Gå til innhold

Oppgradere s939 X2 4400+ m 7800GT

Anbefalte innlegg

Hei!

Min PC er noen år gammel nå og har lyst til å oppgradere litt, billigst mulig. Så klart burde jeg jo bare kjøpe helt nye deler, men synes det er morro å oppgradere litt old fashion også :-)

Nå har jeg s939 med AMD X2 4400+, 1GB ram og 7800GT kort. Jeg har pekt meg ut to muligheter å oppgradere litt på. Og ja, vett disse oppgraderingene ikke just er "top of the pops", men synes det er gøy å bygge pc og derfor tenkte jeg et lite mellom-prosjekt før jeg setter i gang og bygger helt ny pc :-)

Mulighet 1:

Kjøpe nytt s939 sli hovedkort (https://prisguiden.no/product.php?productId=39048&view=specifications) og et til 7800GT kort, helst brukt, og kjøre skjermkortene i sli. Videre kjøpe i alle fall 1GB til med ram, så jeg i alt får 2GB. Da får jeg 2GB ram, X2 4400+, 2x7800GT kort.

Mulighet 2:

Kjøpe helt nytt hovedkort, denne gang sAM2. Kjøpe minst 2GB med svinebillig DDR2 ram, ny AM2 4400+(minst)AMD X2 prosessor (er jo sykt billig med AM2 AMD X2 nå for tida) og i alle fall ett 7800GT kort, muligens 2x7800GT kort.

Vet dette nok er litt vanskelig å "spå", men hvilket av disse alternativene tror dere gir meg best ytelse? Og hva blir billigst, mulighet 2 vel? Hvor mye bedre pc enn det jeg har nå tror dere hvert av disse alternativene vil gi meg enn det jeg har nå?

Sånn btw: Tenkte litt på å kjøpe brukt X2 5600+ prosessor til det systemet jeg allerede har. Dersom jeg får kjøpt en slik prosessor og et av de to mulighetene over, hvor langt "i fra" er jeg en ny pc, f.eks Q6600 med 8800GT kort og 4GB ram? Hvor langt fra et slikt system er jeg med mulighet 1 og 2 der oppe også?

Hehe :-)

På forhånd takk!

edit: ser på prisguiden her at 7800GT kort fremdeles ligger på 2600 (men får vel ikke kjøpt dem lengre?) 8800GT kort bør en vel få tak i til rundt 1600 kr? Burde jeg da heller bare kjøpe meg et 8800GT kort i stedet for å kjøre 2x7800GT i sli? Hva gir best ytelse? Et 8800Gt kort med AMD X2 2.8GHz 5600+ (evnt 3.0GHz 6000+ til 1100kr) burde vel gi en grei pc? Eller gir det mye bedre ytelse å gå opp 800 kr og kjøpe q6600 eller q9450?

Endret av glimpze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...