk til den av en eller annen grunn. Vet jo ikke helt hva jeg bør se etter av kriterier. Ser den OK ut? Tingen er at uten noen digital utgang så kan jeg like gjerne droppe hele greia, ettersom jeg allerede har en forsterker med RCA utgang. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg har også generellt liten tro på Sonys lydprodukter, men jeg tror ikke du vil høre noen forksjell. Den H/K recieveren er bedre, men har litt færre koblinger og funksjoner tror jeg. Forsterker eller reciever skal du ikke henge deg opp i, bare finn en av delene som passer til ditt bruk. Det er bare snakk om med eller uten radio ... Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hva med Cambridge Azur 340r? Koster 3300, og har to optiske\coax innganger og en tilsvarende utgang for både optisk og coax. Har også flere RCA innganger. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Den der så lovende ut Lafse. Noen som har noe erfaring med den? Ser du har en i avateren, er det denne du snakker om? Et annet spørsmål. Finnes det receivers som har 2x component inn og 1x ut? det hadde vært absolut optimalt. Om dette er mulig er jeg villig til å betale for det. Så slipper jeg jalla boksen jeg bruker nå(til å koble wii og xbox gjennom EN component). //hab Endret 17. januar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) Hmm, ser at 2/1 component inn/ut er ganske vanlig. Dette funker på samme måte som en component switch, aight? Uansett, den cambridge receiverern ser veldig lovende ut, mulig jeg går for den Endret 17. januar 2008 av Habitats Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Cambridge er gode på forsterkere, så det er ebaolutt et godt kjøp slik sett. Tenkte å nevne den selv istarten, men så vikla jeg meg sånn inn i jakten på noe til under 3000 at jeg helt glemte den. Effektmessig er den ingen kjempe, men den utkonkurerer glatt alle konkurrenter til rundt 3000 kr tror jeg. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Okei, da var den bestilt. Takker for all hjelp //hab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå