Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Coca Cola konkurranser ikke kjøpsbetinget? Lovlig å åpne produkt uten å kjøpe da?

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Bare la merke til at Coka Cola reklamerer med en konkurranse med "kode" du kan taste inn på nettsiden. De presiserer også (lovpålagt tenker jeg) at konkuransen ikke er kjøpsbetinget.

Det som er litt morsomt er jo da at den aktuelle koden som er nødvendig for å kunne delta i konkurransen står under korken :roll:

Ikke at jeg bryr meg, men betyr ikke det enten:

a) Jeg kan lovlig skru av korken på en uåpnet cola i butikken, notere ned koden, og skru på igjen korken

b) Coca Cola bryter (den heller tåpelige) loven for konkurranser her i landet?

Synes bare det er litt morsomt at det står "bruk koden under korken" og rett etterpå "konkurransen er ikke kjøpsbetinget" :p

Edit: Ser de bruker begrepet "kampanje" i stedet for konkurranse - da er kanskje saken litt annerledes?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener å huske at det finnes et telefonnummer du kan ringe 5 ganger daglig for å få en gratis kode, og dermed er ikke konkurransen kjøpsbetinget. Er en gammel tråd om det, det står nok bedre forklart der.

Ganske sikker på at dette er en ny kampanje, står i alle fall ingenting om telefonnummer du kan ringe på flasken. Btw, dette emnet hører kanskje bedre hjemme i "Juss"?

Lenke til kommentar
Den er ikke kjøpsbetinget fordi du har lov til å finne en kork med kode og benytte den..

I så fall er jo ingen konkurranser direkte kjøpsbetingen, hvis det forutsettes at du må bruke andres søppel...

Men om du åpner en flaske i butikken vil butikken ha all sin rett i å kaste deg ut, vil jeg tru. I alle fall ville jeg gjort bedt vedkommende betale for flasken, og om ikke levere en politianmeldelse, om det var jeg som jobbet i butikken.

Strengt tatt blir jo det en sak mellom butikken og coka cola - det er jo butikken som ved å selge produktet godtar at det kjøres en kampanje med de ulempene det medfører.

Lenke til kommentar
Men om du åpner en flaske i butikken vil butikken ha all sin rett i å kaste deg ut, vil jeg tru. I alle fall ville jeg gjort bedt vedkommende betale for flasken, og om ikke levere en politianmeldelse, om det var jeg som jobbet i butikken.

Strengt tatt blir jo det en sak mellom butikken og coka cola - det er jo butikken som ved å selge produktet godtar at det kjøres en kampanje med de ulempene det medfører.

Det er ikke en sak mellom Coca Cola og butikken. Det er en sak mellom den som åpner flasken og butikken. Ved å åpne flasken har du gjort flasken uselgelig og i praksis stjålet verdien av flasken fra forretningen.

Lenke til kommentar

På reklamene de sender på TV synes jeg å huske at det står at du også får til å delta igjennom deres nettside, noe som gjør at du slipper å åpne en flaske for å delta.

Eneste mulighet her er å klage inn dette til forbrukerombudet (?). Du har ikke lov til å åpne produkter i en butikk samme hva det står beskrivet på embalasjen.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...