-Teddy- Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg har fremdeles store problemer med å bestemme meg for hva jeg skal søke videre på til neste år. Jeg gidder ikke å studere i en evighet og aldri få bestemt meg heller... Det jeg egentlig liker å gjøre er jo ting som fotografering, webutvikling og lignende saker. Kreative ting. Samtidig har jeg anlegg for realfag, sitter med 6 i både 2MX og 2FY og holder på meg 3MX og 3FY nå. Ja, jo, også har jeg 6 i mediekunnskap da, som må bli det eneste "semi-kreative" faget jeg har på skolen nå. Uansett, dere kan jo ikke finne ut hvilket studie jeg skal ta, men vet dere om noen studier som kan ende opp i en jobb som har en god mix av realfag og kreativitet? Har tittet på Industriell design. Ulempene er vel problem med mastergrad ved NTNU grunnet høye opptakskrav, samt at lønna ikke var den aller høyeste jeg hadde sett. 400 - 450 000 fem år etter at utdanningen er over er kanskje greit? Hva kan lønna ligge på ti år etter? Pleier den å flate ut etter omtrent fem år? *forvirret snart-student* Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 450k er fint det. Med litt heldige ansettelser blir det raskt mer, sikkert. Og hvis du bekymrer deg for opptakskrav, må du i så fall gjøre det usannsynlig dårlig i de andre fagene for å ødelegge 6'erne dine. Stå på, du! Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Har ikke muligheter for å få 62,5 poeng fra videregående, men rådgiveren sa at det var hovedsaklig karakterene fra bachelorstudiet som gjaldt ved opptak til en eventuell master ved NTNU uansett. Hvordan er det forresten om jeg ikke skulle klare opptakskravene til master, ville det vært umulig å få til noe med bare en bachelor eller? Har en toer i tysk og kommer nok til å få en treer i nynorsk og firer i norsk muntlig og skriftlig, samt at jeg står med en firer i eldre historie. Ellers er det femmere det går i. Vet at det ikke er hva man kan kalle toppkarakterer i NTNU-sammenheng. 450 000 er "fint" ja, men det er jo ikke noe å hoppe i taket over heller. Vil gjerne høre litt fra folk som kanskje har gått på ID eller vet noe om det. For eksempel noen konkrete jobbmuligheter senere. Endret 14. januar 2008 av -Teddy- Lenke til kommentar
HowCome Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Hvis jeg hadde fått 450 000 etter en master studie, hadde jeg vært vanvittig glad! Men husk at du også får 3 tilleggspoeng bare for matematikken og fysikken, noe som vil hjelpe deg. Du kan også gå førstegangstjenesten for ekstra poeng. Endret 14. januar 2008 av above_trutth Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 450.000 i begynnerlønn etter master-studier er i øverste toppsiktet! Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Det var vel 350 000 i begynnerlønn. Grafen strakk seg bare fem år utover, og da var lønnsnivet på 450 000. Bare gjennomsnittlige tall selvfølgelig. http://www.industrielldesign.no/publikasjo...ersokelse06.pdf Uansett skal jeg jo inn på bachelor i første omgang, og der kommer alle inn ved skolen jeg evt skal søke på. Skal altså ikke ta bachelor ved NTNU. Som nevnt i første post sa rådgiveren min at ved opptak til master ved NTNU er det da karakterene fra bachelorgraden jeg søker med der, ikke karakterene fra vgs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå