Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøkken prosjekt. farge valg etc...

Anbefalte innlegg

Driver å pusser opp et kjøkken.. Eller lager er rom til kjøkkenet :)

Rommet er 20 kvm. Problemet mitt nå er at jeg trenger litt fargevalg hjelp :)

Her er saken..

- Kjøkken innredningen er "herregårdshvit" altså lys grå??

- Benkeplaten er sort stein

- Taket er hvitt

- Gulvet er sorte skiferheller med mørk fuge.

Da kommer spørsmålene:

1. Hvilken farge skal veggene i rundt være?? NB: dette blir en åpen løsning mot stue, men ikke direkte forbindelse. Altså man klarer ikke å se hele rommet, da dette totalt blir 70 kvm.. Men må taes med i betraktningen.

2. Hva skal man ha mellom over/underskap?? flis er utelukket!

Kommer flere spørsmål, men må lage en skisse da resten er litt tekniske valg av løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvilken farge skal veggene i rundt være?? NB: dette blir en åpen løsning mot stue, men ikke direkte forbindelse. Altså man klarer ikke å se hele rommet, da dette totalt blir 70 kvm.. Men må taes med i betraktningen.

2. Hva skal man ha mellom over/underskap?? flis er utelukket!

Kommer flere spørsmål, men må lage en skisse da resten er litt tekniske valg av løsninger.

1. Med mørkt gulv og mørk benkeplate ville jeg valgt en lys farge på veggen. Hva har du på veggen idag? Hvis du skal male ville jeg valgt en litt nøytral farge, f.eks. lys toscana eller caffe latte. Disse er lyse og svakt grå/beige. Tror disse vil passe fint sammen med skapene. Veggene på mitt kjøkken er malt i "bomull", som er samme farge som på f.eks. fabrikkmalte innerdører (hvis du kjøper "hvit" dør). Passer fint sammen med min trehvite innredning, men har litt grønnskjær i seg så vil kanskje vil kræsje litt med skapene dine?

Hvilken farge har du i stua? Fargen på kjøkkenet bør jo passe sammen med fargen der..

Jeg ville sett i fargekart i malingsbutikken, valgt meg ut to-tre og kjøpt fargeprøver og malt litt inntil skapene dine. Det er utrolig hvordan en farge endrer seg avhengig av lyset i rommet. Man kan bli litt lurt om man bare ser på fargekartet..

2. Hvorfor ikke flis?

Et alternativ er jo å male med samme farge som resten av rommet (eller en kontrastfarge om du ønsker det) og så dekke med en glass/plexiglass-plate? Det ser stilig ut synes jeg. Og en stålplate bak komfyren/koketoppen hadde vært prikken over i'en.

:)

Lenke til kommentar

Veggene idag er Spon :)

Sitter å tenker på de lyse beige fargene ja.. Stuen er av fargen "caravan" fra Lady..

Men har idag snakket med diverse maleforretninger og alle disse inkludert deg er enig i at fargen latte eller lignende er perfekt..

Hvorfor ikke flis?

Jeg synes ikke det er pent! og det har noen baksider som jeg ikke liker!

jeg "tror" jeg kommer til å male bakveggen og sette opp en glassplate som er sotet.. Det er en åpen løsning mellom ventilator og komfyren, så det blir glass der også

Lenke til kommentar
Veggene idag er Spon :)

Sitter å tenker på de lyse beige fargene ja.. Stuen er av fargen "caravan" fra Lady..

Men har idag snakket med diverse maleforretninger og alle disse inkludert deg er enig i at fargen latte eller lignende er perfekt..

Hvorfor ikke flis?

Jeg synes ikke det er pent! og det har noen baksider som jeg ikke liker!

jeg "tror" jeg kommer til å male bakveggen og sette opp en glassplate som er sotet.. Det er en åpen løsning mellom ventilator og komfyren, så det blir glass der også

Høres ut som en bra løsning! :thumbup:

Hva skal du gjøre med veggene? Tapetsere og male?

Jeg ville forresten vurdert å gå for en litt blankere maling enn standard silkematt. Det kan være litt vanskeligere å få de halvblanke (15? 20?) jevne, men det går sikkert fint. Blankere maling er til gjengjeld lettere å vaske, noe som kan være kjekt på et kjøkken :)

Sota glassplate høres fint ut! Av erfaring vet jeg det er greit å være litt nøye med tetting (silikon?) mellom benkeplate og glassplate, særlig rundt vasken og i nærheten av komfyren. Hvis ikke kan det over tid snike seg diverse mellom plata og veggen.

Lenke til kommentar

Veggene blir tapetsert med en "glatt" tapet uten mønster/ struktur..

Og en glans som er lett vaskbar ja :)

Sotet glassplate er nok løsningen, og denne skal få en fuge nederst langs hele kanten...

Dette for også skjule eventuelle ujevnheter som jeg vet kommer til å dukke opp ;)

Lenke til kommentar

En del malingsbutikker har egen maling for kjøkken, bl.a. Beckers. Beckers er proffbutikk, men "vanlige" folk kan også handle der. Brukte det på vårt kjøkken i hvertfall.

Sotet glassplate høres bra ut, alternativet kunne vært stålplate el.l.

Lenke til kommentar
Et av poengene mine er å ikke ha stål i det hele tatt. Jeg er rett og slett gått lei av stål.....

Nå skal det sies at de veggene på kjøkkenet som skal males ikke akkurat kommer til å være i direkte kontakt med vann og dritt.. ( i utgangspunktet ja :) )

Det er utrolig hvor mye stekeos som setter seg overalt på et kjøkken... ;)

Lenke til kommentar
Hehe, sant nok

I mitt gamle kjøkken så var det taket det gikk værst utover..

Tenkte jeg skulle la være å nevne taket.. Ville kanskje ha malt det i blankere maling (02 som er vanlig takmaling er jo nesten umulig å vaske ren), men fikk inntrykk av at du ikke hadde tenkt å male det.. Male tak i et møblert rom er et helvete ;)

Men hvis du skal gjøre det er det jo smart å gjøre det før du gjør for mye med veggene.. Mindre å maskere/dekke til :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg mener å huske at Lady har en maling som heter "Vask" (eller noe i den duren) som skal være (ekstremt) vaskbar ifølge reklamen.. Men mener å huske at den var ganske mye dyrere enn vanlig Lady..

Denne malingen du referer til er Lady 10 Easy clean. Denne malingen er en vannbasert akrylmalingen med egenskaper som passer veldig bra til kjøkken siden denne er veldig mye enklere å vaske av. Den har samme tørketid og glans som den vanlige lady 10. Jeg anbefaler og bruke denne malingen siden det er faktisk den eneste på markedet som har en slik lav glans, men fortsatt veldig lett å vaske. Coop Obs Bygg kjører nå tilbud på denne malingen der en 3 liter nå koster 298,- kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...