ET! Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Ingen med vettet i behold kaller det å fikle på nrk logoen for kreativt. Så NPK før jeg la inn mitt forslag og tenkte for en oppbrukt klisje det er. Så endring av nrk logoen er gjort titusen ganger før, og ønsker dere en orginal logo så bør dere satse på noe annet. Hadde det vært et større selskap så er det ikke sikkert det en gang hadde vært lovlig, i henhold til opphavsrettighetene osv. Lenke til kommentar
Chizzo Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 hehehe Jeg har vel tydeligvis ikke vettet i behold da xD Jeg satte lenge og tenkte på forskjellige logoer jeg kunne lagd, og jeg var ikke engang innom "NRK" tanken. Jeg tenkte ikke nRk i det hele tatt når jeg så nPk, men det er sikkert en del andre som gjør det. Jeg er enig i at det kanskje bare hadde blitt feil å brukt det som en logo, siden det er nesten 100 % copy and paste (bortsett fra noen av de andre designene han lagde).... Men, som dere sikkert har skjønt så har jeg ikke vettet i behold OG jeg mener fortsatt den var kreativ hehe Lenke til kommentar
ET! Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) § 4 Loven om opphavsrett. Sakset fra http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html#4 § 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet. Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket. Da er det opp til en god advokat i å påpeke om et verk er selvstendig nok eller ikke. Er en logo spesifikt utformet for å ligne en annen mest mulig er den altså på eller over grensen til lovbrudd Endret 23. januar 2008 av ET-media Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 § 4 Loven om opphavsrett. Sakset fra http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html#4 § 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet. Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket. Da er det opp til en god advokat i å påpeke om et verk er selvstendig nok eller ikke. Er en logo spesifikt utformet for å ligne en annen mest mulig er den altså på eller over grensen til lovbrudd Kan seriøst ikke se for meg at NRK saksøker en liten paintballklubb for å ha en logo som ligner. Hvis de hadde blir kjendiser hele gjengen, og NPK hadde blitt like stor som Coca Cola, så ja.. kanskje. Hehe Lenke til kommentar
QBab Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 § 4 Loven om opphavsrett. Sakset fra http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-001.html#4 § 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet. Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket. Da er det opp til en god advokat i å påpeke om et verk er selvstendig nok eller ikke. Er en logo spesifikt utformet for å ligne en annen mest mulig er den altså på eller over grensen til lovbrudd Kan seriøst ikke se for meg at NRK saksøker en liten paintballklubb for å ha en logo som ligner. Hvis de hadde blir kjendiser hele gjengen, og NPK hadde blitt like stor som Coca Cola, så ja.. kanskje. Hehe Og så bor vi ikke i USA heller, så da er det ikke noe problem Lenke til kommentar
Itw Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Nei enig der ser ikke helt for meg at det er noe evnt problem:) Lenke til kommentar
Itw Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2008 Hvordan får dere\du til og lage den malings splaten? Den er jo baredødsrå... Lenke til kommentar
MoonJazz Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Ja, den var nice. Jeg vil også kunne lage sånne ting. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Etter all sannsynlighet er det en brush som er lastet ned til Photoshop/illustrator, som er laget av noen andre. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Ja, en brush, som det heter i photoshopverdenen. Kan minne om paintbrush. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Synes det er lavmål å bruke ferdiglagde brusjer i logoer og materiell som selges. Hvorfor ikke lage en splatbrush selv? Gå ut å skyt med børsa, fotografer det og lag en brush ut av det. Skal se om jeg ikke kan prøve å lage en logo litt senere. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Er helt enig, Glinsevask. Mange bruker bortimot utelukkende andre sine brusher i sitt eget arbeid, uten å gi credits. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er greit nok for privat materiell, men man må godta lisenser. Husker en kar som hadde lagd en ny (tror jeg det var) logo for paintball laget Sabotage i Drammen som folk ble veldig imponert over. I senere tid kom det fram at den så og si bare besto av ferdiglagde brusher. Da forsvinner respekten for "designeren" ganske fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå