Gå til innhold

Nikon 105 mm og 135mm f/2 DC - spørsmål

Anbefalte innlegg

Takker.

Jo mer jeg leser om DC jo mer blandet følelse har jeg. Jeg er jo helt klart ikke på det nivået ennå, men på den andre siden kan det være morsomt å eksperimentere.

Husk nå for all del at du kan bruke objektivene uten DC også da. Selv om Volvoen din kan kjøre i 220km/h, betyr det ikke at du på død og liv må gjøre det...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker.

Jo mer jeg leser om DC jo mer blandet følelse har jeg. Jeg er jo helt klart ikke på det nivået ennå, men på den andre siden kan det være morsomt å eksperimentere.

Husk nå for all del at du kan bruke objektivene uten DC også da. Selv om Volvoen din kan kjøre i 220km/h, betyr det ikke at du på død og liv må gjøre det...

Nettopp! Vi snakker uovertruffent glass, også om man ikke benytter seg av triksene de har i bakhånd.

Lenke til kommentar
Det er bedre å være ung og vakker enn gammel og stygg (gammelt jungelordtak).

Heldigvis holder menn seg langt bedre enn damer (gammelt bysitat)

Damer har en tendens til å totalt forfalle etter passerte 29,5 år....

Det er de som mener at det er med kvinner som det er med god vin - de blir bedre med alderen.

Tom

Lenke til kommentar
Det er bedre å være ung og vakker enn gammel og stygg (gammelt jungelordtak).

Heldigvis holder menn seg langt bedre enn damer (gammelt bysitat)

Damer har en tendens til å totalt forfalle etter passerte 29,5 år....

Det er de som mener at det er med kvinner som det er med god vin - de blir bedre med alderen.

Tom

Ja huff. Det finnes de og. Selv er jeg mer at kvinner er som biler, de unge modellene yter best .)

Lenke til kommentar
[quote name='oivind_dahle' Det er de som mener at det er med kvinner som det er med god vin - de blir bedre med alderen.

Tom

Ja huff. Det finnes de og. Selv er jeg mer at kvinner er som biler, de unge modellene yter best .)

Nå er det vel sagt at menn yter best i 18-20 års alderen, deretter går det utfor bakke!

Tom

Lenke til kommentar
[quote name='oivind_dahle' Det er de som mener at det er med kvinner som det er med god vin - de blir bedre med alderen.

Tom

Nå er det vel sagt at menn yter best i 18-20 års alderen, deretter går det utfor bakke!

Tom

I krig og kjærlighet er alt lov - les v i a g r a :)

Hehe. Dessuten har jeg aldri hatt problem med vakre kvinner, kun keikos som gir meg skikkelig probs :)

Lenke til kommentar

Mitt bruksmønster og dermed behov (sett bort ifra selvportrett behovet) sammenfaller ganske godt med dine Øyvind. Har siklet en stund på Sigma 50-150 f/2,8 som du også har og lurer derfor på hva du får ved å supplere med en 85/1,8 og 105/135 f/2. Selve lysfølsomheten er jo ikke sååå mye bedre (spess 105/135), så det er kanskje skarphet og dynamikk du oppnår? Utifra bildene dine og dine utsagn virker jo Sigmaen som et ganske godt portrett objektiv.

Jeg har selv Sigma 30 1,4 og synes det er praktfullt - også til portretter, men jeg må veldig tett innpå motivet. Mangler noe som kan brukes på litt mer avstand, men det må være raskt. Både fordi jeg også har en fotogen hund og fordi jeg også er glad i bokeh.

Spør utelukkende av nygjerrighet og manglende forståelse...

Lenke til kommentar

Det jeg oppnår med dette objektivet er:

Bedre skarphet, bedre farger, bedre kontraster, bedre bokeh, generellt bedre bilde. Jeg vet det er litt galskap å kjøpe det, men wtf vi lever kun en gang :)

Sigmaen er drit bra den. For all del. Men etter å ha knipsa litt med nikon 17-55 ser jeg litt forskjell i kvaliteten. Dog må man stille seg spørsmålet om det er verdt det.

Jeg kommer til å bruk denne utelukkende til portretter, for til bikkja er sigmaen suvuren :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er klar over at den er på B&h, men det er i NY

Han er på PMA i Las vegas noen dager, og uansett hvor han går påstås det at den ikke eksisterer lenger .(

Han sjekker dog ut alle muligheter for meg, og skulle komme tilbake til meg. Finner han den ikke blir det en 85mm f1.4 bare på ert i stedet :(

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest noe som skulle tilsi dette, men det skulle ikke forundre meg om det var sant. Dette objektivet har jo vært på markedet lenge, og med små salgsvolum er det sikkert dyrt å holde i produksjon. Det er trist å si det, men jeg får mer og mer inntrykk av at Nikon mener at fastobjektivenes tid er forbi - bortsett fra i spesialanvendelser som tilt/shift og macro...

Lenke til kommentar

Dette er ikke lett. Irriterer meg noe grønnjævlig at han ikke får tak i det, og får han tak i det er det sikkert US versjonen som er bare 125 dollar dyrere enn import versjonen.

85mm 1,4 går det rykter om at skal oppgraderes snart. Dog frister den og, men jeg har 1,8 versjonen og jeg tror det holder masse til portretter. Skyter jo sjelden portretter på 1,8 til og med :S

Hmmm....

Kanskje gå for 105mm f2.8 VR ??

Lenke til kommentar
Er klar over at den er på B&h, men det er i NY

Han er på PMA i Las vegas noen dager, og uansett hvor han går påstås det at den ikke eksisterer lenger .(

Han sjekker dog ut alle muligheter for meg, og skulle komme tilbake til meg. Finner han den ikke blir det en 85mm f1.4 bare på ert i stedet :(

Det bør ikke være noe problem å få sendt fra BH i NY til Las Vegas på "Next Day Delivery"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...