Gå til innhold

Hvordan tror du verden ville sett ut om Tyskerne vant Første Verdenskrig?

Astralnoise

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ville skjed om Tyskerne vant første verdenskrig? Hvem vet. Men her er hva jeg tror.

Tviler på at jødehatet ville vært så stort som det er ettersom mye av hatet ble bygget etter tysklands tap der jødene fikk mye av skylden for det. Men så igjen ble mange jøder sett på som blodsugere som sugde tyskland fri for penger og sendte de rene tyskerne ut i slummen. Så for alt man vet kan fremdeles NSDAP's og Hitler's store sak vært jødeutdrivelse.

Ville andre verdenskrig utspilt seg? Ja det tror jeg, om dog i det tidsrommet er jeg mer usikker på men andre verdenskrig ville mest sannsynelig utspillet seg. Hadde tyskerne vunnet krigen hadde der vært land som hadde vært underliggende Tyskland. Enten vil de forsøkt å rive seg løs eller så har et annet land ville være interesert i det tyskerne hadde. En konfrontasjon hadde likevell tror jeg utspilt seg i Europa, men hvordan utfallet der hadde blitt tør jeg ikke tippe ettersom det blir et helt blankt felt med mange utslagsformer.

NSDAP kom seg gjennom takket være Hitler og hans vilje. NSDAP forsøkte å stille til valg mens Hitler var i fengsel for det mislykkete kupp forsøket, noe som resulterte i fatale tall for representanten til NSDAP. Hitler tok over og formelig "lullet" det tyske folket i søvn med lovnader. Men om vi ikke hadde hadt første verdenskrig hadde heller ikke inflasjonen funnet sted i 1929, som kjent var jo inflasjonen et resultat av økt opptrykking av tyske valutta for å dekke krigserstaningen de var pålagt, og det førte til ufattelig knagert og selvfølgelig ble mye av dette lagt skylden over på jødene. Men hadde tyskland vunnet 1 verdenskrig hadde vel heller ikke denne inflasjonen funnet sted, så da spørs det om NSDAP hadde komme til Riksdagen og ikke minst jeg tviler at Hitler ville vært Kansler da heller ettersom NSDAP ikke ville sittet på majoriteten i Riksdagen. Hitler tror jeg ville fremdeles hadt en sentral posisjon i NSDAP og etter vært hadde kanskje NSDAP kommet gjennom og inn på riksdagen men i en mindre betydelig posisjon for verdenshistorien enn det som var reelt.

Jeg tror ikke mye hadde vært forandret dog. Hadde ikke 1 verdenskrig funnet sted vil ikke 2 verdenskrig funnet sted som vi kjente den. Og da tror jeg Sovjet hadde vært i en mye sterkere posisjon til å være en større trussel under den kalde krigen. Jeg tror at Hitlers frontalangrep på Sovjet under 2 verdenskrig svekke sovjet såpass at da de angrep tyskland tømte de alle resursene de kunne på dette offansivet og dermed ble de en mye mindre trussel for verdensbildet enn hva de opprinnelig kunne være. De var en trussel ja, men jeg tror og de var klar over at noe direkte angrep mot USA eller andre USA vennlige land var fåmælt, spesielt med tanke på hva som ble lært under 2 verdenskrig. Tyskland fikk herje en tid fritt unders starten av 2 verdenskrig før brittene tok fatt i problemet. Utav det tror jeg de ble lært såpass mye at Sovjet ikke kunne utføre noe nevneverdig lynangrep uten at både brittene og deres allierte deriblant USA kom på banen.

Jeg tror mye kunne vært annerledes i dagens verdensbildet bortsett fra 1 ting. Blod. Det vil alltid være en krig og det vil alltid være noe å kjempe mot. Så noe krig hadde vi aldri unngått. Forskere har regnet at i løpet av hele mennesket sivilisasjon på flere tusen år har det vært i underkant av 230 år sammenhengende fred. Ellers har det vært krig og forlis fra tidens morgen til siste kveld. Og derfor tror jeg heller ikke 1 verdenskrigs vinning for tyskland hadde spillet noe forskjell for freden i Europa og en konfrontasjon ville utspillet seg uansett, tror jeg da.

Lenke til kommentar

Bear^:

Jeg er uenig i det du mener med at NSDAP hadde fått makten. Tyskerne generelt hatet ikke jødene, heller ikke under andre verdenskrig. Det som var grunnen til at NSDAP vant valget var at det var veldig mye arbeidsløshet i Tyskland og det Hitler lovet var arbeid og underholdning, noe han også greide. Hadde Tyskland vunnet krigen hadde det vært mye bedre tider i Tyskland og NSDAP hadde ikke hatt noe viktig å spille på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...