Gå til innhold

iTunes... Og musikk.. Rot i arkivet.

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å miste alt hår jeg har grunnet itunes...

Angrer som en hund jeg skaffet meg en slik iPodsak..

Men..

Nå har jeg lagt til min lille sammling av MP3 i itunes..

Når jeg skal legge inn sanger på podden (Nano 3g).. Ser jeg at det bare er rot... Enkeltsanger som ligger i egen katalog dukker opp som kataloger med EN sang i?

Selv om der er en katalog som heter.. Feks Absolutt jul..

Og der er 10 sanger i den katalogen..

Så kommer ikke de ti sangene under ett? Men hver for seg.

Samme med konas absolutt musikk sammling som jeg har lagt inn etterhvert som hun har kjøpt (Dette FØR jeg fikk iTunes) Alle noenogfemti albumene blir splittet i enkeltsanger som hver og en vises som ett album med EN sang i.. Å bla med coverflow tar en evighet..

Noen som vet om programmer som kan hjelpe meg med å sette sammen musikken min i album.. Slik at de registreres som egne album i Itunes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer av at noen tag'er er forskjellige låtene imellom. Merk de som du mener bør høre sammen, høyreklikk, Get Info, og så haker du av det tag'ene du ikke bruker slik at de fylles med ingenting. Typisk Album artist, Composer, Info, BPM og annet du ser som du ikke bruker. Noen ganger er det også "of"-feltet, som i disc 1 of 2.

Ja det er en skitjobb, men jeg tør ikke annet enn å gjøre sånt album for album manuelt. Kanskje finnes det programmer som ordner det enklere hvis du er lat og modig samtidig.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Det kommer av at noen tag'er er forskjellige låtene imellom. Merk de som du mener bør høre sammen, høyreklikk, Get Info, og så haker du av det tag'ene du ikke bruker slik at de fylles med ingenting. Typisk Album artist, Composer, Info, BPM og annet du ser som du ikke bruker. Noen ganger er det også "of"-feltet, som i disc 1 of 2.

Ja det er en skitjobb, men jeg tør ikke annet enn å gjøre sånt album for album manuelt. Kanskje finnes det programmer som ordner det enklere hvis du er lat og modig samtidig.

Beste hilsen Harald

He he..

Er ganske uerfaren med slikt.. Så det er mulig jeg går for Lat og modig ;-)

Men..

Jeg ser for meg ett programm som har en har en liste med musikkalbum.. Som kan søke etter de rette tittlene på sangene som skal være i albumet og plasseser dem i ett album.

Samtidig som all info om sjanger, artist og slik info kommer på plass...

Eller noe slikt :-)

Hadde hvert flott :-)

Men..

Tenker jeg må gå igjennom album for album... Om jeg orker ;-)

Lenke til kommentar
Marker alle låtene på samlealbumet, høyreklikk og velg "vis info", nederst til venstre skal det stå et felt for "samlealbum" med en nedtrekksmeny hvor du kan velge "ja".

Her har jeg høyreklikket og valgt "vis info".

post-5933-1200506828_thumb.jpg

Er det noen av disse som sammler sangene i ett album? :-)

Lenke til kommentar
Er det noen av disse som sammler sangene i ett album? :-)

Det er nok den som heiter "kompilering". Ei håplaus omsetjing av det engelske "compilation", som her sjølvsagt tyder "samlealbum". (I Mac-versjonen har det heitt "samlealbum" så lenge eg kan hugsa - rart at omsetjingane er ulike.)

Eit anna tips er i iTunes-innstillingane, under "Generelt", å velja "Grupper samlealbum i Bla-visning". (Med alle forbehold om at din Windows-versjon av iTunes har ei litt anna omsetjing...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...