winnie91 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hva er egentlig blender og lukker åpning? Folk prater om høy og lav lukker åpning, men jeg klarer aldri å skjønne hva det faktisk er og gjør.. Noen som har lyst til å forklare kjapt? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Blender: En justerbar åpning i objektivet som styrer hvor mye lys som slippes inn mot bildebrikken i kameraet. Denne åpningen blir oppgitt som en brøk, f.eks f/2.8. Dette er et forholdstall mellom brennvidden på objektivet og diametereren på åpningen som lyset slipper inn gjennom. Størrelsen på åpningen avgjør også dette med dybdeskarphet. En liten åpning (stort tall) gir stor dybdeskarphet, dvs at mer av bildet blir i fokus. En stor åpning (lite tall) gir liten dybdeskarphet, og mer av bildet blir ute av fokus. Lukkertid: Dette er hvor lenge man slipper inn lys på bildebrikken. Dette tallet blir også ofte oppgitt som en brøk... 1/30s = 0,033333s. Altså slipper man inn lys i 0,03333 sekunder. Dersom det er dårlig lys må man gjerne slippe inn mer lys. Dette kan gjøres ved å enten bruke en større blenderåpning, eller bruke lengre lukkertider. Dette tror jeg er så langt som jeg vil gå inn på det her og nå. Jeg tror du kan ha stort innbytte av å lese fotokompendiumet. Der står alt dette bedre og antagelig mer 'korrekt' forklart, samt at det tar for seg sammenhengene og fordeler/ulemper osv. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
winnie91 Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Takk, det hele ble en smule klarere Kanskje jeg skulle ha prøvd det ut.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå