Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utsyr til sandblåsing

corcky

Anbefalte innlegg

Heisann. Har fått litt overflaterust på bilen min.

Tenkte først å bare pusse med sandpapir og så smøre med brunox, men etter litt tenking har jeg bestemt meg for å ta det skikkelig føst som sist.

Så da er spørsmålet:

Hva trenger jeg av utstyr?

Hvor stor kompressor.

Billigest mulig.

Gjerne biltema.

Hodler 24l kompressoren til biltema?

Hva trenger jeg av slanger og pistol?

Hvilken sand anbefales?

Som sagt billigest mulig.

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en 24L kompressor på 8 bar(maks antall bar før du må ha kontroll og tilatelse)

jeg har også komplett sandblåsings-sett og sand til dette, problemet er at 8bar ikke er nok til å sandblåse skikkelig på akseptabel lang tid, men til punkt-sandblåsing og calipere kan det funke ok.

vil anbefalle utstyr for å punkt-sandblåse istedet for vanlig sandblåsings-pistol.

corcky burde vel ta vanlig pistol og heller bruke litt tid på det, men om det lønner seg eller ikke er noe annet, man kjøper jo gjerne ikke kompressor bare for 1 jobb, det finnes MASSE den kan gjøre, jeg angrer meg ikke for at jeg kjøpte den, selv om den var passe ubrukelig for det jeg skulle gjøre, jeg tenkte jeg skulle sandblåse lakken på bilen og lakkere den på nytt, men det var raskere å pusse for hånd/pussemaskin

punktsandblåser: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80612

vanlig sandblåser: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=80621

slange: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=87770

sand har jeg ikke mye peiling på, men http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=80616 tror jeg er ok, misstenker at det består av små metall-kuler, som er ganske bra.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

det skal funke med punktsandblåser og sand ja, men er usikker på om du kommer til med punkt-sandblåser.

Munnen på punkt-sandblåser skal være helt inntill det du sandblåser.

Punktsandblåsing er vel ca på 2cm, alt etter hvilken munning du bruker på den.

til vanlig sandblåsing er det oftest med en slange som du putter ned i en beholder med sand(sekk/bøtte/dunk eller lignende), mens på punkt-sandblåsing må du fylle opp i posen under, så blir den resirkulert tilbake etterpå, men kastes så klart etter bruk.

ang trykk så skal det funke med 8 bar, alt etter hvor og hva som skal sandblåses på bilen, prøv deg frem, men jeg regner med at 8 bar skal funke bra

Brød: du kan vel stille inn på trykket om du tror det blir for høyt.

men regner med at det er 8 bar du har, som er standard, da bør det gå greit.

edit: må ta med noen generelle tips om kompressor også.

ALDRI la kompressoren stå med trykk over lengre tid, tøm den når du er ferdig med den.

alltid tøm kompressoren med ventilen som er under, da får du tømt den for vann også, ikke tøm den ved å bruk opp luften, gjør du det, så fyll den opp en del og tøm den med ventilen under.

Dette gjør at den ikke ruster så raskt innvendig og du har den lenge :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg brukte punktsanblåsing til steinsprut skade. Det fungerte. For morro skyld prøvde jeg på noe annet rust jeg hadde( skulle uansett sendes bort uka etter for rustsveising) så prøvde med punksandblåsing. Det er Absoulutt ikke å annbefalle til større flater. Da må du ha god tålmodighet og tid nok!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg brukte punktsanblåsing til steinsprut skade. Det fungerte. For morro skyld prøvde jeg på noe annet rust jeg hadde( skulle uansett sendes bort uka etter for rustsveising) så prøvde med punksandblåsing. Det er Absoulutt ikke å annbefalle til større flater. Da må du ha god tålmodighet og tid nok!

viss du mener det tar så lang tid kan du prøve deg med å pusse rust med sandpappir ^^

BTW selger biltema 25kg blåsesand for 50-60kr tror jeg det var...

kan man bruke sanda om igjen? :p for det blir så mye sand ligende rundt omkring :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

viss du mener det tar så lang tid kan du prøve deg med å pusse rust med sandpappir ^^

BTW selger biltema 25kg blåsesand for 50-60kr tror jeg det var...

kan man bruke sanda om igjen? :p for det blir så mye sand ligende rundt omkring :p

Pussepapir er jo uaktuelt, med mindre du er pansjonist og har plenti med tid!

Jeg har planer om å ta en liten rust flekk som har kommet på min med sandblåsing, får se om det blir punkt eller sandblåsepistolen.

Ja jeg kjøpet 25kg sand for 49,-

Men det går jo ganske fort om du bare skal sandblåse da.

Til punksandblåsing så sirkuleres jo bare sanden, så den brukes om igjen- men bør byttes ut for hver gang.

Jeg pleier og ta en omgang og få bort det værste- bytte sanda og ta en runde til- da blir det knall resultat!

Lenke til kommentar

tror jeg skal gå for å kjøpe meg sandblåser jeg også, har pusset litt med sandpappir og det tar tid, vell og merke har jeg mye rust som skal fikses, og sveiseaperat og metal er ikke noe å komme bort fra til meg, mangler blant annet mye metal bak dekkene bak :p ser matta langs metallet der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...