Gå til innhold

Nikon 105 mm og 135mm f/2 DC - spørsmål


Anbefalte innlegg

Da er det kommet dit hen at det står mellom disse to.

Har vurdert Nikon 85mm f1.4 lenge og vel, men den går tapt i slaget da jeg har en 85mm f1.8 fra før og fordi det ryktes veldig mye en ny 85mm på vei fra Nikon

 

Spørsmål 1:

 

Hvordan vil de to nevnte fungere på FX kameras?

 

Spørsmål 2:

 

Noen som har eraring med DC på Nikkor objektivene?

 

Spørsmål 3:

 

Er 135mm raskere og skarpere enn 105mm?

 

 

 

 

Jeg går MEST sannsynlig for 135mm. Innspill? Kjøpes 26. januar av en kompis i Statene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg blir 135 mm for trangt for portrett (som jeg har forstått er det tiltenkte bruksområdet for dette objektivet?). Men det er antakelig fordi jeg tar mye bilder innendørs, spesielt i denne årstiden.

 

Du kan jo kjøre en statistikk på alle tilsvarende bilder du har tatt med 50-150'en din og se hvilken brennvidde du bruker mest.

Lenke til kommentar
For meg blir 135 mm for trangt for portrett (som jeg har forstått er det tiltenkte bruksområdet for dette objektivet?). Men det er antakelig fordi jeg tar mye bilder innendørs, spesielt i denne årstiden.

 

Du kan jo kjøre en statistikk på alle tilsvarende bilder du har tatt med 50-150'en din og se hvilken brennvidde du bruker mest.

 

Når det gjelder zoomingen på andre objektiver merker jeg at jeg fort ligger i ytterpunktene som regel. alstå enten 50mm eller 150mm. Kanskje det bare er en uvane jeg har. Derfor heller jeg mer og mer mot fastoptikk. Denne linsa som nå anskaffes er kun ene og alene til portretter.

 

Skal ha følgenden samling til portrettfotos:

 

Nikon 50mm f1.4

Nikon 85mm f1.8

Nikon 105mm eller 135mm F2 DC

 

Lurer bare på om jeg skal gå for 105mm jeg. Fuck. er jo ikke mye penger heller...

Lenke til kommentar

Går FX om noen år :)

 

Er egentlig fornøyd med mitt d80, dog får jeg fingrene i et d2x om noen uker. Skal være mitt ekstremkamera og på den fester jeg mitt 17-55. Da har jeg et kamera som tåler mye drittvær.... (får dette av en fotovenn)

 

Kommer og til å skaffe et d300 når jeg blir dyktig nok til det...

 

 

Dog lurer jeg ille bra på om noen har noe å bidra med til mine første spørsmål :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil, selvom jeg ikke har prøvet noen av dem. Begge har f=2 så de er like raske, men utifra Bjørn Rørslett sine vurderinger er 105/2 DC en av de beste Nikkorene som er laget.

 

Selv har jeg en gammel 105/2,5 som er en av de store klassikerne til portrett, og dette synes jeg er en suveren brennvidde både på film og på DX. Denne har forøvrig BR på sin liste over de beste objektivene, sammen med 105/2 DC. De siste 30 mm kommer du ikke til å savne.

 

Ellers kjøpte jeg nettopp 50/1,4 p.g.a. litt dårlig impulskontroll, og det ligger vel også høyt på lista over bra objektiver. :w00t:

Lenke til kommentar
Går FX om noen år :)

 

Er egentlig fornøyd med mitt d80, dog får jeg fingrene i et d2x om noen uker. Skal være mitt ekstremkamera og på den fester jeg mitt 17-55. Da har jeg et kamera som tåler mye drittvær.... (får dette av en fotovenn)

 

Kommer og til å skaffe et d300 når jeg blir dyktig nok til det...

 

 

Dog lurer jeg ille bra på om noen har noe å bidra med til mine første spørsmål :)

 

Hvor blir det av resultatene av alle de invisteringene du har gjort?

Mye snakk, lite bilder.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke i tvil, selvom jeg ikke har prøvet noen av dem. Begge har f=2 så de er like raske, men utifra Bjørn Rørslett sine vurderinger er 105/2 DC en av de beste Nikkorene som er laget.

 

Selv har jeg en gammel 105/2,5 som er en av de store klassikerne til portrett, og dette synes jeg er en suveren brennvidde både på film og på DX. Denne har forøvrig BR på sin liste over de beste objektivene, sammen med 105/2 DC. De siste 30 mm kommer du ikke til å savne.

 

Ellers kjøpte jeg nettopp 50/1,4 p.g.a. litt dårlig impulskontroll, og det ligger vel også høyt på lista over bra objektiver. :w00t:

 

 

Nice. Går for 105mm jeg da.

Regner med at den er bygd som en tanks også, slik annet high class utstyr fra Nikkor.

Lenke til kommentar

Mr Olsen :)

 

Mine bilder er da ikke for allmennheten :)

Jeg er veldig happy med bildene mine, dog er det stort sett action eller portrett. Er ikke så flink at det gjør noe, men jeg kjøper bra kvalitet på ting når jeg kjøper. Ikke fordi jeg trenger det beste, men fordi jeg har råd til det. Dette er også grunnen til at noen kjøper Audi q7, når de allikevel hadde klart seg med en Toyota avensis... Og hvis man er slik at 5-6k kroner er mye penger, burde man kanskje skaffe seg en annen hobby spør du meg :)

 

Dessuten har jeg kun 3 objektiver som jeg har med i sekken

 

Nikon 17-55

Nikon 85 f1.8

Sigma 50-150

 

Så jeg har ikke mange objektiver, men jeg tar mye portretter. Jeg liker nemmelig å forevige jentene mine mens de ennå er unge og vakre ;)

 

Men unntak kan gjøres for deg :)

 

Sigma:

http://farm3.static.flickr.com/2063/208058...132b8b5ac_o.jpg

 

Nikon 85

http://farm3.static.flickr.com/2252/196298...72898404e_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2335/194873...b0fc4c141_o.jpg

 

Og et du bare vil elske:

Nikon 17-55

http://farm3.static.flickr.com/2209/218309...b5cab4ccc_o.jpg

 

grrr...

Lenke til kommentar

Har forstått det slik at 135mm har en raskere AF enn 105mm. Allikevel mener Bjørn at 105mm er vinnern. Noen som vet om noen andre bra sider jeg kan lese om dette. på fredmiranda og slrgear er jo alle i heaven om begge to, men få har jo testet begge.

 

 

Noen her inne som har DC erfaring forøvrig?

Lenke til kommentar
Har forstått det slik at 135mm har en raskere AF enn 105mm. Allikevel mener Bjørn at 105mm er vinnern. Noen som vet om noen andre bra sider jeg kan lese om dette. på fredmiranda og slrgear er jo alle i heaven om begge to, men få har jo testet begge.
Photozone har testet begge:

http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...ew--test-report

http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor%20/...ew--test-report

 

(Kan noen fortelle meg hvorfor Photozone gikk bort fra sitt utmerkede design, til det søppeldesignet de har nå? Særs uoversiktlig, og plagsomt at testene er delt i tre...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...