V-by Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hoy. Hvorfor er det ikke noe støtte til briller fra staten? I mine øyne er det et handicap å være svaksynt. Har jeg ikke brillene på har jeg veldig vanskelig for å f. eks kjenne igjen folk på gata. Selv om de bare er noen meter unna. De som bruker briller har ikke bestemt det selv at de vil bli svaksynte, akkurat som andre handicappede ikke bestemmer at de vil være handicappede. Briller eller linser er heller ikke så billig at det gjør noe. Hvorfor må vi betale dette selv? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hmm, kanskje fordi at det er et så vanlig problem at de som styrer ser på det som en vanlig utgift og ikke noe mer. Briller er som regel litt billigere en mye av det handicapede folk trenger av utstyr. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hadde man gitt penger til briller i tilleg, hadde det blitt mindre til andre utgiftsposter som kansje er litt mer graverende. Jeg tror ikke de ville beviliget '100mill ekstra kr til Norges svaksynte'. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) med tanke på at du får vanlige briller for 100-200 spenn på nille, så er ikke dette umulig. Endret 14. januar 2008 av Sangesland Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 med tanke på at du får vanlige briller for 100-200 spenn på nille, så er ikke dette umulig. Briller på nille? Tror ikke jeg får progressive briller, med forskjellige glass på nille Uansett; du får jo mer eller mindre dekket briller (ikke linser) frem til du fyller 18. Glassene er gratis, og du får støtte til ramme opp til 400. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Problemet slik jeg ser det er at briller kan koste 200kr på nille, eller 6000 på Brilleland, med kvalitet både på glass og innfatning deretter. Hvis staten hadde sponset briller uansett pris, ville alle ha kjøpt briller til 6000+ uten å brydd seg om utgiften, og hvis staten hadde satt et tak på prisen, ville alle gått rundt med "dårlige" briller. Men hvis staten f.eks. sponset briller opp til et tak, og lot "pasienten" betale resten selv, kanskje... Var det ikke snakk om gratis tannpleie også? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 tofargerl: Gratis tannpleie er da helt vanlig for visom er under 18, uten at jeg kan si noe om din alder da. Såvidt jeg vet fikk jeg også dekket en del av brillen min i Rogaland, men her i Bergen kan jeg ikke huske å fått dekket noe. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Har du skjeve hornhinner, hvilket er relativt vanlig, er det plutselig tusen kroner per glass. Jeg synes staten burde kjøpe glassene, samt yte et tilskudd til rammene på tja, en tusenlapp til... deretter kan folk som vil ha armanibriller eller whatever til 6000 betale de andre 3000 selv. Og ja, tannlegebehandling bør også være gratis. Munnen er SELVFØLGELIG en del av menneskekroppen. Og kan noen forklare meg hvorfor vi har egenandeler på legebehandling og medisiner i det hele tatt? Blir bare byråkrati og svinn av slikt, som med bomringer osv. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg synes staten burde kjøpe glassene, samt yte et tilskudd til rammene på tja, en tusenlapp til... deretter kan folk som vil ha armanibriller eller whatever til 6000 betale de andre 3000 selv. Det er jo nettopp det de gjør (Når du er under 18 vel å merke ) De betaler glassene og 400 på rammen. Men regner med myndige med dårlig råd (type sosialklienter) kan søke om tilskudd til dette slik de kan med det meste annet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Det er jo nettopp det de gjør (Når du er under 18 vel å merke )De betaler glassene og 400 på rammen. Men regner med myndige med dårlig råd (type sosialklienter) kan søke om tilskudd til dette slik de kan med det meste annet. Og dette får jeg vite nå? hehe Jeg betalte ivvertfall full pris for mine briller før jeg ble 18. Men er det da noe man må søke om, eller noe man skal få et tilbud om, akkurat som hos tannlegen? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det er jo nettopp det de gjør (Når du er under 18 vel å merke )De betaler glassene og 400 på rammen. Men regner med myndige med dårlig råd (type sosialklienter) kan søke om tilskudd til dette slik de kan med det meste annet. Og dette får jeg vite nå? hehe Jeg betalte ivvertfall full pris for mine briller før jeg ble 18. Men er det da noe man må søke om, eller noe man skal få et tilbud om, akkurat som hos tannlegen? Det kommer nok an på butikken. Jeg har vært mye i butikken her siden jeg var liten, så hun sa at jeg måtte ringe trygdekontoret og ordne det slik at de kunne sende regningen der. Så betalte jeg selv 200 kroner Dette gjorde jeg rett før jeg fylte 18, og klarte selvfølgelig å miste de rett etter jeg dylte 18 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ja, jeg er godt over 18, så det er forholdsvis lite hjelp for meg ;p Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ja, jeg er godt over 18, så det er forholdsvis lite hjelp for meg ;p Nei, men mest sannsynlig tjener du noe mer enn en 16-åring? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hva har det med saken å gjøre? Poenget her er jo hvorvidt folketrygda skal gi støtte til briller og tannlegeregninger, og da har inntekt ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Og kan noen forklare meg hvorfor vi har egenandeler på legebehandling og medisiner i det hele tatt? Blir bare byråkrati og svinn av slikt, som med bomringer osv. Fordi mange er hypokondere eller rett og slett ønsker noen å snakke med. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Men regner med myndige med dårlig råd (type sosialklienter) kan søke om tilskudd til dette slik de kan med det meste annet. Selvsagt kan de det, men ville vi gått andre veien og gjøre for eksempel dekking av sykehusopphold noe man må søke om? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Men regner med myndige med dårlig råd (type sosialklienter) kan søke om tilskudd til dette slik de kan med det meste annet. Selvsagt kan de det, men ville vi gått andre veien og gjøre for eksempel dekking av sykehusopphold noe man må søke om? Jeg sier ikke at jeg er i mot en bedre ordning med tilskudd til briller, jeg bare opplyste om de faktiske forhold. Enkelte var blant annet ikke klar over tilbudet til personer under myndighetsalder. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Beløpet for egenandel på blå resept økes jo år etter år, så det er ganske tvilsom at støtte til briller og tannlege vil bli en realitet. Økningen gjøres av de samme politikerne som liksom skal bekjempe fattigdom. Fordømte svin. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Før jeg fylte 18 fikk jeg alltid betydelig tilskudd ifra trygdekontoret for linsene, fordi de var så dyre. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det ikke var min skyld før jeg ble 18, og hvordan det ble min skyld etter jeg var 18, når vi har et sosialisert medisinsk system? Samme med tannleger forøvrig Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 18? Jeg mener at jeg fikk støtte for brillen ut det året jeg fylte 20. (2 år siden). Nye regler da? Tannlege er i alle fall ut det året du er 20. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå