Gå til innhold

Den store "Intel Skulltrail" tråden!

RamGuy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet ut at Skulltrail blir lansert mest sannsynlig 4 februar :)

Det blir spennende :)

Tror jeg kanskje skal spare opp til et Skulltrail oppsett.

For se hva prisen blir først :p

Noen anelse om det vil støtte Nehalem?

Hadde vært straks mye mer aktuelt å spytte inn mye i kortet da :)

Tviler stert at det støtter Nehalem. Etter det jeg har lest og sett på tabeller kommer Nehalem med en ny sokket. Tror det var LGA 1xxx noe. Skap prøve å finne det.

Lenke til kommentar
Liten observasjon:

CPU-Z viser at det er LGA 775 og CPU-Z og Cinebench sier at det er C2Q. Skulle det ikke vært LGA 771 og Xeon.

Der sa du noe..

Kanskje den er fake? :hmm:

Eller kanskje den blir LGA775 allikevel?

Sistnevnte er vell lite sannsynlig, men det hadde ikke gjort meg så mye :p

EDIT:

Oi, her kom mange meg i forkjøpet :p

Hvis Intel Nehalem skal benytte en helt ny sokkel så er det vell intet håp :(

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er null håp for at dagens hovedkort støtter Nehalem. Ikke bare blir sokkelen annerledes (1366 pads om jeg ikke husker feil) men den blir også elektrisk helt annerledes. Hele FSB'en fjernes og erstattes med Quickpath-busser og minnebusser. Dermed er det også null håp for noen overgang mellom de to soklene og null håp for at dagens brikkesett skal støtte Nehalem bare sokkelen endres.

Lenke til kommentar
Nettopp. Fant ikke den artikkelen jeg lette etter, men man kan hverfall se på Wikipedia sin oversikt:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfornehalembu2.png

LINK

Wiki er ikke alltid den beste siden siden brukere selv kan legge inn info, men det var det beste jeg fant no.

EDIT:

Fant endelig den artikkelen jeg lette etter

Ser ut til at kortet kan bli veldig varmt

Uff ja, nvidia må komme å rote med den latterlige varmeutviklingen sin. (som forøvrig er en av grunnene til at nForce-brikkesett ikke er spesielt aktuelt for meg lengre. nvidia viser at de ikke kan hovedkort gang på gang :thumbdown: )

Heter det Skulltrail, eller Sculltrail? :p

Lenke til kommentar

Så er det på mandag monstreret skal bli sluppet løs? :)

Noen som har klart å finne noe informasjon rundt det?

EDIT:

Fant mange sider som sier 4-9. Februar :)

Det blir spennende :D

Men mange sider sier at det bare skal bli produsert 2'000 Skulltrail kort? :dontgetit:

For vi i det hele tatt sett det i nærheten av landet da?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Litt kos for de interiserte:

Guru3D

TechGage

TechReport

HardOCP

HotHardware

PCGH

TecChannel

PcPer

ExtremeTech

Etter å ha skummet gjennom testene kan man konkudere i at det ingenting å hente i spill (så og si), noen ganger tvert imot. I multithread programmer er ytelsen skamgod.

SB er veldig støyende :(. Litt vanskelig å vannkjøle den pga de tre chippene.

Endret av Håkki
Lenke til kommentar

Må si meg en smule skuffet.

Jeg har vell nesten ingenting som vil kunne utnytte mer enn 2x toppen 4x kjerner, samtidig som FB-DIMM minnet senker hele systemet og det ikke engang er mulig å putte inn mer enn 8GB RAM (som strengt tatt gjør hele FB-DIMM'en meningsløs), samtidig som du kan glemme tre-veis SLI falt denne temmelig hardt igjennom hos meg.

Skal jeg først ut såpass mye som et Skulltrail oppsett koster, så skulle jeg gjerne sett noen litt større fordeler ja ;)

Du vil jo ikke ha mye nytte av det ekstra Skulltrail har å by på, på minst 1år, og da er jo alt Nehalem her, og da er det sikkert mange grunnen til å velge et Nehalem system enn et Skulltrail system.

Så dette var litt snaut :(

Egner seg jo best for personen som trenger en workstation maskin og samtidig vil spille spill.

Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at Skulltrail passer best som profesjonell arbeidsstasjon på linje med andre dual Xeon-maskiner.

At 8 kjerner ikke gir nevneverdig mer ytelse i spill kommer ikke som noen overraskelse men det er godt å få avkreftet den moderne myten om at ytelsen dobles for hver dobling av antall kjerner. Ikke at jeg påstår noen i denne tråden tror det, men det er min oppfatning av mannen i gata som leser litt datanyheter i dagbladet og sånt. I samme farta får vi avkreftet at det er noe poeng å gå over til 8, 16, 32, 64, 128 kjerner osv med dagens spill.

Legg også merke til resultatene for Cinebench:

Core 2 Duo E6750 enkeltrådet til flertrådet: +90% ytelse

Core 2 Extreme QX9770 enkeltrådet til flertrådet: + 254% ytelse.

Dual Core 2 Extreme QX9775 enkeltrådet til flertrådet: + 511% ytelse.

Regner vi litt på det så betyr det:

1 -> 2 kjerner = +90% ytelse

2 -> 4 kjerner = +86% ytelse

4 -> 8 kjerner = +73% ytelse

Prosentsatsen avtar altså for hver dobling selv for meget godt parallelliserbar programvare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På utviklings jornalen, Eclipse ble det i går publisert en nyhet om Intels nye 6 kjernede prosessor ved navn Dunnington.

Der sto det også følgende:

Meanwhile, on Tuesday Intel introduced Skulltrail, now its eight-core Dual Socket Extreme Desktop Platform for the games market that supports two Intel quads and multi-card graphics from either ATI or Nvidia in a $649 D5400XS board.
post_snapback.gif

Se her: http://eclipse.sys-con.com/read/505602.htm

Sikkert nyttig info for noen kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...