Haaso Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Hey! For den personen som klarer å løse problemet mitt så skal jeg sende 150kr til bankkontoen hans (eller hennes). Jeg har kjøpt meg nye deler til datamaskinen min. Problemet er at jeg ikke kommer inn i windows eller ubuntu, ikke engang på sikkerhetsmodus. Cpu viften går sakte rundt, men det står allikevel at at den går på 1700 rpm. Det gjør den altså ikke. Cpu viften går på en 4 pins kontakt i hovedkortet mitt. Det er 2 forskjellige kontakter, men det er samme på begge. Jeg får bilde på skjermen å kommer meg inn på bios, men ikke noe mer. CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 Motherboard: Gigabyte S-Series GA-X38-DS5 Skjermkort: Inno3D GeForce 8800GT Strømforsyning: Atrix -500T (500W) Jeg prøvde den gamle cpu viften min (3 pins) og den gikk bra (på 3pins kontakten på hovedkortet). Uheldigvis så passer ikke viften på den den nye cpuen min. http://www.catchgamer.no/?module=forum&f=thread&threadId=113654&page=1 Takk! edit1: Etter Bios da den prøver å boote xp får jeg bluescreen og den restarter seg selv. Jeg har nettop kjøpt ny PSU. Jeg hadde egentlig en annen PSU, men jeg kjøpte ny idag fordi jeg trodde at det kanskje kunne være problemet. Hey! For den personen som klarer å løse problemet mitt så skal jeg sende 150kr til bankkontoen hans (eller hennes). Jeg har kjøpt meg nye deler til datamaskinen min. Problemet er at jeg ikke kommer inn i windows eller ubuntu, ikke engang på sikkerhetsmodus. Cpu viften går sakte rundt, men det står allikevel at at den går på 1700 rpm. Det gjør den altså ikke. Cpu viften går på en 4 pins kontakt i hovedkortet mitt. Det er 2 forskjellige kontakter, men det er samme på begge. Jeg får bilde på skjermen å kommer meg inn på bios, men ikke noe mer. CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 Motherboard: Gigabyte S-Series GA-X38-DS5 Skjermkort: Inno3D GeForce 8800GT Strømforsyning: Atrix -500T (500W) Jeg prøvde den gamle cpu viften min (3 pins) og den gikk bra (på 3pins kontakten på hovedkortet). Uheldigvis så passer ikke viften på den den nye cpuen min. Bilde: 4=der cpu viften er festa For mer informasjon skriv her eller send meg en privat melding Edit 1: Alle delene passer sammen og alt er riktig koblet. Edit 2: Etter Bios da den prøver å boote xp får jeg bluescreen og den restarter seg selv. Jeg har nettop kjøpt ny PSU. Jeg hadde egentlig en annen PSU, men jeg kjøpte ny idag fordi jeg trodde at det kanskje kunne være problemet. edit 3: Jeg har prøvd å sette viften på og av igjen. edit 4: Det er stockvfifte Xp gidder ikke å boote og ubuntu live fungerer ikke heller. Jeg booter opp fra cd da jeg bruker ubuntu live cd. Har CD-Rom som first boot device Bilde: http://img218.imageshack.us/img218/3243/dscf0790vs3.jpg --------------------------------------------- Da funker det ordentlig, heldigvis! Den som klarte det var... Ikt læreren min. Han updata biosen min og av installerte de gamle driverne mine Han gjorde det veldig fort i DOS så jeg fikk ikke med meg alt han gjorde, men han er veldig flink. Jeg har sett på alle forum trådene mine på div forums og det var en på catchgamer.no som var nærmest og først. Tusen takk for all hjelp! Endret 15. januar 2008 av Haaso Lite beskrivende emnetittel. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Så du fikk installert XP, men kommer ikke inn etterpå? Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Så du fikk installert XP, men kommer ikke inn etterpå? Hadde xp installert fra før. Jeg kommer ikke in i safe mode eller med ubuntu live cd Lenke til kommentar
anordne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Kjører du stock kjøler da(den som følger med cpu)? Xp må kanskje innstalleres på nytt når du innstallerer ny hardware. Men ubunte live burde jo funke, har du sjekket at boot fra cd er før hdd? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Grunnen til bluescreen er pga at xp ikke er installert på nytt etter at du satte inn ne deler. Hvordan er boot-rekkefølgen? Begynner den å lese fra ubuntu-plata? Lenke til kommentar
capy Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Windows må kanskje installeres på nytt om du har byttet maskinvare siden sist du installerte windows. Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Kjører du stock kjøler da(den som følger med cpu)? Xp må kanskje innstalleres på nytt når du innstallerer ny hardware. Men ubunte live burde jo funke, har du sjekket at boot fra cd er før hdd? Det er stockvfifte ja. Xp gidder ikke å boote og ubuntu live fungerer ikke heller. Jeg booter opp fra cd da jeg bruker ubuntu live cd. Har CD-Rom som first boot device Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Grunnen til bluescreen er pga at xp ikke er installert på nytt etter at du satte inn ne deler. Hvordan er boot-rekkefølgen? Begynner den å lese fra ubuntu-plata? Den klarer å starte ubuntu live cd, men den går ikke så langt. Den går helt til der den rett skal starte desktoppen. Da klikker den 1: CD-ROM 2: Harddisk 1 3: Harddisk 2 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Prøv med en og en minnebrikke vis du har flere. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Men må det inte vara samma "chipset" eller noe sådant før att kunna bruke harddisk med OS installerad fra før? Lenke til kommentar
anordne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Viss du har ny pasta ville jeg tatt av kjøler, renset cpu og kjøler lagt på en tynn strek på ca 1,5 cm pasta. Vridd kjøler 90 grader i forhold til sist du hadde den på og prøvd på nytt. Litt enklere er det kanskje bare gå inn i bios og se hvor mange grader cpuen blir, skal være en HW monitor eller lignende. Blir den fort varm (over 80 er veldig varmt) så har du montert kjøler feil. Kan jo høres ut som cpu får for lite strøm, har du veldig mange harddisker flere cd drev, heftig skjermkort på og mye ram. Du har ikke gjort no med fsb eller noe? Endret 14. januar 2008 av aleksnor Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Men må det inte vara samma "chipset" eller noe sådant før att kunna bruke harddisk med OS installerad fra før? Ja, men det forklarer jo ikke hvorfor jeg ikke kommer inn i Ubunto og at viften går kjempe sakte Viss du har ny pasta ville jeg tatt av kjøler, renset cpu og kjøler lagt på en tynn strek på ca 1,5 cm pasta. Vridd kjøler 90 grader i forhold til sist du hadde den på og prøvd på nytt. Litt enklere er det kanskje bare gå inn i bios og se hvor mange grader cpuen blir, skal være en HW monitor eller lignende. Blir den fort varm (over 80 er veldig varmt) så har du montert kjøler feil. Kan jo høres ut som cpu får for lite strøm, har du veldig mange harddisker flere cd drev, heftig skjermkort på og mye ram. Du har ikke gjort no med fsb eller noe? Er ikke så veldig mye vits å rense den når jeg satt den sammen for 2 dager siden, og jeg har ikke pasta. CPU rekker å bli ca 40 grader. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Du bør resette bios som første skritt... Lenke til kommentar
anordne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Er ikke så veldig mye vits å rense den når jeg satt den sammen for 2 dager siden, og jeg har ikke pasta. CPU rekker å bli ca 40 grader. Rekker å bli? slår den seg av i bios? Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Du bør resette bios som første skritt... Gjort (flere ganger). Lenke til kommentar
anordne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Prøv å sette cpu volt til 1,35 eller 1,4. Skulle være rimelig trygg der. Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Rekker å bli? slår den seg av i bios? Nei, har ikke hatt den i biosen så lenge. Er ikke så bra å ha på datamaskinen uten et fungerene cpu vifte. Den restarter bare når jeg prøver å kjøre et OS. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Om du er under 50 c er det ikke noen fare å skrue på cpu volt litt. Lenke til kommentar
Haaso Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Prøv med en og en minnebrikke vis du har flere. Har 2 like muinnebrikker. Har prøvd med begge og med 1. Prøv å sette cpu volt til 1,35 eller 1,4. Skulle være rimelig trygg der. Hvordan fikser det problemet om at viften ikke fungerer og at den ikke vil boote i windows (og ubuntu)? Om du er under 50 c er det ikke noen fare å skrue på cpu volt litt. Men jeg må få cpu viften til å gå optimalt også... Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Du må jo få vifta til og virke. prøv en annen kontakt på hovedkortet . Går ikke,få tak i en overgang og kjør rett fra psu. Eller bare lage en jalle kobling intil videre det er ikke noe problem. Slå av alt som har med viftestyring i bios. Klart den restarter seg viss viften ikke fungerer. Neste er alltid og teste minne. Sett korrekt spenning og timings i bios. http://www.ultimatebootcd.com/ Velg memtest86+ 1.70 Endret 14. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå