Gå til innhold

"I love my wife because she is such a deal-getter." - Ken Rockwell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kikket jeg bare på et par bruddstykker av den milelange artikkelen, men visst har han et poeng. Så lenge man prioriterer får man råd til nesten hva det skulle være. At folk sier de ikke har råd til f.eks en 5D eller 300D....Bare tull. Noen må prioritere bort et par større felger på bilen, andre bort med tobakken, andre bort med Breitling klokkene eller D&G buksene, mens andre må prioriteter bort flatbiffen på lørdangen. Noen kan kjøpe det på neste lønning andre må spare et par år..

Dog, om man var like lidenskaplig til alt går det naturligvis ikke rundt...

Satt på spissen dette, selvsagt, men poenget er i alle fall luftet :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Av de tingene du nevner jeg kan kutte ned på, er det bare tobakk som er aktuelt for meg. Jeg forbruker hverken felger, Breitling eller D&G, eller andre unødvendige luksusgjenstander.

1 mnd. tobakk = ca 600 kr.

Etter ca 1 år (litt sprekk må man regne med når en misbruker går cold turkey) har jeg pengene til en 17-40. Kjerring og unger er forsvunnet grunnet ubegrunnet og truende knurring når abstinensene var på det verste.

Kanskje det siste var litt overdrevet, men for meg så er det mer mer enn jeg ønsker å ofre når ventetiden blir et helt år. Så mye lyst på 17-40 har jeg ikke, og en unødvending/ufornuftig utgift bør jeg jo kunne unne meg.

Jeg kjenner forøvrig folk som er uføretrygdet etter å ha levd på relativt lav næringsinntekt. De kommer aldri til å få råd til noe L-optikk. Det får nok jeg når alle andre utgifter kan settes på hold en kort stund, men kjøpelysten generelt er heldigvis ganske liten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Du sier noe der, Symbiose. Jeg ville nok ikke tatt bedre bilder med noe annet kamera, men det er klart at de kunne vært mer teknisk tilfredstillende når jeg driver å zoomer inn i bildene. Fortegning kunne jeg også klart meg uten, og bedre bokeh er noe jeg absolutt trenger. Det blir derfor noe nytt til slutt, men jeg har god tid.

Fremdeles sliter jeg som de fleste andre med å få noen virkelig gode idèer å jobbe ut fra. Inntil jeg dumper over kimen til mitt livsverk så kommer jeg ikke til å bruke 30k på optikk. Først når jeg finner ut at jeg trenger en spesiell type optikk til mitt fremtidige arbeid kjøper jeg utstyr utover det jeg bruker i dag.

Det viktigste er uansett de gode idèene. Jeg synes ikke mine bilder er så gode at de forsvarer store investeringer i hus og optikk. Jeg hadde nok klart meg fint med et Nikon D40 kit og noen gamle fastobjektiver med F eller AI-fatning, hvis jeg ikke hadde hatt råd til noe annet. 350D med 18-55 IS + 50mm også, for den slags skyld. Bildene mine hadde vært de samme uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...