Gå til innhold

Wii zapper teknologi

OgnOmm

Anbefalte innlegg

Har ikke sett den i levende live enda, men er litt nysgjerrig på hvordan den fungerer.

På den gode gamle pistolen til nintendo var det bare en optisk leser som leste svart eller hvitt, men vil tro det er mer sofistikert på zapper. Den kan jo heller ikke fungere som vanlig kontroll.. Der er det IR dioder som blir triangulert for å lese bevegelse, men med bare ett referansepunkt er det umulig å fastslå hvor du sikter.

Skulle ha brukt noe lignende til et skoleprosjekt, så hvis noen har noen gode ideer om hvordan det er mulig å sikte på en ganske stor skjerm med noen lunde nøyaktighet så vennligst hjelp meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zapper er bare en plastdings uten noe funksjonalitet. Dersom du har en Wii med Wiimote har du allerede alt du trenger.

Teknologien er at det er en infrarød(IR)-leser på tuppen av wiimoten. Den leser lys i IR-spekteret. Så har du en sensorbar som du kobler til Wiien for strøm. Den sender ut 10 lys i IR-spekteret. Basert på avstanden mellom disse lysene kan Wiimoten vite hvor den befinner seg i rommet. Se mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wii_Remote#Sensing

Lenke til kommentar
Zapper er bare en plastdings uten noe funksjonalitet. Dersom du har en Wii med Wiimote har du allerede alt du trenger.

Teknologien er at det er en infrarød(IR)-leser på tuppen av wiimoten. Den leser lys i IR-spekteret. Så har du en sensorbar som du kobler til Wiien for strøm. Den sender ut 10 lys i IR-spekteret. Basert på avstanden mellom disse lysene kan Wiimoten vite hvor den befinner seg i rommet. Se mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wii_Remote#Sensing

Ikke helt... med sensoren så finner boksen ut akkurat i hvilket punkt kontrollen er. Du trenger eventuelt enda en IR detektor i linje med den første for å finne linjen du har mot skjermen, og så må du kalibrere skjermen så wii'en vet hvor den er, og hvor du evt treffer når du skyter.

Men det kan være det samme. Om jeg kan bruke teknologien på samme måte som vist på filmen, men med IR laser så har jeg funnet ut det jeg trenger å vite!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som med 100% sikkerhet kan si hvilken teknologi wii bruker på nunchucken?

Jeg hadde en diskusjon med en lærer i dag som mente at slike IR-sensorer ikke har oppløsning, men bare ett punkt. Med bare ett punkts oppløsning er det jo umulig å kunne kalibrere de fire hjørner, og finne et punkt på bilde med den dioden hans.

Lenke til kommentar

Joda.. har skjønt prinsippet med den boksen med dioder, men på filmen som Joney viste så bruker han jo bare sensoren i nunchucken... og den må jo på en eller annen måte ha en viss oppløsning for å se hvor i bildet han holder dioden. En vanlig IR sensor har nemlig ikke oppløsning, og har ingen formening om hvor i bildet lyskilden er, bare at det er noe der.

Er det et lite kamera eller annen optisk føler der? Må jo være noe slikt som har en viss oppløsning hvertfall.

Lenke til kommentar

Han sier jo at det er et "infrared camera" det har vel da oppløsning da?

Jeg vet ikke men virker jo sånn, han sier jo også at kameraet i wiimoten kan "track up 4 points" som tyder på at det er et kamera av en eller annen form...

Bountyhunter

Edit:

Passiv ir sensor: http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_infrared_sensor

er vel denne typen du snakker om...

Men er vel denne som brukes i moten:

IR Kamera: Thermographic camera

" Some specification parameters of an infrared camera system are:

* Number of pixels

* Spectral band

* Sensor life time

* Minimum resolvable temperature difference (MRTD)

* Field of view

* Dynamic range

* Input power

* Mass and volume

"

Number of pixels tyder på oppløsning i alle fall ;)

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Gir egentlig litt faen i hva som er i WII, bare jeg finner noe som fungerer til det jeg har tenkt på :) Det han mener med "IR camera" må jo være et thermografisk kamera, eller lignende. Kan det vel ikke være så fantastisk dyrt å kjøpe noe slikt heller. Er jo ganske greit å få på plass teknologien før jeg gjør en masse innkjøp :)

Lenke til kommentar

Jepp. Poenget er vel rett og slett å finne en type kamera som ser bølgelengden til IR, og skille det fra lys med andre bølgelengder. Eneste forutsetningen for at det skal fungere er å passe på at flaten IR kameraet skal se på ikke har andre varmekilder i nærheten.

Det skulle heller ikke være noe problem å bruke for eksempel en IR diode med samme bølgelendre som laseren for å peke på de fire punktene i hjørnene på bildet som vises. Dette for å kalibrere området bildet vises på, og finne ut hvor i bildet laseren treffer. Er jo det som er kjernen i prosjektet her.

Lenke til kommentar

Ee vel ikke noe spesiellt vanskelig og skille IR-lyset fra resten av lyset på et vanelig kamera. det er vel bare og ta bort fargefilteret forran sensoren og erstatte det med et filter som kunn slipper gjennom IR-lys og ikke vanelig lys.

Forresten så tror jeg nokk ikke at kameraet i wiimoten er noe termisk kamera for disse er veldig dyre og må ofte avkjøles for og ikke bli forstyrret fra varmen fra kameraet selv.

De bruker nokk et vanelig kamera som et webkamera bare med et IR-filter foran istedenfor et farfefilter (disse ser i det nærinfrarøde område men det er ikke her varmestrålingen er)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...