Instict Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Jeg har nå i ganske mange år vurdert å gå til innkjøp av hund, men pga familien så har ikke dette gått. Nå ser ting ut til å løse seg. Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for hunderase. Jeg er på jakt etter en god venn, en middels/liten hund. Med kort pels, og som ikke krever at jeg må løpe rundt i skog og mark med den. Har ingen planer om å gjøre utstillinger eller konkurranser med den, men jeg tror jeg helst vil ha en rase hund. har kikket litt på en Staffordshire bull terrier. Disse skal være veldig glad i folk og unger. Er dette en hunderase som klarer å være alene en hel arbeidsdag? Har planlagt å ta en liten ferie helt i starten, men jeg må jo gå på jobb også etterhvert. Er dette en hund som passer for en som aldri har hatt hund over lengre tid før? Vil den klare seg med noen små spaserturer rundt i nabolaget? Eller krever den mye mosjon? Noen her som har noen erfaring med denne hunden? Endret 14. januar 2008 av Instict Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Når du skal ha deg hund, må du jo gå lengre turer enn rundt i nabolaget. Særlig når du velger en middels stor rase som Staffen. En mindre derimot krever ikke så lange turer. Det er en utrolig snill hund, men krever en fast hånd, og konsekvent eier. Alle hunder kan være alene en arb.dag. Det må du ta gradvis.. derfor er det lurest som du sier, å ta ut ferie samtidig. Jeg har ikke så mye erfaring med denne rasen selv, men jeg har ikke hørt noe negativt om den. Viktig at du kjøper fra en seriøs oppdretter !! Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 shar pei er en fin fin hund.. ikke trenger den mye trim.. lite pels.. glad i barn og alt det der ( min mening i alle fall) Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg skrev masse, så datt jeg seff ut. Sammendrag: Uttrykket "som en terrier" kommer ikke av ingenting. Ha det i hodet om du velger en terrier. Ellers tror jeg du kan finne noe du liker i gruppe 9 (selskapshunder) eller gruppen med sennenhunder og molossere (er det nummer 2 tro, husker ikke). Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 min mening er nå at det ikke er hund før vi snakker om størrelse i molosser klassen , men nå er jeg sær slik . liker ikke små hunder . Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei, jeg har nylig fått meg en dvergdachs (langhåret) som familemedlem, og må si at dette er en suveren familehund. Har ikke noe voldsomt behov for lange turer, og er en rolig og harmonisk hund. Veier kun 4kg så tar heller ikke mye plass Lykke til med valg av rase. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg ville kanskje ikke anbefalt jakthund til en person som vil gå minst mulig tur Egentlig ville jeg da anbefalt et kosedyr først og fremst, fordi at har du hund så SKAL du ut med den, mer enn 2 kvartaler. Selvfølgelig kan man ha rolige og slappe dager, det har jo alle, men hunden skal jo ha litt muskler på kroppen og få oppleve ting. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) viss en potensiel eier ikke er interessert i og gå tur med hunden , burde han finne seg et annet kjældyr det er ikke bare snakk om en tur for dagen , helst 2 eller 3 Endret 15. januar 2008 av ogger Lenke til kommentar
Instict Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Når det gjelder mosjon, utenom lek ute. Så såg jeg for meg en 2x30minutters tur rundt i nabolaget. Og 1-2fjellturer i uka. Hadde håpet dette var nok. Har hytte på fjellet, og der er jeg ofte. Jeg er nesten helt bestemt på at dette blir rasen jeg vil ha. Bare jeg klarer å holde motet oppe, er visst veldig lang venteliste på denne rasen. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Når det gjelder mosjon, utenom lek ute. Så såg jeg for meg en 2x30minutters tur rundt i nabolaget. Og 1-2fjellturer i uka. Hadde håpet dette var nok. Har hytte på fjellet, og der er jeg ofte. Jeg er nesten helt bestemt på at dette blir rasen jeg vil ha. Bare jeg klarer å holde motet oppe, er visst veldig lang venteliste på denne rasen. på en mellom stor hund syntes jeg det hørtes bra ut Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 En hund trenger jo mere enn EN times tur pr dag.. Jeg går ikke alltid lange turer med min hund. Varierer fra dag til dag. Noen dager en time, og andre seks timer.. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 En hund trenger jo mere enn EN times tur pr dag..Jeg går ikke alltid lange turer med min hund. Varierer fra dag til dag. Noen dager en time, og andre seks timer.. ja 1timeX 3turer var det jeg mente Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det finnes ingen regler om at man MÅ gå lenger enn en time hver dag. Jeg gjør ikke det, sikkert mange andre som heller ikke gjør det. Men, de skal akvitiseres, mosjoneres og stimuleres uansett. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Det varierer veldig fra hund til hund hvor mange timers tur den trenger. Min hund hadde blitt fortvilet hvis jeg gikk tur med henne i 6 timer en dag (og det ville betydd at jeg gikk tur fra jeg kom hjem fra jobb og til 22:00 om kvelden siden jeg jobber 5 dager i uka) Turene våre varierer fra 20-30 min til 1,5 time. I helgene liker vi å gå lange turer i et fint turområde hvor hunden kan løpe fritt. Om morgenen går vi bare en timinutterstur for at hun skal få gjort alt som må gjøres før jeg drar på jobb. For noen hunder er en times tur om dagen ALT for lite. For andre hunder er det akkurat passe. Lenke til kommentar
verdifull Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 En hund trenger jo mere enn EN times tur pr dag..Jeg går ikke alltid lange turer med min hund. Varierer fra dag til dag. Noen dager en time, og andre seks timer.. Jeg går som oftes bare en time hver dag. Såklart, andre dager blir det mindre, og andre dager trener jeg på ting som gjør at turen kortes ned (lydighet, agility, bruksspor mm.) Og noen dager er jeg ute i flere timer. Og ja, jeg har en aktiv rase, den lider ikke. Den får nok aktivitet, mosjon og hodetrim hver dag. Det er ikke lengden på turen som gjør at den blir sliten, men hva som skjer på turen. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Så lenge den får nok trim i hodet, er det ingenting i veien med bare en time pr dag, eller mindre Min er løs å snuser og springer på langturene, det tilsvarer mer enn en time hvor vi bare går å går.. Lenke til kommentar
Elise_h Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ender du på en slik rase, bør du melde deg inn i en hundeklubb, eller hvertfall på kurs (valpekurs, vidergående osv) utrolig viktig med god oppdragelse for at hund og eier skal trives sammen,.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå