XanderX Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Vi har fått en gamel eksamesoppgave. Her kommer vi opp at personer under 18 må vi oppgi en av foredrene. Så det jeg lurer på er hvordan vi automatisk får opp foresatte når personen er under 18, men hvis personen er over at kommer ikkje tabellen foresatte opp. bruker access Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Trenger du fortsatt hjelp? I så fall, kan du vise meg datamodellen? Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) Her har du databasen. Endret 29. januar 2008 av XanderX Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 Relasjonen mellom Postnr i tabellen "post" og Postnr i tabellen "MedlemsID" bør være en en-til-mange relasjon. Hvis du vil lage en spørring som viser alle som er under 18 år, kan du skrive dette i Vilkår under feltet Alder: <18 (feltet Alder bør i så fall være tall) Egentlig er det ikke optimalt å lagre "nåværende alder" i en database, for når medlemmet fyller år, stemmer ikke opplysningen i databasen lenger. Derfor er det egentlig lurere å oppgi fødselsdato og så regne ut alder ut fra den. Men jeg vet ikke om skolen din stiller krav om å kunne dette.. Og forresten.. Hva er feltet "*foreldre" (hva betyr stjernen)? Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Det er ved registrering av bruker så blir det å stå. * Hvis personen er under 18 så skal foreldre oppgis Endret 30. januar 2008 av XanderX Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 I accessoppgaven så står det: All informasjon klubben har om et medem,ved å oppgi hele eller deler av personens navn. Hva skal jeg skrive på vilkår for at dette skal virke? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Uansett vil jo, som Iver_j kommenterte, lagring av alder som et rent tall være relativt elendig databasedesign. Med mindre medlemmene dine aldri blir eldre, eller du kan alle bursdagene i hodet, og har lyst til å ta jobben med å oppdatere medlemmene på bursdagene deres. Lenke til kommentar
roac Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Egentlig er det ikke optimalt å lagre "nåværende alder" i en database (...) Understatement of the year award goes to... Kort og godt, det er helt på trynet. Verken mer eller mindre. Og hvis en skole lærer noen å lage en database, så mener jeg helt ærlig at databaseopplæringen ikke er verdt fem flate øre dersom ikke temaet "data som endres over tid" på en eller annen måte blir tatt opp og er pensum, da både ang data som sikkert endres over tid, som i dette tilfellet, og kan endres over tid som f eks kommunenummer, telefonnummer, personnummer, fylkesnummer, stedsnavn, land og så videre. Noen av disse er mindre vanlige enn andre, men dog... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå