Gå til innhold

Viewsonic p90f eller p95f

panikk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen Panikk!

Jeg kikket litt nærmere på de to skjermene p90f og p95f. De virker begge veldig bra, og har begge noen fordeler og ulemper.

Den største forskjellen er nok biledrøret:

p90f har "stripe pitch" med 0,24dp mens

p95f har "stripe pitch" med 0,25-0,27dp .

Normalt vil Trinitron billedrør virke en god del skarpere fordi det har striper i stedet for masker, men du får også med to horisontale syltynne nesten usynlige litt mørkere striper på skjermen. Det sees lettest på lys bakkgrunn og noen synes de er litt i veien. Andre synes ikke de gjør noe og blir veldig raskt vant til de. Nå så jeg i spesifikasjonene at p90f ikke har disse trådene.

p90f har en ny og mye stiligere design (i sort og sølv) som jeg liker veldig godt (Se .pdf dokumentet til begge skjermene)

Begge skjermene har helt flatt billedrør og Trinitron billedrør og det er knallbra!

Når det gjelder oppløsning og dp så er alltid stripe-bredden målt horisontalt. Da kan vi regne ut max teoretisk oppløsning i bredden av skjermen:

En 19" er alltid 18" diagonalt og har høyde bredde forhold på 3:4. Det gir en bredde på 14,4". Når det er 0,24 dot per millimeter så gir det 1524 virkelige punkter i bredden. Med 0,25-0,27dp blir det en plass mellom 1355-1463 punkter i bredden. Det vil derfor lønne seg å velge 0,24 dp forran rent høyere spesifisert oppløsning . I praksis begrenser altså oppløsningen seg til 1600x1200 med disse dp-verdiene. 1600x1200 er også max pga. oppdateringsfrekvensen som er hhv. 87Hz og 92Hz på p90f og p95f med 1600x1200.

Båndbredden bør være i størrelseorden med den oppløsningen og oppdateringsfrekvensen du bruker: f.eks 1600x1200x85Hz=163Mpixels per sek. Både 265 og 300MHz bør altså holde bra for akkurat denne oppløsningen og oppdateringsfrekvensen.

Høyere oppløsning enn 1600x1200 er mulig med begge skjermene men da blir alle detaljer på skjermen og tekst så liten at det blir vanskelig å lese og dp-avstanden vil gjøre tekst grøtete. (når det er over 1 pixel per stripe på skjermen)

Jeg vil altså anbefale motsatt av det han forrige gjorde: p90f.

PS. Sendte også en PM til deg tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Ojojoj.. Sier du at p95f også har trinitron billedrør? Jeg trodde det bare var p90f som hadde det.

Ja, "aperture grill" er betegnelsen på bilderørsteknologien som både Trinitron og Diamondtron baserer seg på. Begge skjermene har et slikt bilderør.

Lenke til kommentar

Merk en ting, itbutikken selger P95f+ som er en nyere enn P95f, men et søk på forumet (i den grad søkefunksjonen funker) viser at det er *ekstremt* mye klager på at P95f+ er plaga av feil og er en skjerm som ikke anbefales. P95f derimot har folk bare godt å si om.

ZubZerO: Sett en helt hvit bakgrunn på skjermen din og studer den nøye. Da vil du nok se stripene

Lenke til kommentar

jeg har nettopp kjøpt en P90F for 5 dager siden, fra databutikken. :D

Bildet på den skjerme er veldig skarpt, pga den lave stripe pitchen.

I tillegg har den en opppdateringsfrekvens som forandret CS for meg.

Og den takler høye oppløsninger.

Den har to horisontale striper, men de la jeg ikke merke til før etter jeg hadde tatt en titt her, og så veldig nøye etter.

Men jeg tror det er noen problemer med min skjerm. :grumpy:

Kontrasten må stå på fullt!!!!

Et bredt parti i midten har et brunlig skjær, dette kommer etter litt lengere bruk, det er ikke noe ekstremt, men heller ikke akseptabelt.

Fargene er litt glid ut av hverandre oppe i venstre hjørne, spesielt rødt.

Når jeg setter på vertikale striper i Monitor Tester som du finner her http://www.winsite.com/bin/Info?9500000036202

er de vertikale stripen helt utglid, bøyde i begge kanter mot venstre.

De samme stripene dukker forøvrig opp når jeg skal slå av maskinen, og skjermen får et grå aktig skjær.

I blant når jeg slår av maskinen, sp slår ikke skjermen seg av, den hopper mellom 5sec to shutdown, og viewmeter (fins i OSD, og viser, oppdateringsfrekvens.

Jeg har prøvd å stille skjermen og jeg har prøvd forskjellige drivere.

Jeg vurder å bruke Angreretten.

Si gjerne ifra hvis det er noen andre som har lignende symptomer, gjerne den testen i Monitor Tester.

Lenke til kommentar
Men jeg tror det er noen problemer med min skjerm. :grumpy:

Kontrasten må stå på fullt!!!!

Et bredt parti i midten har et brunlig skjær, dette kommer etter litt lengere bruk, det er ikke noe ekstremt, men heller ikke akseptabelt.

Fargene er litt glid ut av hverandre oppe i venstre hjørne, spesielt rødt.

Når jeg setter på vertikale striper i Monitor Tester som du finner her http://www.winsite.com/bin/Info?9500000036202

er de vertikale stripen helt utglid, bøyde i begge kanter mot venstre.

De samme stripene dukker forøvrig opp når jeg skal slå av maskinen, og skjermen får et grå aktig skjær.

Dette siste problemet heter moiré. Det er ganske normalt, og regnes neppe som en feil. Brunskjæret og utglidning av farger (miskonvergens?) er imidlertid uakseptabelt. Få skjermen byttet, er mitt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...