Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal servoen stå på hele tiden?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Servostyringa gir bare kraft når hjulenes posisjon avviker fra rattets posisjon. Så servoen står bare "på" når du dreier på rattet.

 

Mange nye biler kommer med hastighetsavhengig servostyring. Jeg husker at dette var ekstrautstyr på Opel Astra i 1996. Hastighetsavhengig servostyring reduserer servoeffekten når farten øker og sikrer god tilbakemelding fra veibanen.

Lenke til kommentar

Servopumpa går hele tida, da den drives av motoren. Ved økt turtall øker hastigheten på pumpa. Inni pumpa sitter det en ventil som slipper forbi mer og mer olje ettersom turtallet øker. Dette hadde ikke noen amerikanske biler fra 60-70 tallet, så da gikk rattet lettere jo mer turtall du dro.

Hastigheten har ingen betydning..

Servoen jobber konstant. Den jobber bare hardere når du vrir på rattet, derfor du hører turtallet synke når du ajerer med servoen

Lenke til kommentar

bimmerlars: dette kommer an på bilmerke.

 

I min Mazda 626 2.0i-16 4WS fra 1988 har jeg hastighetsjustert servo, denne regulerer hvor mye "hjelp" man får av servoen etter fart, mye hjelp fra 0-30kmt, endel fra 30-60, og lite/ingenting over det.. kalles også progressiv servo.

 

Endel biler har ikke regulering, og disse får da ofte mer servovirkning ettersom turtallet øker.. man merker markant forskjell på dette fra f.eks. en 626 2.0i-16 eller 4ws som har progressiv servo til en 2.0i som har vanlig servo, den vanlige føles mer ut som bilen flyter over veien pga. null følelse med underlaget...

Lenke til kommentar
hjulene avviker da aldri fra rattets posisjon... de er mekanisk sammenkoblet

Åjoda, det er avvik, bare ikke så mye. Der rattakselen kommer inn på tannstanga sitter et ventilhus. Ventilhuset fungerer litt som om du setter en flat skrutrekker i hodet på en litt for stor skrue. Når du begynner å skru får du først litt dødgang, før du begynner å skru rundt skruen. Dette kjenner du på rattet om du beveger det med motoren av. Den "dødgangen" du kjenner i rattet er "dødgangen" i ventilhuset. Når ventilen i forbindelse med rattstammen beveges i "dødsonen" åpner den for servoassistanse, slik at tannstanga følger etter rattakselen, før denne klaringen kjennes.

 

Vet ikke om det ble forståelig, men det er sånn ca. det fungerer på ei servoassistert tannstang :)

 

Edit: Skulle servoen slutte å fungere kan man da likevel styre, men styringen blir treg og litt slarkete.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...