Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når bruker bilen mest bensin?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gass == Bensin. Så jo mere gass man gir jo mere bensin gir man. Jo høyere turtall man har jo oftere suger motoren til seg gassen. Så lavt turtall og lite gass gir lavt forbruk. Dog vil man ved for lavt turtall bli nødt til å gi mere gass, så et sted går grensen.

Lenke til kommentar

Den blir bare styrt av vakumen etter gasspjeldet. Når du holder full gass vil du miste undertrykket i manifoilen og lampa lyser rødt. Hvorvidt disse målera er og stole på er jeg ikke sikker på.

 

Mener og huske at det mest optimale er og ligge rundt 3000 o/min med minst mulig gass. Dette gjaldt peugeot.

Lenke til kommentar

3000 er et ganske høyt turtal på min Kia. Føler at den jobber lettest på 1500 o/min, det er litt over tomgang og da går den helt fint uten problemer så lenge de ikke er noe særlig oppoverbakke. Føler at jeg har lyst å gir rundt 2000 o/min.

Lenke til kommentar

Men det kan man vel høre på motoren? Jeg hører at hvis turtallet er for lavt, jobber den tungt og bilen begynner å riste. Så det er altså det laveste turtallet hvor motoren jobber godt at forbruket er lavest?

 

Og en sak til, hvis man kjører i et turtall rundt 6-7000rpm, altså i et høyere turtall enn der effekten er høyest, bruker da motoren mer bensin enn i det turtallet effekten er høyest? I så fall, hvor forsvinner energien som er i bensinen? :p

Lenke til kommentar

Det er som stich_it sier.

Kan ellers bare informere om mine erfaringer med en 1,4l Renault 18 med ettermontert kjørecomputer. Maks dreiemoment var ved 3000 rpm (90km/h i 4. gir, 0,69l/mil) og den begynte å miste effekt over 4000 rpm. Ved økende belastning i oppoverbakke lønnet det seg ikke å gire ned før den gikk under 2000 rpm. Gasspådraget hadde da lite med saken å gjøre. Den brukte like mye i 70 som i 130, og minst i 90-110. Kunne kjøre i 40 i 4. gir på flatmark, men husker ikke om det lønte seg å gire ned til 3. da.

En motor har en effektivitetskurve omtrent som et topografisk kart (turtall/vakuum) der toppen (som kan være mer eller mindre flat) ligger i midten et sted. Alt som ikke går til fremdrift blir til varme i radiator og eksos.

Lenke til kommentar

Hvis vi tar for oss situasjonen opp bratt bakke i f.eks. 70 sona. Her vil jeg være i tvil om jeg skal ligge i 5. eller 4. gir, normalt 5. men siden det er oppover bør jeg kanskje ligge i 4. så motoren har litt å gå på? Men hva skal jeg ligge i for at forbruket skal være lavest? 5. giret vil gi et greit turtall og motoren jobber vanligvis lett i det turtallet, men siden det er oppover så må jeg antagelig ha gassen nesten i bonn for å komme meg til toppen. Vil 4. giret med mindre gass og en del høyre turtall gi lavere forbruk, eller er dette umulig å si?

Lenke til kommentar

min teori

 

jeg er ganske så sikker på at når man har for "edit: HØYT" gir i for eksempel en oppoverbakke, så bruker den mye mer enn om man har riktig gir, dvs. et turtall der motoren faktisk klarer å drive bilen fram. Men jeg tror også at man bruker mer bensin om man har for lavt gir når det ikke er nødvendig. dette virker for meg logisk fordi jeg forestiller meg girene på en sykkel i forhold til melkesyren i beina mine.

Endret av o0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...