glimpze Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hei! Leser stadig om nye prosessorer fra Intel og AMD der de jobber/har sluppet med 30nm, 45nm, 65nm osv osv. Slik jeg har oppfattet så er mindre nm, jo bedre, da min 2 år gamle AMD X2 4400+ er 90nm. Men, så leste jeg dette stykket http://www.hardware.no/artikler/geforce_88..._innfrir_/44772 og fra begynnelsen der står det "Ta en GeForce 8800 GTX. Krymp prosessoren fra 90 til 65 nm og fjern noen stream-prosessorer. Voila - resultatet er GeForce 8800 GT." Hvordan, dersom jeg er av riktig oppfatning med dette rundt nm, kan det ha seg at de krymper prosessoren fra 90 i storebror GTX til 65 i det som skal være lillebror GT? 90vs65, er ikke 65 bedre da? Eller er et andre faktorer inne i bildet når det kommer til skjermkort eller akkurat i denne saken? Hadde vært konge om noen kunne forlart meg litt rundt dette med nm :-) Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) og fjern noen stream-prosessorer. og pluss at gtx har 768mb 384bits minne! Mens GT har bare 512mb 256bits minne men yter faktisk bedre en gtx i noen sammenhenger men på høyoppløsninger med mye eye candy er det gtx som gjør det best. Edit: 384bits minne ja Endret 14. januar 2008 av MongoMan Lenke til kommentar
ducA Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Det er mange faktorer inne bildet når det gjelder ytelse. Og GTX har 384 bits minne Endret 14. januar 2008 av ducA Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Nå er det ingen som har 30 nm ennå (og det er vel 32 nm det blir). 90, 65, 45 nm forteller i utgangspunktet intet om ytelse, der forteller bare hvilken produksjonsprosess som blir brukt. Faktisk kan reduksjon medføre lavere ytelse, noe som faktisk både skjedde da AMD gikk fra 90 - 65 nm på Athlon 64. Samme skjedde vel da Intel gikk fra 130 nm til 90 nm (om jeg ikke husker feil). Fordelen med en "mindre" produksjonsprosess, f.eks 45 nm kontra 65 nm er for det første at produsenten får flere brikker ut av en wafer, noe som medfører lavere produksjonskostnad (og lavere pris). Det andre er at det blir plass til mere på brikken, jf at Intel bruker 6 MiB cache på sine 45 nm dobbeltkjerne kontra 4 på 65 nm. Det tredje er at de som oftest er kjøligere (selv om dette også er en sannhet med betydelige modifikasjoner). At 45 nm Intel CPU-er yter bedre enn likt klokkede 65 nm CPU-er skyldes nok flere faktorer enn selve krympingen. Det er små endringer i selve arkitekturen, samt at man må gjøre visse grep for å få til krympingen. Alt dette kan være med på bedre ytelse. Og som andre har forklart, 8800 GT har også andre endringer enn selve krympingen. Men nå yter faktisk ikke 8800 GT særlig mye dårligere enn GTX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå