Plecto Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hva bestemmer forbruket til bilen? Hvor mye gass man gir, turtall eller hvor lett motoren jobber? Og hvordan kjøre så den bruker minst bensin? Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) høyere turtall= større forbruk så det er lurt ha lavt turtall Endret 13. januar 2008 av XanderX Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Kombinasjonen gass og turtall bestemmer forbruket. Hjelper lite med lavt turtall når gasspedalen er i bånn (motoren jobber tungt). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Gass == Bensin. Så jo mere gass man gir jo mere bensin gir man. Jo høyere turtall man har jo oftere suger motoren til seg gassen. Så lavt turtall og lite gass gir lavt forbruk. Dog vil man ved for lavt turtall bli nødt til å gi mere gass, så et sted går grensen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Hvordan er forbruket hvis man girer opp for tidlig a? Såpass tidlig at motoren jobber litt tungt før den kommer opp i et turtall den trives i? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Då sit du med "klampen-i-bånn" og vil forbruke ein del meir bensin enn vanleg? Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Som nevnt jobber motoren hardt om du kjører på veldig lavt turtall, som når du girer opp for tidlig. Biler generelt trives vel best på 2-3000 omdreininger, mener jeg? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Vil sei meg enig der. Eg har ein "målar" på bilen min som anten lyser raudt eller grønn. Raudt er "power" og grønn er "eco". Om eg kjører på veldig lavt turtal og gir full gass lyser den raudt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Den blir bare styrt av vakumen etter gasspjeldet. Når du holder full gass vil du miste undertrykket i manifoilen og lampa lyser rødt. Hvorvidt disse målera er og stole på er jeg ikke sikker på. Mener og huske at det mest optimale er og ligge rundt 3000 o/min med minst mulig gass. Dette gjaldt peugeot. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 3000 er et ganske høyt turtal på min Kia. Føler at den jobber lettest på 1500 o/min, det er litt over tomgang og da går den helt fint uten problemer så lenge de ikke er noe særlig oppoverbakke. Føler at jeg har lyst å gir rundt 2000 o/min. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Den forrige bilen min brukte minst bensin ved kjøring rundt ca 1200-1400rpm når farten var konstant og belastningen liten. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 alt du spør etter her er individuelt for de forskjellige bilene med de forskjellige motorene. ja lavt turtall betyr mindre bensinforbruk. men du må også tenke på hvor i turtallskurven forbrenner bilen bensinen mest effektivt. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Men det kan man vel høre på motoren? Jeg hører at hvis turtallet er for lavt, jobber den tungt og bilen begynner å riste. Så det er altså det laveste turtallet hvor motoren jobber godt at forbruket er lavest? Og en sak til, hvis man kjører i et turtall rundt 6-7000rpm, altså i et høyere turtall enn der effekten er høyest, bruker da motoren mer bensin enn i det turtallet effekten er høyest? I så fall, hvor forsvinner energien som er i bensinen? Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Varme, lyd, vibrasjoner (?) Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Peugeot 307 med 1.6 HDi-motor til pappa bruker ca 0,3 l/mila når man kjører i 60 km/h i femtegir. Turtallet er da 1200 rpm og veien må være flat, hvis ikke protesterer motoren. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er som stich_it sier. Kan ellers bare informere om mine erfaringer med en 1,4l Renault 18 med ettermontert kjørecomputer. Maks dreiemoment var ved 3000 rpm (90km/h i 4. gir, 0,69l/mil) og den begynte å miste effekt over 4000 rpm. Ved økende belastning i oppoverbakke lønnet det seg ikke å gire ned før den gikk under 2000 rpm. Gasspådraget hadde da lite med saken å gjøre. Den brukte like mye i 70 som i 130, og minst i 90-110. Kunne kjøre i 40 i 4. gir på flatmark, men husker ikke om det lønte seg å gire ned til 3. da. En motor har en effektivitetskurve omtrent som et topografisk kart (turtall/vakuum) der toppen (som kan være mer eller mindre flat) ligger i midten et sted. Alt som ikke går til fremdrift blir til varme i radiator og eksos. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis vi tar for oss situasjonen opp bratt bakke i f.eks. 70 sona. Her vil jeg være i tvil om jeg skal ligge i 5. eller 4. gir, normalt 5. men siden det er oppover bør jeg kanskje ligge i 4. så motoren har litt å gå på? Men hva skal jeg ligge i for at forbruket skal være lavest? 5. giret vil gi et greit turtall og motoren jobber vanligvis lett i det turtallet, men siden det er oppover så må jeg antagelig ha gassen nesten i bonn for å komme meg til toppen. Vil 4. giret med mindre gass og en del høyre turtall gi lavere forbruk, eller er dette umulig å si? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis du må ha gassen nesten i bånn er det bedre å gire ned. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Motoren bruker vel noe mer drivstoff når den er kald? Er vel lurt å ta det litt med ro når motoren er kald i så fall, på grunn av smøring og slikt er heller ikke optimalt når den er kald. Lenke til kommentar
o0 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) min teori jeg er ganske så sikker på at når man har for "edit: HØYT" gir i for eksempel en oppoverbakke, så bruker den mye mer enn om man har riktig gir, dvs. et turtall der motoren faktisk klarer å drive bilen fram. Men jeg tror også at man bruker mer bensin om man har for lavt gir når det ikke er nødvendig. dette virker for meg logisk fordi jeg forestiller meg girene på en sykkel i forhold til melkesyren i beina mine. Endret 19. januar 2008 av o0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå