Gå til innhold

Installere Vista x64 på 32bits PC?

Anbefalte innlegg

Kan Vista x64 installeres på en PC som har EM64T? Regner jo ikke med at man får så mange fordeler ut av det. Ene og alene for å sjekke kompabilitet med Vista x64, men jeg er usikker på om en slik sjekk i det hele tatt vil bety noe. Ikke er jeg sikker på at Vista x64 vil kjøre på en 32 bits PC selv om den har EM64T. Jeg antar egentlig at man bør finne en PC med 64 bits "innmat" for dette. Noen som har erfaring med dette?

Takk for hjelp og info jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil ikke få installert vista 64 på en maskin, som har en prosessor som ikke støtter 64bit.

Hvorfor ikke bare installe 32 bit?

Trenger å teste Vista x64 mot diverse software, Har testet 32 bits versjonen av Vista, men x64 har andre krav til drivere blant annet. Derfor trenger jeg å teste mot x64, spm er om jeg må kjøpe en 64bits pc for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Har nå installert Vista x64, og det funker så langt. Spørsmålet blir bare hvorvidt det vil tilsvare å kjøre på et skikkelig 64 bits system. Da tenker jeg ikke på om man får med alle fordelene som et 64 bits system vil gi, men om vi vil finne de problemene som kanskje er tilstede hvis man bruker softwaren på en 64 bits maskin? Tror vel vi gjør det siden det kjøres på Vista x64.

Lenke til kommentar
Har nå installert Vista x64, og det funker så langt. Spørsmålet blir bare hvorvidt det vil tilsvare å kjøre på et skikkelig 64 bits system. Da tenker jeg ikke på om man får med alle fordelene som et 64 bits system vil gi, men om vi vil finne de problemene som kanskje er tilstede hvis man bruker softwaren på en 64 bits maskin? Tror vel vi gjør det siden det kjøres på Vista x64.

kitzo: du har et 64-bits system:) 64-bits refererer til prosesseringen gjort av maskinens CPU, og din CPU kan kjøre 64-bits uten problemer. Utover dette er nok noe annet av "innmaten" i PC-en din f.eks. 128-bits (minnebuss, skjermkort), 32-bits (PCI-bus), 256-bits (RAM til CPU bus) etc. etc. 64-bits OS kan kjøre på 64-bits prosessor, og støtter din CPU EMT64, har du 64-bits prosessor. Ikke noe hokus pokus her... 64-bits VISTA har en del fordeler ï forhold til 32-bits Vista, men også noen ulemper (kan være programkompatiblitet, samt litt mer vrient å finne de riktige driverne til "innmaten" i PC-en)...

Men i bunn og grunn, liten forskjell på 64-bits of 32-bits OS per dags dato, da den store majoriteten av software er programmert for 32-bit...

Lenke til kommentar
kitzo: du har et 64-bits system:) 64-bits refererer til prosesseringen gjort av maskinens CPU, og din CPU kan kjøre 64-bits uten problemer. Utover dette er nok noe annet av "innmaten" i PC-en din f.eks. 128-bits (minnebuss, skjermkort), 32-bits (PCI-bus), 256-bits (RAM til CPU bus) etc. etc. 64-bits OS kan kjøre på 64-bits prosessor, og støtter din CPU EMT64, har du 64-bits prosessor. Ikke noe hokus pokus her... 64-bits VISTA har en del fordeler ï forhold til 32-bits Vista, men også noen ulemper (kan være programkompatiblitet, samt litt mer vrient å finne de riktige driverne til "innmaten" i PC-en)...

Men i bunn og grunn, liten forskjell på 64-bits of 32-bits OS per dags dato, da den store majoriteten av software er programmert for 32-bit...

Takk for tilbakemelding på dette. Det er nettopp blant annet drivere jeg skal sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...