Thomz Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Lurer på om det er vits med et kort med hdmi adapter hvis man ikke har større tv enn 37 og ikke full hd men 720p. Ser man idet hele tatt noe forskjell med hdmi da? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 tja, regner med at du har lcd evt et plasma tv, og da vil jeg tro du ser en klar forskjell.. jeg så i alle fall stor forskjell fra vga til hdmi på min tv, en samsung 40" Lenke til kommentar
Thomz Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 tenker ikke med vga men med component Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Eg ser litt forskjell på fargene, men det er nok kun fordi en må stille på disse når en bruker component, ikke nødvendig med hdmi/dvi... En HDMI-DVI adapter koster 179,- på clas ohlson.. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 tenker ikke med vga men med component vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB). Så for å være veldig kritisk, så vil jeg si kvalitets rekkefølgen på bilde signal er følgende: 1. hdmi / DVI (digitalt) 2. vga (analogt ) 3. component (analogt ) 4. s-video (analogt ) 5. composite kabel (pluggen fra helvete.. ) når det gjelder hdmi kontra vga (digitalt kontra analogt).. så er det noen ganger en smaks sak.. siden jeg har ved noen anledninger opplevet bilde fra hdmi, som altfor "skarpt" bilde.. bilde ser jo neste ikke ekte ut.. nesten vondt å se på.. men alt avhenger av utstyret du bruker, og ikke minst medie.. nei, kl er mye jeg vil sove.. Lenke til kommentar
Thomz Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 tenker ikke med vga men med component vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB). Så for å være veldig kritisk, så vil jeg si kvalitets rekkefølgen på bilde signal er følgende: 1. hdmi / DVI (digitalt) 2. vga (analogt ) 3. component (analogt ) 4. s-video (analogt ) 5. composite kabel (pluggen fra helvete.. ) når det gjelder hdmi kontra vga (digitalt kontra analogt).. så er det noen ganger en smaks sak.. siden jeg har ved noen anledninger opplevet bilde fra hdmi, som altfor "skarpt" bilde.. bilde ser jo neste ikke ekte ut.. nesten vondt å se på.. men alt avhenger av utstyret du bruker, og ikke minst medie.. nei, kl er mye jeg vil sove.. mente seff hd component Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB). Komponent slik vi kjenner det fra hjemmekinoen er ikke RGB, men YPbPr. "Vanlig" RGB finner vi i scartutganger. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB). Komponent slik vi kjenner det fra hjemmekinoen er ikke RGB, men YPbPr. "Vanlig" RGB finner vi i scartutganger. he he ja det er i grunn helt riktig, burde skrevet det.. men i all enkelhet, skrev jeg bare RGB, da det er det det er.. et signal for hver farge kanal.. rød, grønn og blå med sync på den grønne farge kanalen.. men ja det heter YPbPr Lenke til kommentar
qwert Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 he he ja det er i grunn helt riktig, burde skrevet det.. men i all enkelhet, skrev jeg bare RGB, da det er det det er.. et signal for hver farge kanal.. rød, grønn og blå med sync på den grønne farge kanalen.. men ja det heter YPbPr Nei, nei, nei. YPbPr er ikke RGB, det er nesten det samme som YUV. * Y er luminans (lysstyrke) + sync. * Pb er signalforskjellen mellom blå og luminans (B - Y). * Pr er signalforskjellen mellom rød og luminans (R - Y). Informasjon om grønt sendes ikke eksplisitt i det hele tatt da det kan beregnes ut fra den øvrige informasjonen. At denne omkodingen av RGB (de er, bortsett fra evt. analogt signaltap, ekvivalente) er den dominerende for videoutstyr stammer helt tilbake fra den tiden man gikk over fra sort-hvitt til fargefjernsyn. Det var ønskelig med signalkompatibilitet mellom de to, noe man ikke ville oppnå ved å bruke RGB direkte. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Dette med komponent og signaler gravde jeg meg litt ned i på diplomoppgaven, og kan oppklare litt. Komponent er ikke stort annet enn et PAL-signal som ikke er dekodet til RGB. PAL sendes over 3 signalbærere som på kompositt sendes over en kabel, på S-video er det luminans på en kabel og farge på en annen (Pb og Pr sammen). Komponent deler farge-signalene på hver sin kabel for enda bedre signalseparasjon. Grunnen til at det har blitt sånn er fordi man skulle ha et signal som var kompatibelt med sort-hvittfjernsyn. Disse "ser" kun luminanskomponenten, så de kan bruke samme kringkastingsignaler. Min smale erfaring er at analog overføring er avhengig av gode kabler å bli bra. Har selv sett forskjell på en billig DVI-kabel (samme signal som HDMI) og tilsvarende billig VGA-kabel (RGB) på samme bilde fra samme signalkilde. Der var det STOR forskjell på skarpheten. Dette var i en oppløsning på 1680x1050. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 hmm der fikk jeg den he he.. okey, takk skal du ha, jeg lærte noe nytt der.. noen må ha fart med vranglære til meg en gang i tiden.. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Skulle finne lenker, men finner ikke igjen referansen min http://en.wikipedia.org/wiki/Ypbpr sier jo litt som er sagt over her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå