vestlia Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Skulle prøve å koble dataen min til tven via hdmi i dag, men oppdaga at hdmi ledningen førte bilde, men ikke lyd av en eller annen grunn. HDMI kabelen ble kjøpt på Clas Ohlson. Noen som veit hvordan jeg skal fikse dette? Oppdaga også at fargene liksom blei litt uklare (mye dårligere enn på lcden til dataen), noen som har en løsning? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Som så ofte før: en vanlig PC fører svært sjelden lyd over HDMI. Det er kun et fåtall skjermkort som støtter dette. Du må da koble til med optisk, coax eller vanlig phono/jack etter hvilke inn- og utganger som finnes på TV og PC. Du må også huske på at en TV har en annen oppløsning enn en PC-skjerm og at du må passe på at du har valgt riktig oppløsninger fra PC og har stilt inn TV-en riktig. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ok. Har stilt inn riktig osv, men synes allikevel bildet blir litt vel kornete. Siden dataen har HDMI utgang, så burde den pokker meg føre lyd. Har et Nvidia 8600gt... Men men, godt at jeg har ekstra lydkabel da, så får jeg bruke den også... Men da er jo HDMI kabelen prikk lik VGA kabelen? Bildet blir jo ikke bedre, og den greier ikke føre lyd! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ikke helt. Med VGA konverteres signalet fra digitalt til analogt og du risikerer i teorien noe kvalitetstap. I praksis er forskjellen minimal. Fordelen er enklere tilkobling. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Men du skal da ikke få kornete bilde? Jeg har samme tv som deg, og har perfekt bilde. Bruker DVI selv, men det var ganske likt HDMI igrunn? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det vil ikke være forskjell på bildet om du bruker DVI-D eller HDMI. Begge deler er digitalt hele veien. Forskjellen er at HDMI kan føre lyd. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Ok. Testa litt mer i går, og signalene ble helt greie når jeg stilte litt mer på instillingene. Men HDMIen førte som sagt ikke lyd, og når jeg koblet i phone-phone, virket ikke dette heller. Det sto på dataen at den var koblet til, men allikevel hørte jeg det ikke på TVen. Noen som har no løsning på dette? Må man stille på noen instillinger? Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Fikk nå til lyd og bilde med phone kabel og VGA. Men skulle gjerne fått det til med HDMI siden jeg kjøpte denne kabelen da... Absolutt ingen måte å få den til å funke med lyd og uten ekstra phone kabel? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Ikke så lenge du ikke har et skjermkort som støtter lyd over HDMI. Enkelte skjermkort har tilkobling for lyd på skjermkortet som så formidles videre over HDMI-porten, men det er foreløpig ikke særlig vanlig. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Er det noe sted man kan sjekke om kortet har støtte for det? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det bør du finne enkelt ut hos produsenten av skjermkortet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå