Gå til innhold

hdmi og bildekvalitet

Thomz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tenker ikke med vga men med component

vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB).

Så for å være veldig kritisk, så vil jeg si kvalitets rekkefølgen på bilde signal er følgende:

1. hdmi / DVI (digitalt)

2. vga (analogt )

3. component (analogt )

4. s-video (analogt )

5. composite kabel (pluggen fra helvete.. )

når det gjelder hdmi kontra vga (digitalt kontra analogt).. så er det noen ganger en smaks sak.. siden jeg har ved noen anledninger opplevet bilde fra hdmi, som altfor "skarpt" bilde.. bilde ser jo neste ikke ekte ut.. nesten vondt å se på.. men alt avhenger av utstyret du bruker, og ikke minst medie..

nei, kl er mye jeg vil sove..

Lenke til kommentar
tenker ikke med vga men med component

vga er i grunn component.. i vga er det RGB hvor h sync og v sync går hver for seg, mens med component er h og v sync lagt inn på den grønne farge kanalen.. Rød Grønn Blå (RGB).

Så for å være veldig kritisk, så vil jeg si kvalitets rekkefølgen på bilde signal er følgende:

1. hdmi / DVI (digitalt)

2. vga (analogt )

3. component (analogt )

4. s-video (analogt )

5. composite kabel (pluggen fra helvete.. )

når det gjelder hdmi kontra vga (digitalt kontra analogt).. så er det noen ganger en smaks sak.. siden jeg har ved noen anledninger opplevet bilde fra hdmi, som altfor "skarpt" bilde.. bilde ser jo neste ikke ekte ut.. nesten vondt å se på.. men alt avhenger av utstyret du bruker, og ikke minst medie..

nei, kl er mye jeg vil sove..

mente seff hd component

Lenke til kommentar

Komponent slik vi kjenner det fra hjemmekinoen er ikke RGB, men YPbPr. "Vanlig" RGB finner vi i scartutganger. :)

Lenke til kommentar

Komponent slik vi kjenner det fra hjemmekinoen er ikke RGB, men YPbPr. "Vanlig" RGB finner vi i scartutganger. :)

he he ja det er i grunn helt riktig, burde skrevet det.. men i all enkelhet, skrev jeg bare RGB, da det er det det er.. et signal for hver farge kanal.. rød, grønn og blå :)

med sync på den grønne farge kanalen.. men ja det heter YPbPr :blush:

Lenke til kommentar
he he ja det er i grunn helt riktig, burde skrevet det.. men i all enkelhet, skrev jeg bare RGB, da det er det det er.. et signal for hver farge kanal.. rød, grønn og blå :) med sync på den grønne farge kanalen.. men ja det heter YPbPr :blush:

Nei, nei, nei. YPbPr er ikke RGB, det er nesten det samme som YUV.

* Y er luminans (lysstyrke) + sync.

* Pb er signalforskjellen mellom blå og luminans (B - Y).

* Pr er signalforskjellen mellom rød og luminans (R - Y).

Informasjon om grønt sendes ikke eksplisitt i det hele tatt da det kan beregnes ut fra den øvrige informasjonen. At denne omkodingen av RGB (de er, bortsett fra evt. analogt signaltap, ekvivalente) er den dominerende for videoutstyr stammer helt tilbake fra den tiden man gikk over fra sort-hvitt til fargefjernsyn. Det var ønskelig med signalkompatibilitet mellom de to, noe man ikke ville oppnå ved å bruke RGB direkte.

Lenke til kommentar

Dette med komponent og signaler gravde jeg meg litt ned i på diplomoppgaven, og kan oppklare litt.

Komponent er ikke stort annet enn et PAL-signal som ikke er dekodet til RGB. PAL sendes over 3 signalbærere som på kompositt sendes over en kabel, på S-video er det luminans på en kabel og farge på en annen (Pb og Pr sammen). Komponent deler farge-signalene på hver sin kabel for enda bedre signalseparasjon. Grunnen til at det har blitt sånn er fordi man skulle ha et signal som var kompatibelt med sort-hvittfjernsyn. Disse "ser" kun luminanskomponenten, så de kan bruke samme kringkastingsignaler.

Min smale erfaring er at analog overføring er avhengig av gode kabler å bli bra. Har selv sett forskjell på en billig DVI-kabel (samme signal som HDMI) og tilsvarende billig VGA-kabel (RGB) på samme bilde fra samme signalkilde. Der var det STOR forskjell på skarpheten. Dette var i en oppløsning på 1680x1050.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...