Gå til innhold

Baconsvor - en genial næringskilde?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på mettet fett fra naturlige kilder og mettet fett fra gårdsdyr?

Du har sikkert hørt det gamle ordtaket, du blir hva du spiser ;)

Og dette stemmer faktisk ganske bra. F.eks hos kuer som beiter fritt og spiser sine naturlige matkilder(gress) inneholder fettet omega3, cla, ala. Mens en ku som blir foret på kraftfôr, er dette helt borte. Det fettet du finner på gårdsdyr er mettet fett, strippet for alle de helsemessige fordelene som man finner fra naturens side. Det er ikke naturlig for en ku og kraftfôr, og vokse dobbelt så fort som den egentlig skal. Dette setter store spor på kvalitet/næring av kjøtt/fett. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvor bra er egentlig fun-light, bruker det litt ilag med cottage cheese, og har startet og lage meg varmt vann med litt fun light.

Er i min 3 dag på Ketolysekuren og lurer på om det går bra med litt fun light om dagen (ca. 2-5 dl blandet, tilsvarer 0,4-1 g karbohydrat)

I seg selv går det fint i mine beregninger om å holde meg under 15-20 karbs om dagen. Men er det så bra som det høres ut til? Tenker da på om det er bra å drikke slike mengder om dagen?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Baconsvor er griseshud. I grisesvor(hud) er det mye kolagene proteiner. Men dette klarer ikke kroppen å nyttig gjøre seg av. Aminosyre profilen til kolagene proteiner er også helt verdiløs, den biologiskeverdien er = 0. :)

Og hva er kildene dine?

Lenke til kommentar
Baconsvor er griseshud. I grisesvor(hud) er det mye kolagene proteiner. Men dette klarer ikke kroppen å nyttig gjøre seg av. Aminosyre profilen til kolagene proteiner er også helt verdiløs, den biologiskeverdien er = 0. :)

Og hva er kildene dine?

Kildene på hva da?

Kildene på aminosyreprofilen til kollagene proteiner, eller at BV for mennesket er nærmest lik null?

Ellers er det bare å ta et google søk på kolagene proteiner, så finner du nok dine svar.

Lenke til kommentar

Kildene til:

At BV for mennesker av baconsvor = 0

Hvor mange % kollagene proteiner baconsvor inneholder

Selv om kollagen proteiner ikke er en komplett proteinkilde, så kan det uansett være gunstig, spes i kombinasjon med andre matvarer.

oldskin.jpg

Endret av grkn
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Hva er forskjellen på mettet fett fra naturlige kilder og mettet fett fra gårdsdyr?

Du har sikkert hørt det gamle ordtaket, du blir hva du spiser ;)

Og dette stemmer faktisk ganske bra. F.eks hos kuer som beiter fritt og spiser sine naturlige matkilder(gress) inneholder fettet omega3, cla, ala. Mens en ku som blir foret på kraftfôr, er dette helt borte. Det fettet du finner på gårdsdyr er mettet fett, strippet for alle de helsemessige fordelene som man finner fra naturens side. Det er ikke naturlig for en ku og kraftfôr, og vokse dobbelt så fort som den egentlig skal. Dette setter store spor på kvalitet/næring av kjøtt/fett. :)

*rote opp tråden* :)

Er ikke oppdrettslaks kontra villaks sunt da?

Og stemmer det - slik som jeg har forstått det, at vi ikke har noen nytte av proteinene i baconsvor?

Lenke til kommentar

Altså:

Ordinary salmon wear pocket protectors and study to be engineers. Wild salmon, on the other hand, go to raves and listen to that crazy salmon music.

Nahh, I'm talking about eating salmon that were raised in the wild, like Alaska. Farm-raised salmon are fed corn and grain and they develop fatty acid profiles that aren't much different than most of our animal food sources.

In other words, the farm-raised variety is woefully deficient in Omega-3 fatty acids, which is pretty much the whole reason you'd want to eat them in the first place!

Sadly, most of the time when you order salmon in a restaurant, you're getting the farm-raised variety. It's best to ask before you order.

Most of you are well aware of the beneficial effects of salmon oil, but here's a mercifully brief refresher course in case you're not.

Salmon oil reduces the risk of coronary artery disease; controls hypertension; controls inflammation; prevents cancer; prevents degenerative eye diseases, and it may well boost your metabolism, making it easier for you to lose fat.

Keep in mind that the Omega-3 fatty acids in fish are, obviously, marine based, and that the Omega-3 fatty acids found in walnuts and flaxseed are plant based. As such, it's best to include both kinds in your diet.

Ways to eat it: Bake it, broil it, steam it. Or just buy Salmon oil capsules or bottled liquids.

How much to eat: 24 ounces (3 8-ounce servings)

Note: Biotest is expected to have their own extremely pure Omega-3 fatty acid product in the warehouse any time now.

Veldig trist hvis du tar det der for en kilde, og virkelig tror på det. :(

On topic: :)

Brukes proteinene og fettet i grisesvor bare til energi, og ikke til muskler ol.? Har bare litt vanskelig å forstå hvor næringsstoffene blir av ;)

Lenke til kommentar
Veldig trist hvis du tar det der for en kilde, og virkelig tror på det. :(

For det første. Ja, samme prinsippene gjelder for fisk. Og det er like trist hvis du tar dine linker som "kilder".

Et par interessante studier om PCB(miljøgift!!) i villlaks kontro oppdretslaks.

1: Chemosphere. 2002 Feb;46(7):1053-74.Links

Preliminary examination of contaminant loadings in farmed salmon, wild salmon and commercial salmon feed.

Easton MD, Luszniak D, Von der GE.

International EcoGen Inc, North Vancouver, BC, Canada. [email protected]

This pilot study examined five commercial salmon feeds, four farmed salmon (one Atlantic, three chinooks) and four wild salmon (one chinook, one chum, two sockeyes) from the Pacific Coast for PCBs (112 congeners), polybrominated diphenylethers (PBDEs - 41 congeners), 25 organochlorine pesticides (OPs), 20 polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs), and methyl and inorganic mercury. The farmed salmon showed consistently higher levels of PCBs, PBDEs, OPs (except toxaphene) than the wild salmon. The mean concentrations in pg/g were 51,216 vs 5302 for total PCBs; 2668 vs 178 for total PBDEs; 41,796 vs 12,164 for total OPs (except toxaphene). The farmed salmon levels are likely a consequence of the elevated level of contamination found in the commercial salmon feed (mean concentrations in pg/g were 65,535 for total PCBs; 1889 for total BPDEs; 48,124 for total OPs except toxaphene). Except for a single high wild chinook value, PAHs were highest in the feed samples followed by the farmed fish and the three other wild fish. The Bio-Oregon-1996 feed of hatchery origin showed a level of PAHs ten times higher than any other feed. The genotoxic implications of such a high PAH level are considered for juvenile chinook salmon. Toxaphene and methyl mercury concentrations were not notably different between the wild and farmed salmon. There was no clear low contaminant brand of salmon feed. The human health implications of eating farmed salmon are considered from the perspective of the current WHO and Health Canada (2000) tolerable daily intake (TDI) values for PCBs. Based on a TDI of 1 pg TEQ/kg bw/day, this analysis indicated a safety concern for individuals who on a regular weekly basis consume farmed salmon produced from contaminated feed.

PMID: 11999769 [PubMed - indexed for MEDLINE]

1: Environ Sci Technol. 2006 Sep 1;40(17):5347-54.Links

Erratum in:

Environ Sci Technol. 2007 Jun 1;41(11):4180.

PCBs, PCDD/Fs, and organochlorine pesticides in farmed Atlantic salmon from Maine, eastern Canada, and Norway, and wild salmon from Alaska.

Shaw SD, Brenner D, Berger ML, Carpenter DO, Hong CS, Kannan K.

Marine Environmental Research Institute, P.O. Box 1652, Blue Hill, Maine 04614, USA. [email protected]

Farmed Atlantic salmon (Salmo salar) from Maine and eastern Canada, wild Alaskan Chinook salmon (Oncorhynchus tshawytscha), and organically farmed Norwegian salmon samples were analyzed for the presence of polychlorinated biphenyls (PCBs), dioxin-like PCBs, polychlorinated dibenzo-p-dioxins (PCDDs), dibenzo-p-furans (PCDFs), and chlorinated pesticides. PCDD and PCDF congeners were not detected in > 80% of the samples analyzed. Total PCB concentrations (7.2-29.5 ng/g, wet weight, ww) in the farmed salmon were significantly higher than those in the wild Alaskan Chinook samples (3.9-8.1 ng/g, ww). Concentrations of PCBs, WHO PCB TEQs, and chlorinated pesticides varied significantly by region. PCB and WHO PCB TEQ concentrations in farmed salmon from eastern Canada were lower than those reported in samples collected two years earlier, possibly reflecting recent industry efforts to lower contaminant concentrations in feed. Organically farmed Norwegian salmon had the highest concentrations of PCBs (mean: 27 ng/g, ww) and WHO PCB TEQs (2.85 pg/g,ww); their TEQ values are in the higher range of those reported in farmed salmon from around the world. !!Removal of skin from salmon fillets resulted in highly variable reductions of lipids and contaminants, and in some skin-off samples, contaminant levels were higher, suggesting that skin removal does not protect the consumer from health risks associated with consumption of farmed salmon.

On topic: :)

Brukes proteinene og fettet i grisesvor bare til energi, og ikke til muskler ol.? Har bare litt vanskelig å forstå hvor næringsstoffene blir av ;)

Collagen and gelatin are poor-quality protein since they do not contain all the essential amino acids that the human body requires—they are not complete proteins. Manufacturers of collagen-based dietary supplements claim that their products can improve skin and fingernail quality as well as joint health. However, mainstream scientific research has not shown any evidence to support these claims. Individuals with problems in these areas are more likely to be suffering from some other underlying condition rather than protein deficiency.

Dessuten må du forstå at kroppen tar ikke opp proteiner, den tar opp aminosyrer. Og den bruker aminosyrene den tar opp, til den den trenger. Spiser du mye kollagene proteiner, får du ikke mer kollagene proteiner i kroppen, du får mere av aminosyrene kollagene proteiner består av. Og du trenger ikke mye av disse, hvis du ikke lider av en sykdom :)

Lenke til kommentar
*snip*

Er det ikke litt rart at Norsk oppdrettslaks kan selges i Norge hvis det er så giftig? Samt at det eksporteres til bla. Russland og Frankrike med sine høye krav?

Det er håpløst å diskutere da diverse kilder sier forskjellige ting - og husk at vi lever i 2008, snart 2009. Oppdrett av laks (og annen fisk) er i stadig utvikling med stadig strengere krav.

Noen blir kanskje skremt av artikler som sier at det er gift i oppdrettslaksen, men jeg har vanskelig å tro at jeg tar skade av å spise det. Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg foretrekker oppdrettslaks foran villlaks. ;)

Dessuten må du forstå at kroppen tar ikke opp proteiner, den tar opp aminosyrer. Og den bruker aminosyrene den tar opp, til den den trenger. Spiser du mye kollagene proteiner, får du ikke mer kollagene proteiner i kroppen, du får mere av aminosyrene kollagene proteiner består av. Og du trenger ikke mye av disse, hvis du ikke lider av en sykdom

Hva skjer med overskuddet?

Edit: Hvor har du fra at det er animalsk fett (metta fett) i laksen?

Endret av Argument
Lenke til kommentar
*snip*

Er det ikke litt rart at Norsk oppdrettslaks kan selges i Norge hvis det er så giftig? Samt at det eksporteres til bla. Russland og Frankrike med sine høye krav?

Det er håpløst å diskutere da diverse kilder sier forskjellige ting - og husk at vi lever i 2008, snart 2009. Oppdrett av laks (og annen fisk) er i stadig utvikling med stadig strengere krav.

Noen blir kanskje skremt av artikler som sier at det er gift i oppdrettslaksen, men jeg har vanskelig å tro at jeg tar skade av å spise det. Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg foretrekker oppdrettslaks foran villlaks. ;)

Nå har jeg faktisk lagt frem forskning fra to ulike kilder. Jeg kan ikke se noe forskning som støtter dine utsagn.

Så fremt ikke du kan hoste opp noe uavhengig forskning som støtter dine utsag, så er det vell egentlig ikke noe å diskutere. Det blir alt for lett og avfeie forsknig slik du gjør, så jeg ser meg ferdig med denne "diskusjonen"

Dessuten må du forstå at kroppen tar ikke opp proteiner, den tar opp aminosyrer. Og den bruker aminosyrene den tar opp, til den den trenger. Spiser du mye kollagene proteiner, får du ikke mer kollagene proteiner i kroppen, du får mere av aminosyrene kollagene proteiner består av. Og du trenger ikke mye av disse, hvis du ikke lider av en sykdom

Hva skjer med overskuddet?

Overskuddet av hva da? Aminosyrene?

Dette blir omgjort til energi når kroppen har det den trenger til sine funksjoner. Kroppen klarer ikke å lagre aminosyrer, selv om Zethyr ønsker dette ;)

Har jeg noen gang påstått noe slikt? Nei.

Lenke til kommentar
*snip*

Nå har jeg faktisk lagt frem forskning fra to ulike kilder. Jeg kan ikke se noe forskning som støtter dine utsagn.

Så fremt ikke du kan hoste opp noe uavhengig forskning som støtter dine utsag, så er det vell egentlig ikke noe å diskutere. Det blir alt for lett og avfeie forsknig slik du gjør, så jeg ser meg ferdig med denne "diskusjonen"

Har jeg noen gang påstått noe slikt? Nei.

Ikke du, men awkward påstod at laksen utvikler animalsk fett pgr. av fôret den får.

Denne "diskusjonen" hører vel egentlig ikke til her... En av kildene dine er fra 2002, snart 7 år gammel. Den velger jeg å se bort i fra. Det kan godt være tilfellet at kildene stemmer, men jeg vil heller vite hvorfor det er høyere verdier av giftstoffer i oppdrettslaks enn i villaks.

Jeg kan ikke se noe forskning som støtter dine utsagn.

Hvilke utsagn?

Lenke til kommentar

Jeg siterer fra den eneste kilden jeg har oppgitt:

"Farm-raised salmon are fed corn and grain and they develop fatty acid profiles that aren't much different than most of our animal food sources."

Så vidt jeg vet så inneholder våre animalske næringskilder som f.eks storfe primært mettet fett. For min del er det egentlig helt irrelevant. Jeg spiser utelukkende oppdrettslaks pga. tilgjengelighet og pris, og fett- og PCB-innhold kommer ikke til å endre på det med det første :)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...