Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Krommen ruster - hva gjør jeg ?


_tommy-

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Honda Shadow med litt krom på, som etter en del kjøring fått litt steinsprut og annet veiskitt.

Det har slått igjennom inn til metallet og begynt å ruste, så jeg har vurdert å lakkere (vist det går) det på ny.

Problemet er att mesteparten av krommen er på eksosen. Har funnet noen bokser med krom-lakk, men ingen av de ser ut til å tåle varme. Så hva bør jeg gjøre ?

 

Var en som sa att jeg burde levere det inn til spesialister. Noen som vet hva det koster ? Og hvor jeg finner dem ?

 

Hadde vert fint vist jeg kunne gjort det selv

 

 

tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det først kommet rust under krom er det ikke så mye man kan gjøre. Det blir å holde det rent for salt/veistøv og sette sykkelen inn når man ikke bruker den for å minimere hvor fort det går. Det bør man forsåvidt gjøre som et prevantivt tiltak, står sykkelen ute i regn/snø kommer det rust.

 

Skal man gjøre noe er det en fullstendig oppussing og få på ny krom eller pulverlakk. Vanlige lakkprodukter holder normalt ikke noe særlig lenge på de varmeste delene, så det vil ikke jeg anbefale uansett. Sjekk pris på nye deler før du sender det fra deg, ny krom koster gjerne mer.

Lenke til kommentar

Autosol inneholder mye slipemiddel. Fint til å få frem glansen når overflaten er blitt matt av slitasje, men det er ikke et bra poleringsmiddel til vanlig bruk. Krommen blir rett og slett tynnere og beskytter dårligere mot rust for hvert bruk.

 

Fin på krom som er blitt matt eller spesielt vanskelig dritt, men til regelmessig bruk er det mye bedre å bruke en poleringsvoks.

Lenke til kommentar
Poler opp med autosol noen ganger i året, det hjelper en god del :)

 

Kina krommen er som regel ikke helt på topp, men jeg bruker autosol 3 ganger iløpet av sesongen! og det holder.

 

 

Tar det rustet også ?

Den tar rustet hos meg, men det spørrs jo såklart hvor ille det er!

Men jeg bruker og polere opp med vanelig poleringsmiddel når det ikke er rust, det stopper også rust angrep en liten stund :)

 

Men og fornikle ting på nytt er veldig dyrt, jeg ville ikke gjort det!

Sjekk ut eBay.com , det ligger noe shadow deler der hvis du vil ha nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...