Gå til innhold

Bushastighet og varmeutvikling på CPU

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en ny maskin som skal overta for en 3500+..

Planen var å kjøpe en 6000+ , 2gb ram, ett nforce hovedkort og et middelsbra skjermkort.

Spørsmål 1;

Busdatahastigheten på de fleste korta er 1000mhz mens prosessoren er 2000. Lønner det seg og spytte i til ett HK som har 2000? Merker en mye forskjell?

Ser det er mange Micro-atx korter for tia og vurderer sterkt en liten shuttle sak.. Hvordan er varmeutviklingen på AMD's nye prosessorer? Den var jo i og for seg grei på 3500+ som jeg nå har en Scythe ninja 1000 på.. Får jo ikke plass til ribber av slike dimensjoner i små kabinetter så... Satser jeg på AMD eller Intel når jeg vil ha minst mulig varmeutvikling fra CPU?

Forslag til gode AM2 hovedkorter samt middels value skjermkort mottas med takk:)

edit: Hvilken 775 prosessor fra Intel er den heftigste for en rimelig penge per dagsdato? Finner 6xxx, 8xxx modeller om en annen og med tusen forskjellige priser... Gode tips? Regner med disse avgir mindre varme enn AMD..

Endret av Star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD sine hovedkort har maks/standard 1000MHz bushastighet, så den er vel uansett grei. Du får verken mer eller mindre på AM2 platformen.

Intel har den raskeste bushastigheten på sin sokkel 775, som ligger på 1333MHz, men du finner også mange mkas 1066MHz hovedkort der også.

Uansett hastighet på prosessor nåtildags så har det vært veldig lite å tjene på forskjellig bushastighet, (ivhertfall for min del) så det skal uansett ikke være noen flaskehals med en X2 6000+.

Varmeutviklingen på AMD sin X2 6X00+ serie er ganske dårlig, og ligger meget høy i forhold til ytelsen, og akkurat der så ville nok Intel vært en del bedre. Pris/ytelsemessig ligger AMD og Intel å svaier litt frem og tilbake, mens Intel har overtaket på ren ytelse. (og effektbruk)

Nå er jo også Intel sin nyeste E8X00 serie rett rundt hjørnet. (du finner dem allerede på prisguiden) Og da blir det altså enda lavere effektforbruk/bedre ytelse. Så en E8400 virker det som blir en veldig grei sak.

Av skjermkort, så har du jo ATI HD 3850 som ligger meget høyt rent pris/ytelsemessig. (eventuelt også HD 3870/8800GT 512MB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...