Gå til innhold

Talen til Otto Jespersen 13.02.03

Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Loven om flaggbrenning bør fjernes, samme bør rasismeparagrafen og alle andre lover og paragrafer som står i veien for yttringsfriheten. Om noen føler seg støtt av det, så må vi ikke forby det av den grunn. Mange blir støtt av at jeg sier: forbannede helvettes møkka faenskap. men det er ikke ulovelig av den grunn. hele saken minner meg om demolitionman (Ja, jeg så på TVN på lørdag :p ) Og at noen blir psykisk skadet av at noen brenner ett stykke tøy, har jeg ikke mye troen på. høres for patriotisk ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når det er snakk om filmsammenheng, så må jeg legge til det usa- konstruerte begrepet som har blitt oversatt og spist rått av norsk media, nemlig "forkjøpskrig". Et slikt begrep (som medfølger logiske inkonsekvenser) er jo belyst på en måte i filmen Minority raport, men tviler på at usa har de spesialmenneskene som ligger i vanntanken og "ser" hva som vil skje med viss sannsynlighet.

minner også om type 1 og type 2 feil i kvantitativ metode / statistikken

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var forskjell på yttring og handling, men jeg har visst tatt feil.

Jeg stemmer også for at vi skal fjerne loven om urinering på offentlig sted, for det er nemmelig min "yttring"  :p

Du har ikke helt forstått dette enda. Når du pisser så pisser du ikke på din eiendom. Men når jeg brenner et flagg som jeg har kjøpt så er det min eiendom og du som et annet individ har ingenting med hva jeg gjør med det flagget.

Lenke til kommentar

Føler noen seg forstyrret, kan du bli nektet på grunnlag av ordensforstyrrelse.

I tillegg hindrer brann og forrurensingsloven deg.

Hva du velger og gjøre i det private rom med hensyn til dette, bryr meg egentlig ikke.

Jeg innrømmer gjerne jeg både tøyer og bryter lovene på hjemmebane.

Så der har vi saken slik den kommer til og være i all rimelig framtid, flaggbrenning i det offentlige rom vil aldri være lov. Selv om det er lov og brenne flagg. Så ja, jeg har skjønt det, du har ikke.

Lenke til kommentar

Forresten, jeg glemte en ting. Jeg kan pisse på en flaske, men det er likevel forbudt... for det er ikke lov og vippe han ut i gata. Hva skal man si? Kuken er min, det samme er flaska og pisset.

Her har du et glimmrene eksempel på hva som kan bli følgene når velfungerende lover løses opp. Men slik no er vel greit nok. Geez, du støtter jo opp om anarki som styringsform. Jeg trenger vel ikke si stort mer..

Lenke til kommentar
Føler noen seg forstyrret, kan du bli nektet på grunnlag av ordensforstyrrelse.

Korrekt. Men man må bevise at man blir forstyrret hvis man skulle ha trukket det helt til en rettsal.

Og så er det en rangering i lovverket. Noe står høyere enn andre.

Ytringsfriheten står i grunnloven. Det gjør ikke ordensloven.

I tillegg hindrer brann og forrurensingsloven deg.

Hva du velger og gjøre i det private rom med hensyn til dette, bryr meg egentlig ikke.

Jeg innrømmer gjerne jeg både tøyer og bryter lovene på hjemmebane.

Så der har vi saken slik den kommer til og være i all rimelig framtid, flaggbrenning i det offentlige rom vil aldri være lov. Selv om det er lov og brenne flagg. Så ja, jeg har skjønt det, du har ikke.

Nå skal jeg ikke gå inn i en diskusjon der hvem som har skjønt hva. Men det offentlige rom bør være mest lik det private rom. Dvs (med teskjeprinisppet) at man skal kunne si det man sier i det private rom i det offentlige.

Og skulle flaggbrenning (kjøpt for mine egne penger) støte deg så skal jeg med glede støte deg, hvis jeg ønsket det. Og den sammer retten har du.

Lenke til kommentar
Forresten, jeg glemte en ting. Jeg kan pisse på en flaske, men det er likevel forbudt... for det er ikke lov og vippe han ut i gata. Hva skal man si? Kuken er min, det samme er flaska og pisset.

Her har du et glimmrene eksempel på hva som kan bli følgene når velfungerende lover løses opp. Men slik no er vel greit nok. Geez, du støtter jo opp om anarki som styringsform. Jeg trenger vel ikke si stort mer..

Selvsagt kan du vise microtissen din til hvem som helst. Så lenge den ikke berører andre, noen den aldri vil gjøre [fysisk umulig].

Så for min del kan du pisse i flaska og så gå opp på en talerstol for å helle innholdet i flaska over deg selv, hvis du skulle føle det var tiltrekkende for deg.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du vise microtissen din til hvem som helst. Så lenge den ikke berører andre, noen den aldri vil gjøre [fysisk umulig].

Så for min del kan du pisse i flaska og så gå opp på en talerstol for å helle innholdet i flaska over deg selv, hvis du skulle føle det var tiltrekkende for deg.

Blotting: iik :lol:

Lenke til kommentar

Hehe,

jeg syntes man kunne brenne flag hvorsom helst nårsom helst så lenge det ikke skader folk ,det er jo ditt ,du har kjøpt det, og det skader ingen så lenge du ikke stapper det oppi en type:)

det er ytringsfrihet og brenne flag:)

hvis det skal være forbudt og brenne flag måtte det være forbudt og

forurense, siden dette skader andre og er ytting også:p

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at blotting kan representere en særlig fornuftig "ytring". Flaggbrenning kan være et uttrykk for en ytring, og da må det være tillatt, også i de tilfellene hvor det bare er på pur faen. (Jeg så forøvrig på Ottos flaggbrenning som en meningsfull ytring.)

Eieren av et sted kan selvsagt bestemme hva som skal tillates der. Du kan selvsagt kaste ut folk som brenner flagg eller urinerer på din eiendom. Jeg kan velge å kaste ut alle som ikke brenner flagg fra mitt hus. I mitt hus, min TV-kanal og min bok er det jeg som bestemmer. Og du kan velge å holde deg unna hvis du ikke liker meg.

Sjikanering, mobbing, hopping-ut-av-busker-naken-med-erigert-penis-for-å-skremme-gamle-damer, osv. har forøvrig ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Men at ytringer kan virke meningsløse, dumme, skadelige, respektløse, fæle, triste, skremmende, osv. må vi godta.

Full ytringsfrihet betyr heller ikke at de som ønsker det fortsatt kan velge å følge normal folkeskikk og vise så mye respekt de bare ønsker.

Det er forbudt å forurense, og forurensing er selvsagt ikke en ytring. :)

LeD

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at blotting kan representere en særlig fornuftig "ytring". Flaggbrenning kan være et uttrykk for en ytring, og da må det være tillatt, også i de tilfellene hvor det bare er på pur skitt. (Jeg så forøvrig på Ottos flaggbrenning som en meningsfull ytring.)

Eieren av et sted kan selvsagt bestemme hva som skal tillates der. Du kan selvsagt kaste ut folk som brenner flagg eller urinerer på din eiendom. Jeg kan velge å kaste ut alle som ikke brenner flagg fra mitt hus. I mitt hus, min TV-kanal og min bok er det jeg som bestemmer. Og du kan velge å holde deg unna hvis du ikke liker meg.

Sjikanering, mobbing, hopping-ut-av-busker-naken-med-erigert-penis-for-å-skremme-gamle-damer, osv. har forøvrig ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Men at ytringer kan virke meningsløse, dumme, skadelige, respektløse, fæle, triste, skremmende, osv. må vi godta.

Full ytringsfrihet betyr heller ikke at de som ønsker det fortsatt kan velge å følge normal folkeskikk og vise så mye respekt de bare ønsker.

Det er forbudt å forurense, og forurensing er selvsagt ikke en ytring. :)

LeD

nå tenkte jeg og forurense når du kjører bil da :p

bilen "yttrer" jo sitt den:P

og bilen mye om deg, altså den er en yttring av deg

og den forurenser :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvirker ikke som denne saken er helt over:

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=6&item=256886

Det blir jo spennende å se hva Finn Jarle Sæle & co. har å si til dagens program. Han er selvsagt bare sur fordi man spøker litt med kona hans. (Tåler man ikke en spøk, får man la være å løpe til pressen med slankehistoriene sine.)

Etter Israel er vel USA det landet som de dobbeltmoralistiske leserne av Finn Jarles avis setter aller høyest. Så flaggbrenningen falt selvsagt heller ikke i smak.

Dette blir jo bare mer og mer underholdende...

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...