Gå til innhold

PC til tv - trenger hjelp

UlfStaale

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp ny pc, en HP Pavilion Elite m9052.sc. Jeg er foreløpig godt fornøyd med den, men den har bare én skjermutgang. Jeg bruker kun én dataskjerm også, så det går jo egentlig greit. Men så har jeg en LCD-tv stående i samme rom og jeg har lyst til å kunne bruke dette mot PCen uten å måtte ned på kne og koble om hver gang.

PCen har skjermkortet "NVIDIA® GeForce™ 8500 GT TurboCache med PureVideo-teknologi" og den har den har ett ledig PCI spor og ett PCI express (1x) spor.

Kan jeg velge og vrake blant skjermkort for å få en ekstra utgang, eller vil det kunne gjøre vondt verre? Finnes det evt. noen fornuftige splittere som gjør at jeg kan koble to skjermer på én utgang?

PCen blir brukt til video/DVD/TV og diverse kontorprogrammer, aldri spilling, så jeg er ikke så kravstor. Jeg vil heller ikke bruke mye penger på noe nytt, da jeg godt kan ta meg bryet med å koble om utgangene hvis jeg dermed sparer 1500-2000 kr..

edit: endret overskrift

Endret av UlfStaale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I spesifikasjoner på skjermkort står det;

Videokontakter - DVI/VGA-port (denne går vel til pc-skjerm), HDMI-port, TV-utgang

Det betyr vel at du har flere kontakter som er ledige bak der? En av de kan du bruke til å koble til tv, bare finn en som passer til tv`n din.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, DVI/VGA-porten går til skjermen. TV-en min har ikke HDMI-inngang, men den har VGA og DVI inngang. Betyr dette at jeg kun trenger en kabel med overgang fra HDMI til DVI? Lyden har jeg uansett i en kabel utenom.

Billigvarianten ville kanskje være en enkel s-video-kabel, men jeg har jo lyst til å ha så god oppløsning som mulig. Vil ikke s-video legge en demper for bildekvaliteten?

Lenke til kommentar

Vil det si at det som kalles "Tv-utgang" på skjermkortet er en s-video? Mange varianter ute og går skjønner jeg :)

I så fall kan du gjerne bruke den. Det blir kanskje ikke tipp-topp ang å surfe på nettet på LCD`n, men video skal gå helt fint.

Jeg bruker selv en kombinert kabel som består av s-video (fra pc/skjermkort) og en vanlig scart (inn til tv). Filmkvaliteten er helt upåklagelig, og du kan jo prøve dette før du splitter noen kabler. Vet ikke hva som er best av de to alternativene. I den s-video/scart får du både lyd og bilde. Skjønt, det kan vel oppstå problemer hos enkelte.

Se denne linken for tilkoblingsmuligheter.

Jeg har en Thomson 52" (bakrørsprojeksjon) og LCD skal vel være bedre enn det, så da vil jeg tro du vil bli fornøyd.

Bare spør på f.eks Expert om de har en s-video/scart av merket Bandridge som er den jeg bruker (ca kr 200-300) Veldig bra!

Som du ser på bildet av den kabelen er det også en lydkabel som du putter i bak på pc`n. Hvis den er for kort (de er delt) så er det bare å slite den fra hverandre. Du vet, flere som er flettet sammen, men som du bare kan dra ifra hverandre ;)

Ps! Si gjerne ifra hvordan bildet blir med denne løsningen og en LCD! Mulig jeg skal ha meg ny tv om litt :)

Edit; link til Hjemmekino og Bandridge er fikset.

Var da voldsomt til rot i dag da :p

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er s-video eller kompositt, men er ikke det nesten to sider av samme sak?

Kanskje jeg skal gå for å bruke denne da. TV-en står litt for langt borte fra PC-en til at DVI/HDMI blir helt til å stole på også. Men det går jo an å ommøblere...

Jeg har lyst til å bruke TV-en til Windows MediaCenter, altså til å se TV-opptak fra pcen, dvd, og bilder og sånt, og det blir sikkert ok da med s-video. Surfing er fortsatt best fra kontorstolen.

Lenke til kommentar

Hvis du mente at du er usikker på hvordan s-video ser ut, så er det en liten rund sak, med 2 små hull på hver side og en firkantet åpning nederst, se linken for tilkoblinger lenger oppe. Den funker nå :thumbup:

Jeg har en knallgod Nec 22" pc-skjerm, og når jeg overfører videofilmer til tv så er bildet akkurat like bra. Du må iallfall studere veldig for å se noen forskjell.

Så ja, til det du nevner så skal det gå helt fint. Og her er ikke avstand noe problem heller, kabelen jeg har er 10m. Selv om jeg ikke hadde bruk for så lang da.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, så jeg kunne ikke helt huske hvordan den så ut. Men jeg er ganske sikker på at det er s-video. Jeg tror forresten det er en s-video inngang på TV-en også (som forresten ikke er større enn 27'', men det er sånn man må finne seg i når man er gift...), så da ligger det meste til rette.

Et annet spørsmål: Bruker du bare kloning av skjermene da, sånn at det er samme bilde på begge to? Det er kanskje det enkleste når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar

Kjekkere med ei kone enn en 42" LCD vel?? :D

Jeg vet ikke hva slags muligheter det skjermkortet ditt har, men hos meg kan jeg velge mellom Clone (samme på begge) eller Dual.

Hvis kona vil se en film fra pc mens du vil surfe, så kan du velge Clone.

Da starter du bare filmen, drar videospilleren ut til høyre (evt venstre?) slik at spilleren "forsvinner" fra pc-skjermen og dukker opp på tv`n. Så er det bare å tilpasse den slik dere vil ha den på tv`n. Bare å prøve seg frem.

Da har du pc-skjermen fri og kan gjøre det du vil på den.

Lenke til kommentar
Kjekkere med ei kone enn en 42" LCD vel?? :D

Det er ikke så verst med kone, nei ;)

Vi finner nok ut av noe nå. Takk for hjelpen. Skal holde deg oppdatert på resultatet, men det kan fort gå noen dager før jeg rekker å gjøre noe mer med det.

Lenke til kommentar

Siden du er ny her (Velkommen forresten!) så kan jeg informere deg om at moderatorene er ganske pirkete på overskrifter, og trådens innhold generelt. Det skal være informerende slik at alle vet hva det gjelder :)

Hvis du blir borte noen dager, så kan det hende Skagen (moderator) har sendt deg en aldri så liten advarsel i mellomtiden pga overskriften. Og svarer du ikke på den så blir tråden stengt :p

Gå til ditt første innlegg, klikk Rediger og forandre overskriften til f.eks "Pc til tv - trenger hjelp".

Så slipper du lage ny tråd senere :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er s-video eller kompositt, men er ikke det nesten to sider av samme sak?

S-video er "mye" bedre enn kompositt! men du kan også sende kompositt signal gjennom S-video kabelen.

Forresten så er S-video + LCD tv en dårlig kombinasjon! Du vil merke betydelig forskjell ved å velge noe annet.. Minimum component :) Kjøp en lang, billig DVI-kabel på biltema eller clas ohlson.. Den magiske grensen for DVI ligger på rundt ti meter, er det lengre enn det blir det vel litt verre...

Lenke til kommentar

Jeg ville sikkert komme til å merke noe forskjell, spørsmålet er heller om det dårligste alternativet er for dårlig eller godt nok. Og for å sende PAL-signaler ut, så kan jeg ikke skjønne annet enn at begge alternativene er like gode. Men det kommer jo an på bruksområdet da. og prisen... En annen ting er at jeg tror jeg får problemer med de 10 metrene.

Får se hva jeg ender opp med..

jeg glemte forresten å si at jeg har en vga-kabel liggende i stua mellom pc-en og tv-en som jeg har brukt til nå. Den er på 15 meter med de siste metrene ligger i en kveil.. Den fungerer helt fint, men jeg er altså litt lei av å måtte koble om bak hver gang, samt å endre oppløsning og sånt..

edit. har lagt til et avsnitt:)

Endret av UlfStaale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...