geir__hk Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nytt dilemma. Lønner det seg å kjøre fort eller sakte på langturer? Tenker på forbruk pr milI en eldre tråd om samme temaet her på forumet, var det noen som nevnte 70 km/h, men tror dette kan variere fra bil til bil. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nytt dilemma. Lønner det seg å kjøre fort eller sakte på langturer? Tenker på forbruk pr mil Den er faktisk værre å svare på. For hva er fort? og hva er sakte? Om strekkningen har fartsgrenser som tilsvarer en gjennomsnittfart på 70Km/t så kan det lønne seg å senke farta til gjennomsnitt 60Km/t da en kan holde 4 gir i stedet for 5gir, og likevell ha "riktig" turtall, og en sparer bensin, uten fare for fartsbot. Men om en øker til gjennomsnitt 80Km/t så kan en også spare bensin. Da en får mer riktig "turtall" ved å beholde 5 gir. Men en risikerer fartsbot. Men er det strekkninger med veldig varierende fartsgrenser, så kan det likevell være vansklig å spare bensin. Om en da ikke velger en helt gjevn kjøring og droppe helt å følge fartsgrensene. De fleste std bensin biler i Norge har da lavt forbruk ved ca 60Km/t 4gir og 80Km/t 5gir. Diesel biler, tåler en del større variasjon i fart, da de fleste har Turbo som er en genial oppfinnelse for å senke forbruk og øke effekt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Så selv om man tilbakelegger fler mil på kortere tid ved å kjøre fortere (enn 80) så vil forbruket fortsatt være høyere og bilen vil bruke mer pr mil? Kan man si at forbruket øker eksponesielt? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Nytt dilemma. Lønner det seg å kjøre fort eller sakte på langturer? Tenker på forbruk pr mil hvor fort er fort og alt det der. mye som spiller inn her. Men noen sier det at du vil komme 15% lengre på samme drivstoff om du kjører 90 istedet for 110 Km\T, går jo på dette med luftmotstand og slikt. personlig har jeg møtt mange som mener det at 80 - 90 Km\T er det mest økonomiske med tanke på hvor langt du kommer på literen. du vil jo også spare masse bensin på legge deg bak lastebil (bevist av mythbusters), men vet ikke om det er helt å anbefale. alt kommer ann på hva du definerer som fort og sakte her. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Min erfaring sier noe helt annet. Hadde en tur til Sverige med min gammle Mazda 85 model 2.0 (4 - 5 år siden nå da) Har aldri kjørt så billig noen gang med den bilen. Og da tenkte jeg ikke i det hele tatt på forbruket. Tipper gjennomsnitsfarten kan ha vært 100-110. Men nå er vei standarden noe helt annen i Sverige også da, så mye av fortjenesten ligger nok der. Forbruket var ca 2 dl pr mil lavere enn det vanligvis brukte å være (0,7 mot 0,9) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Min erfaring sier noe helt annet.Hadde en tur til Sverige med min gammle Mazda 85 model 2.0 (4 - 5 år siden nå da) Har aldri kjørt så billig noen gang med den bilen. Og da tenkte jeg ikke i det hele tatt på forbruket. Tipper gjennomsnitsfarten kan ha vært 100-110. Men nå er vei standarden noe helt annen i Sverige også da, så mye av fortjenesten ligger nok der. Forbruket var ca 2 dl pr mil lavere enn det vanligvis brukte å være (0,7 mot 0,9) hva sammenligner du med da? andre langkjøringer der du har kjørt på lik måte? har opplevd noe av det samme med min mercedes 190E 2 liter automat men da lå jeg så og si konstant bak noen med større bil en meg, varierte fra store trailere til store stasjonsvogner, kjørte da på 0.55 fra Kristiansand til Halden(kjørte oslofjordtunnelen). andre gangen jeg kjørte samme veien lå forbruket nærmere 0.75. og min uttalelse ang 15% er tatt fra boken: "hvor mange testikler hadde adolf" bare for å gi en kilde. Endret 23. januar 2008 av stich_it Lenke til kommentar
discostu Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Man sparer også bensin ved å ligge bak en trailer ifølge mythbusters! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Man sparer også bensin ved å ligge bak en trailer ifølge mythbusters! du leste ikke denne tråden serlig nøye gjorde du vel? Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Så selv om man tilbakelegger fler mil på kortere tid ved å kjøre fortere (enn 80) så vil forbruket fortsatt være høyere og bilen vil bruke mer pr mil? Kan man si at forbruket øker eksponesielt? Som oftest ja. Men noen biler har giring som passer 90Km/t og gjerne 100Km/t men de fleste std biler er nok 80Km/t en "magisk" grensa. Men, ved 110Km/t kan forbruket være mer en ved 130Km/t med noen biler, ikke spørr hvorfor, men eks Mercedes 180C har lavest forbruk ved 80Km/t den har høyt forbruk ved 110Km/t men ved 130Km/t så er forbruket lavere igjen, nesten så lavt som ved 80Km/t. Testa dette i Tyskland for noen år siden (jeg satt på, da jeg ikke hadde lappen enda) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Kan kanskje ha noe med turtall og effekt å gjøre? Bensinmotorer yter vel best oppe i 4-5000 rpm som regel? Men rart ikke det slår inn ellers også :S At det turtallet man ha i 130km/t i 5. skal være det laveste forbruket ved alle gir :S Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Kan kanskje ha noe med turtall og effekt å gjøre? Bensinmotorer yter vel best oppe i 4-5000 rpm som regel? Men rart ikke det slår inn ellers også :S At det turtallet man ha i 130km/t i 5. skal være det laveste forbruket ved alle gir :S Det har igjen med luftmotstanden. Ved 80Km/t er den vesentliog mindre, derfor gevinst ved lavere turtall. I høyere fart, så kan motoren ved enda høyereturtall, i sammsvar med luftmotstand blir mer effektivt. f.eks 130KmT så er det kanskje 4 000o/min, og ved 110Km/t 3 000o/min Men med så mye luftmotstand, så er 3 300o/min lavt og derfor "tungt" mens i 130 med 4 500o/min så er motoren så sterk, att det ikke blir så galt. Men da ved 80Km/t så er luftmotstanden lav nok til da kanskje 2 200o/min (ups, disse turtallene stemmer trolig ikke, da det bare er eks.) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Men da må jo dette fungere på alle gir? Som jeg sa, at forbruket vil være lavest vet det turtallet 5. giret har i 130km/t være det beste? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Men da må jo dette fungere på alle gir? Som jeg sa, at forbruket vil være lavest vet det turtallet 5. giret har i 130km/t være det beste? i et vakum på et helt flat slette ville man kun trengt å tenke på turtall og hvilket gir. men det er litt mer avansert en som så. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) En må huske på at luftmotstanden ikke øker i samme takt som hastigheten. Luftmotstanden ved 140km/t er ikke bare dobbelt, men flere ganger større enn ved 70km/t. I tillegg har en høyere turtall. Selv om motoren må stå på og forbrenne dobbelt så lenge for å komme den samme distansen ved 70km/t i forhold til 140km/t, så burde ikke det veie opp for høyere turtall og mangedoblet luftmotstand. Dette gitt at en kjører i høyeste gir ved begge hastighetene og at motoren ikke trenger å jobbe spes. tungt ved det lave turtallet i 70km/t. Poenget mitt er at luftmotstanden er mer enn dobbelt så stor ved dobbelt hastighet, særlig når hastigheten blir høy. Et bilde som illustrerer det: Endret 27. januar 2008 av kjaks Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Men da må jo dette fungere på alle gir? Som jeg sa, at forbruket vil være lavest vet det turtallet 5. giret har i 130km/t være det beste? Nei, for ved det turtallet i tyngre gir, så passer det til høyeremotstand. Når det samme trutallet i 3gir, så er motstanden lavere, og da går bilen ja lett, men har forbruk grunnhøyt turtall. Med den lave farten, så kan 4gir benyttes med lavere turtall, og ha gevinst, grunn lavere motstand og derfor klarer motoren lavere turtall. Og da bedre gevinst. I den høye hastigheten 6gir med lavt turtall, så økes forbruket grunn motstand. (men en bil med 6 gir er helt anderledels giring, så da ville disse turtall og hastighetene jeg kom med bli helt feil) Men som jeg også nevnte, at i 5gir så har du gevinst ved 80Km/t over det så økes forbruket men ved 130Km/t i samme gir, så kan forbruket gå ned siden da passer luftmotstand og motorkraften godt igjen. Akkurat dette gjelder ikke alle biler, men er ett eks. fra Mercedes 180C (1,8L 122hk manuelt gir) Min egen bil er Xantia HDI der spiller turtall og luftmotstand veldig lite. så lenge jeg holder meg mellom 1 500o/min og 3 000o/min så er forbruket tilsvarende. Veldig lavt ved langkjøring og lavt ved bykjøring. Eneste jeg må gjøre for å få høytforbruk er veldig ujavn kjøring, da blir den dyr som en bensin bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå