_tHokA_ Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Skal servoen på en bil stå på hele tiden, være like lett på 10km som i 100? Er det noen biler som er sånn, eller har jeg en defekt servo styring? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 yep det skal den, dette er selvfølgelig sjelden tilfellet. men på nye biler er det ikke mye om å gjøre Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 OK Da fikk jeg svar på det jeg lurte på. Ikke at jeg er plaget med det, men greit å vite Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Servostyringa gir bare kraft når hjulenes posisjon avviker fra rattets posisjon. Så servoen står bare "på" når du dreier på rattet. Mange nye biler kommer med hastighetsavhengig servostyring. Jeg husker at dette var ekstrautstyr på Opel Astra i 1996. Hastighetsavhengig servostyring reduserer servoeffekten når farten øker og sikrer god tilbakemelding fra veibanen. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 hjulene avviker da aldri fra rattets posisjon... de er mekanisk sammenkoblet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 hjulene avviker da aldri fra rattets posisjon... de er mekanisk sammenkoblet Ikke i noen gamle Citroëner. Der er det hydraulisk kopling. Der retter faktisk hjula seg automatisk når du slipper rattet selv når bilen står helt stille. Men ellers så jobber servoen kun når man vrir på rattet. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 heh, wow.. det høres nesten litt skummelt ut Lenke til kommentar
Bimmerlars Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Servopumpa går hele tida, da den drives av motoren. Ved økt turtall øker hastigheten på pumpa. Inni pumpa sitter det en ventil som slipper forbi mer og mer olje ettersom turtallet øker. Dette hadde ikke noen amerikanske biler fra 60-70 tallet, så da gikk rattet lettere jo mer turtall du dro. Hastigheten har ingen betydning.. Servoen jobber konstant. Den jobber bare hardere når du vrir på rattet, derfor du hører turtallet synke når du ajerer med servoen Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 bimmerlars: dette kommer an på bilmerke. I min Mazda 626 2.0i-16 4WS fra 1988 har jeg hastighetsjustert servo, denne regulerer hvor mye "hjelp" man får av servoen etter fart, mye hjelp fra 0-30kmt, endel fra 30-60, og lite/ingenting over det.. kalles også progressiv servo. Endel biler har ikke regulering, og disse får da ofte mer servovirkning ettersom turtallet øker.. man merker markant forskjell på dette fra f.eks. en 626 2.0i-16 eller 4ws som har progressiv servo til en 2.0i som har vanlig servo, den vanlige føles mer ut som bilen flyter over veien pga. null følelse med underlaget... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) hjulene avviker da aldri fra rattets posisjon... de er mekanisk sammenkoblet Åjoda, det er avvik, bare ikke så mye. Der rattakselen kommer inn på tannstanga sitter et ventilhus. Ventilhuset fungerer litt som om du setter en flat skrutrekker i hodet på en litt for stor skrue. Når du begynner å skru får du først litt dødgang, før du begynner å skru rundt skruen. Dette kjenner du på rattet om du beveger det med motoren av. Den "dødgangen" du kjenner i rattet er "dødgangen" i ventilhuset. Når ventilen i forbindelse med rattstammen beveges i "dødsonen" åpner den for servoassistanse, slik at tannstanga følger etter rattakselen, før denne klaringen kjennes. Vet ikke om det ble forståelig, men det er sånn ca. det fungerer på ei servoassistert tannstang Edit: Skulle servoen slutte å fungere kan man da likevel styre, men styringen blir treg og litt slarkete. Endret 14. januar 2008 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå