Gå til innhold

159 i 80 sone! :) og kjøring uten førerkort! :(

oleping01

Anbefalte innlegg

hei alle sammen,

lurer på om noen har skikkelig peiling på strafferett her! synes jeg er blitt litt for strengt dømt i forhold til andre forseelser av samme karakter..

hadde litt dårlig tid til en ferge for en tid tilbake gjennomsnittmålt til 159kmt i en 80 sone.. (kjørte motorsykkel) politiet holdt igjen fergen, og jeg var ikke klar over at jeg hadde blitt målt, men jeg godtok at jeg hadde kjørt for fort

6 mnd senere ble jeg stoppet i en lasermåling, 104kmt i 80 sone. altså litt for fort og uten førerkort..

så har jeg vært i tingretten og fått en straff som sier 45 dager ubetinget.. ingen bot!

jeg spurte om bot og betinget fengsel fordi jeg har delt foreldrerett for 2 unger under 18 år. slik at det ikke skal bli noe problemer med samværet.. men nei.. rett på pallespikring! :)

dommeren har her lagt i sammen aktors sine forslag om straff sammen virker det ut som

159kmt i 80 la påtaleenheten forslag til straff på 24 dager ubetinget - 24 dager og 19-24 mnd uten lappen

så etter å ha blitt stoppet uten lappen fikk jeg forslag til staff på 26 dager ubetinget og 25 mnd uten lappen..

så kom dommen 45 dager ubetinget, og 25mnd uten lapp!

i brevet fra siste sak står det at det er ønskelig at siktelsen for den nye saken (kjøring uten førerkort) blir behandlet i samme sak.. derfor tror jeg at dommeren har lagt sammen de dagene, slik at straffen ble for høy..

26 dager ubetingnet for å kjøre uten sertifikat er jo helt urimelig..

er det noen som har peiling på dette her... vurderer å anke saken til lagmannsretten..

håper det kommer noen gode svar fra dere der ute..

på forhånd takk for det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg greide ikke helt å lese ut av det du skriver hva den første dommen din ble, og slik har jeg litt problemer med helt å følge ressonnementet ditt. Eller ble du ikke dømt for den før den andre saken kom opp, og derfor behandles de sammen?

Jeg har ikke noe jusserfaring eller vært borti likndende saker, så dette blir bare synsing, men du har jo ikke fått 26 dager for å BARE kjøre uten førerkort. Du har fått 26 dager for å kjøre altfor fort uten førerkort. I tillegg viser handlingene dine at du ikke lærte noe første gang du ble stoppet. Mulig dette og har blitt tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Jeg greide ikke helt å lese ut av det du skriver hva den første dommen din ble, og slik har jeg litt problemer med helt å følge ressonnementet ditt. Eller ble du ikke dømt for den før den andre saken kom opp, og derfor behandles de sammen?

Jeg har ikke noe jusserfaring eller vært borti likndende saker, så dette blir bare synsing, men du har jo ikke fått 26 dager for å BARE kjøre uten førerkort. Du har fått 26 dager for å kjøre altfor fort uten førerkort. I tillegg viser handlingene dine at du ikke lærte noe første gang du ble stoppet. Mulig dette og har blitt tatt i betraktning.

har akkurat snakket med påtaleenheten, og det er tydligvis gjordt en feil her.. det påtaleenheten mente var en samlet straff på 26 dager ubetinget. ikke 26 dager for kjøring uten førerkort, og 24 dager for kjøring i 159 i 80 sone..

det som blir min jobb nå er å anke til lagmannsretten.. tror ikke dommeren har hatt helt kontroll på pappirer her.. han har lest forslag til straff i begge saker og lagt disse sammen, i stedet å ha lest at i den siste straffen på 26 dager er samlet for begge forhold.. du kan jo ikke få 26 dager ubetinget fengsel for kjøring uten førerkort!! det er jo altfor strengt..

Lenke til kommentar

Da høres det ut som det har skjedd en feil ja, det er da litt rart at ikke påtaleenheten har reagert på at straffen som ble tildelt var nesten det dobbelte av hva de ba om? Og at man må gjennom en hel anke for å få rettet opp i det. (Jeg har ikke så mye kunnskap til hvordan disse delene av rettsystemet fnuker)

Når det gjelder dette med ubetinget/betinget straff, så er det vel gjerne mulig at du for den første forseelsen ville kunne få betinget. Men slik jeg har skjønt det er vel endel av vitsen med en betinget straff det at du har den hengende over hodet, vel vitende om at den blir ubetinget i det du begår en ny straffbar handling. Sånnsett er det vel fornuftig at dommen blir gjort ubetinget ettersom det har vært gjentakelse ute å gått.

Lenke til kommentar
du kan jo ikke få 26 dager ubetinget fengsel for kjøring uten førerkort!! det er jo altfor strengt..

Dette er ikke det samme som at hvem som helst har glemt førerkortet hjemme, eller aldri kjørt opp. Du har tross alt blitt fratatt førerkortet for IDIOTISK kjøring, og befinner deg likevel i trafikkbildet. Virker nesten som fengsel er det eneste stedet som hindrer deg fra å gjøre veiene utrygge...

Lenke til kommentar

Du kjørte 159km/t i 80 sona. 111km/t er jo nok til å miste lappen i den fartsgrensa. Så kjører du i 104 i 80 sona som nesten gjør at du mister lappen igjen, bortsett fra at nå har du ikke lappen i utgangspunktet.

Som sagt over, så har du ikke lært. Ikke nok med at du igjen kjører uten lappen, men kjører igjen altfor fort.

Jeg skjønner godt at straffen var så streng, kunne vært strengere uten at jeg hadde stusset på det. Det er veldig stor sjanse for at hvis man mister sertifikatet så kan man fortsette og kjøre uten at man blir tatt for det. Hvis man da hadde hatt en lav straff for å bli tatt uten lappen ville flere tatt sjansen på det. Det er jo tross alt endel som har kjørt hele sitt liv uten å bli stoppa en eneste gang.

I 159km/t i 80 sona setter du andres liv i fare, det er nok grunn i seg selv til å miste lappen. Når du da ikke lærer ved å miste lappen i den hastigheten og fortsetter å kjøre fort så er jeg faktisk enig at ubetinget fengsel såpass lenge er en passende straff.

For å si det slik, anker du og får enda lengre straff så synes jeg ikke synd på deg.

Lenke til kommentar
Du kjørte 159km/t i 80 sona. 111km/t er jo nok til å miste lappen i den fartsgrensa. Så kjører du i 104 i 80 sona som nesten gjør at du mister lappen igjen, bortsett fra at nå har du ikke lappen i utgangspunktet.

Jeg trodde det var 117km/t?

Lenke til kommentar

Uten å være jurist så vet jeg at straffen bør stå i forhold til folks allminnelige oppfatning av hva som er rimelig straff.

I første tilfelle dummet du deg ut. Ok, alle har lov til å gjøre feil. Dersom du ikke har blitt straffet før, burde du ha fått godwill. Stemmer det eller har du en historie her også ?

Andre gangen er det mer alvorlig etter min mening. Kjøring uten serfikat medfører at du bl.a. ikke er forsikret. Du tar altså sjansen på å bli gjeldsslave resten av livet ?

I tillegg forsetter du å råkjøre.

I mine øyne blir dette helt feil.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Du har nesten rett. 116km/t er det. Bra du rettet meg på det.

+26km/t inntill 60 sona

+36km/t fraogmed 70 sona

+41km/t 100 sona

Lurer på om det var 26/31/36 før... Trodde det fortsatt var slik.

Lenke til kommentar
[quote name='Lambada' post='10341018'

Du har nesten rett. 116km/t er det. Bra du rettet meg på det.

+26km/t inntill 60 sona

+36km/t fraogmed 70 sona

+41km/t 100 sona

Lurer på om det var 26/31/36 før... Trodde det fortsatt var slik.

Men er det ikke slik at du beholder den på 116km/t og mister den på 117km/t?

Lenke til kommentar

ville bare skyte inn denne...

til de som synes 160 på en 80 vei er fort, kan det norske og danske veier sammenlignes der fartsgrense er 140 på tofelts motorvei og 110 på sideveier, som kan sammenlignes med våre motorveier.. vil det si at mange millioner dansker eller svensker for den del er IDIOTER for de kjører fort? alle som kjører bil/sykkel i norge vet at fartsgrensene i dette landet er alt for lave i forhold til andre land. ola nordmann pusser opp veier og setter ned fartsgrensen.. dette er jo helt bak mål, vi har hatt de samme fartsgrensene i dette landet i 40 år, uten at noen har reagert på at både veiene og ikke minst bilene er blitt mye sikrere. fartsgrensene er så lave at sjåfører blir rett og slett søvnige og uoppmerksomme når det går seint.. fart dreper, men er det bare ulykker i forbindelse med høye hastigheter? NEI, det er det ikke, folk som "smeller" er de som ikke tilpasser farten for forholdene. er det 80kmt holder man ikke 80kmt hvis veien er isete og dårlig sikt. er veien fri for biler, og god sikt, ser jeg ikke faren med å tråkke på gassen på de partier hvor dette lar ser gjøre.

hvorfor har 7000 personer mistet lappen i 2007? jo fordi politiet har store aksjoner for å ta råkjørerne.. heldigvis er jeg bare en av 20 stykker som har mistet lappen hver eneste dag i hele 2007.

hvorfor mister 85% lappen på steder der det er trygt, oversiktelig og muligheter for å kjøre litt fortere?? jo fordi det er her politiet vet at det kan kjøres fort, og her stiller de seg opp for å ta "IDIOTENE" som kjører for fort.

det er også forskjell på en som har kjørt skadefritt i snart 20 år, og en som kjører bil i sin første eller andre sesong.

ta eksempel han som ble nr 2 i formel 1 i fjor. han ble målt til 197kmt på vei til flyplassen var det vel i england tror jeg. en mnd uten lappen, og 1500,- i bot. det er passende straff. og jeg tror vi alle er enig om at han kan kjøre bil fort.

alle vet at hvis du kjører uansvarlig og det er din feil i f. eks en ulykke, blir du dømt for dette i ettertid.

jaja, jeg skal sone min straff. og har ingen problem med det. har hørt mange flotte ting om pokerfengselene her i landet. kansje jeg kan tjene meg noen ekstra peng også?? :)

vil ikke oppfordre noen til å kjøre fort, men hvis dere er så uheldig å bli tatt.. NEKT PÅ ALT. det er politiet som skal bevise at det er du som har brutt loven..

se på denne linken

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.1669179

Lenke til kommentar
til de som synes 160 på en 80 vei er fort, kan det norske og danske veier sammenlignes der fartsgrense er 140 på tofelts motorvei og 110 på sideveier, som kan sammenlignes med våre motorveier.. vil det si at mange millioner dansker eller svensker for den del er IDIOTER for de kjører fort? alle som kjører bil/sykkel i norge vet at fartsgrensene i dette landet er alt for lave i

For det første er det 130 på de raskeste motorveiene og 80 på sideveier. Greit å ikke overdrive?

http://www.dinside.no/php/art.php?id=89287

Som du ser så er det ingen andre veier enn hovedveien som er 110. 110 eller mindre blir brukt på hovedsaklig på hovedveien når man nærmer seg byer.

http://www.sikkertrafik.dk/1eb73e80

Det er samme fartsgrenser for tettbebygd strøk som landevei i Norge og Danmark. Men ja de veiene vi har 100km/t har de sikkert 130km/t i Danmark. Men nå er Norge ett av landene med dårligst veikvalitet. Skal likevel være enig at de 100km/t kunne vært satt opp til 120km/t(også 130km/t de fleste steder).

Men nå kjørte du 159km/t i 80sona, det er STOR forskjell fra 100km/t sonene. De aller fleste 80sonene er ett felt og høyst sannsynlig ville det vært 80sone i danmark også. Du er dum hvis du tror at 80 sonene i Norge ville vært 130km/t i Danmark.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at dette er et JUSSFORUM, hvor vi diskuterer skyld, straff, konsekvens o.l.

Ikke hva som er moralsk rett. Åpne gjerne tråder i politikk eller trafikkforumet om man ønsker slik diskusjon.

Det er på det rene at trådstarter har kjørt fullstendig bak mål, men la oss nå diskutere straffen, og eventuell saksbehandlingsfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...